Pocos by Sewan
Pocos was al jaren telecomaanbieder in Nederland. In 2023 zijn zij overgenomen door het Franse Sewan, dat al sinds 2007 actief is in deze branche. Sewan Nederland verkoopt connectiviteits-, telefonie en samenwerkingsoplossingen aan resellers, die op hun beurt de eindklant bedienen. Sewan is daarmee een B2B bedrijf, dat zich enkel richt op resellers als doelgroep.
Wij werken al jaren samen met Sewan (voorheen Pocos) en voeren voor hen SEO, SEA en social werkzaamheden uit. Het afgelopen jaar stond volledig in het teken van de overname. Dit betekende een volledige rebranding, inclusief een nieuwe website, een nieuwe huisstijl én nieuwe campagnes.
De uitdaging
Een overname én rebranding brengt grote uitdagingen met zich mee:
- Hoe behoud je de opgebouwde SEO-waarde tijdens een website-migratie?
- Hoe informeer je klanten en resellers over de naamswijziging, zonder verwarring te veroorzaken?
- Hoe bouw je de naamsbekendheid van een nieuw merk op in een competitieve markt?
Bij deze migratie kwamen ook technische beperkingen kijken. Omdat Sewan al in meerdere landen actief is, moest de Nederlandse website aansluiten op de internationale structuur. Dit beperkte de mogelijkheden om bepaalde technische aanpassingen volledig naar wens door te voeren.
Ons doel was duidelijk: een soepele overgang waarbij klanten, resellers én zoekmachines feilloos de overstap maken van Pocos naar Sewan.
Onze strategie
Om de website migratie succesvol te laten verlopen, hielden we ons aan een strakke planning met daarin de volgende stappen:
Kick-off nieuwe website en wekelijkse meetings
Advies omtrent menu- en URL structuur
Evalueren van content op de Pocos website en overnemen naar de Sewan website
SEO checks en aanpassingen in de testomgeving
Redirectmapping opstellen
De juiste conversiemetingen
Social media en Google Ads campagnes

Dag van livegang!
Overige checks en werkzaamheden ná livegang
Geleidelijke overgang van Pocos naar Sewan
Doorzetten van de structurele SEO werkzaamheden
De resultaten
De eerste resultaten laten zien dat de migratie succesvol is geweest:
- Organisch verkeer: Het organisch verkeer bleef in de eerste anderhalve maand na migratie stabiel (bron: GA4 en Search Console).
- Stabiele rankings: Zoals altijd zie je enkele fluctuaties bij een migratie, maar ruim 75% van de focus zoekwoorden bleef stabiel. Enkele zoekwoorden met een lagere ranking daalden, terwijl andere stabiele posities op de eerste pagina behielden.
De learnings
Naast het feit dat er een nieuwe naam en huisstijl werden toegepast, speelde ook de overname een grote rol. Wanneer er iets voor de Nederlandse Sewan website aangepast moest worden, moest dit immers bij alle andere websites ook aangepast worden.
De migratie van Pocos naar Sewan verschilde van andere migratieprojecten, door o.a.:
- Technische beperkingen: Doordat Sewan al in meerdere landen actief is, zijn er diverse Sewan websites live. Qua techniek zijn deze websites vrijwel identiek aan elkaar. Dit maakt het onmogelijk om sommige technische aspecten, zoals de URL-structuur, enkel voor de Nederlandse website aan te passen.
- Rebranding: De nieuwe naam en huisstijl vroegen om extra inspanning om naamsbekendheid op te bouwen.
De case toont aan dat een nauwkeurige planning, duidelijke communicatie en continue monitoring essentieel zijn om bij een migratie niet alleen prestaties te behouden, maar ook nieuwe kansen te benutten.
De klant aan het woord

Wil jij ook je autoriteit vergroten?
Is jouw website toe aan een nieuw jasje? Zorg er dan voor dat de migratie soepel verloopt. Onze SEO specialisten helpen je er graag bij om alles in goede banen te leiden! Neem contact met ons op voor het inplannen van een kennismaking! ☕