Sewan

Pocos by Sewan

Pocos was al jaren telecomaanbieder in Nederland. In 2023 zijn zij overgenomen door het Franse Sewan, dat al sinds 2007 actief is in deze branche. Sewan Nederland verkoopt connectiviteits-, telefonie en samenwerkingsoplossingen aan resellers, die op hun beurt de eindklant bedienen. Sewan is daarmee een B2B bedrijf, dat zich enkel richt op resellers als doelgroep. 

 

Wij werken al jaren samen met Sewan (voorheen Pocos) en voeren voor hen SEO, SEA en social werkzaamheden uit. Het afgelopen jaar stond volledig in het teken van de overname. Dit betekende een volledige rebranding, inclusief een nieuwe website, een nieuwe huisstijl én nieuwe campagnes.

De uitdaging

Een overname én rebranding brengt grote uitdagingen met zich mee:

 

  • Hoe behoud je de opgebouwde SEO-waarde tijdens een website-migratie?
  • Hoe informeer je klanten en resellers over de naamswijziging, zonder verwarring te veroorzaken?
  • Hoe bouw je de naamsbekendheid van een nieuw merk op in een competitieve markt?

 

Bij deze migratie kwamen ook technische beperkingen kijken. Omdat Sewan al in meerdere landen actief is, moest de Nederlandse website aansluiten op de internationale structuur. Dit beperkte de mogelijkheden om bepaalde technische aanpassingen volledig naar wens door te voeren.

 

Ons doel was duidelijk: een soepele overgang waarbij klanten, resellers én zoekmachines feilloos de overstap maken van Pocos naar Sewan.

Onze strategie

Om de website migratie succesvol te laten verlopen, hielden we ons aan een strakke planning met daarin de volgende stappen:

Kick-off nieuwe website en wekelijkse meetings

Bij een migratie zijn er veel betrokken partijen. In dit geval werkten we samen met Saskia de Leeuw (Marketing & Communicatie Manager bij Sewan), de projectmanager van Sewan vanuit Frankrijk en verschillende webdevelopers en ICT’ers. Om korte lijnen te houden, planden we wekelijkse calls en werkten we iedere week - zoals we al jaren doen - op locatie bij Sewan, voorheen Pocos.
1

Advies omtrent menu- en URL structuur

Een doordachte menu- en URL-structuur is essentieel voor een gebruiksvriendelijke en geoptimaliseerde website. We stelden een advies op voor de nieuwe Nederlandse website van Sewan om deze overzichtelijk én SEO-proof te maken.
2

Evalueren van content op de Pocos website en overnemen naar de Sewan website

Een nieuwe website is hét moment om je content te evalueren. We verzamelden alle pagina’s aan de hand van een uitdraai van Screaming Frog, Google Analytics 4 en Google Search Console. Deze data was niet alleen de basis voor de op te stellen redirectmapping, maar het hielp ons ook te bepalen welke pagina’s we dienden over te nemen. Hierbij keken we naar relevantie, klikken, vertoningen en sessies van het afgelopen jaar.
3

SEO checks en aanpassingen in de testomgeving

Tijdens het vullen van de content en het doorlopen van de testomgeving kwamen we elementen tegen die geoptimaliseerd konden worden, zoals: het optimaliseren van interne links en buttons, het correct toepassen van tags en het verbeteren van de paginastructuur.Omdat het Franse moederbedrijf Sewan Groupe websites heeft in meerdere talen, moesten sommige aanpassingen op internationaal niveau worden afgestemd.
4

Redirectmapping opstellen

We zorgden ervoor dat oude URL’s op de juiste manier worden doorverwezen naar de meest relevante, vervangende URL, om de gebruikservaring te behouden en eventueel verlies van SEO-waarde te minimaliseren.
5

De juiste conversiemetingen

Het doorlopen van de testomgeving was een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat de nieuwe website foutloos functioneert. We testten ook de conversiepunten om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren. Vervolgens stelden we de conversiemetingen in middels Google Tag Manager, om de prestaties van de nieuwe website nauwlettend te kunnen monitoren.
6

Social media en Google Ads campagnes

Om klanten en resellers te informeren over de overname, hebben we een gerichte pushmarketingstrategie ingezet met verschillende campagnes. Tien dagen voor de livegang startten we op LinkedIn een teaser-campagne, gericht op een warme doelgroep op basis van pixeldata en klantlijsten. Een week voor de lancering volgde een Google Ads Display-campagne om de nieuwe website aan te kondigen. Na de livegang onthulden we de nieuwe huisstijl en merknaam via een uitgebreide reveal-campagne, waarin we zowel social media als Google Ads inzetten om maximale zichtbaarheid te genereren.
7

Dag van livegang!

Op 9 december was het zover: de nieuwe website ging live. We hadden deze dag allemaal dikgedrukt in de agenda staan. Marketingmanager en contactpersoon Saskia, het Franse team en wij van Online Klik hielden deze dag contact en testten we de website om eventuele bugs en issues op te sporen. We hielden de lijntjes kort om dit direct op te lossen.Vanuit onze kant was dit ook het moment om de domeinverandering door te geven bij Google en de nieuwe sitemap in te dienen. Maar bijvoorbeeld ook een check op de doorgevoerde redirects en het aanpassen van de URL’s in de Google advertenties zijn belangrijke checks op deze dag.
8

Overige checks en werkzaamheden ná livegang

Ook in de dagen na de livegang hielden we nauwlettend de website in de gaten en voerden we aanvullende checks uit om ervoor te zorgen dat alles naar behoren werkt.Ook stopten we tijd in outreach. We brachten in kaart welke links en vermeldingen we het afgelopen jaar hebben mogen ontvangen en contacten deze schrijvers om de teksten te laten aanpassen. Zo konden we de opgebouwde SEO waarde zoveel mogelijk meenemen naar het nieuwe domein van Sewan. Daarnaast hebben we relevante domeinen benaderd voor wie het relevant was om over de overname van Sewan te schrijven. Hiermee konden we de overname onder de aandacht brengen.
9

Geleidelijke overgang van Pocos naar Sewan

Een naamsverandering is natuurlijk even wennen voor je klanten en doelgroep. Om potentiële klanten te laten wennen aan de nieuwe naam, hebben we deze verandering geleidelijk aan doorgevoerd. Op de “oude” Pocos website hebben we de naam Sewan al geïntroduceerd. “Pocos by Sewan” hanteerden we ook nog een tijd op de “nieuwe” website, waarna we pas volledig overgaan op enkel Sewan.
10

Doorzetten van de structurele SEO werkzaamheden

Natuurlijk is het van belang dat tijdens de migratie de structurele SEO werkzaamheden niet stil komen te liggen. Uitbreiding van het linkprofiel, content optimalisatie, potentieanalyses: het liep allemaal gewoon door, want concurrenten doen dat ook! Daarnaast is het cruciaal dat we verder werken aan de naamsbekendheid van de - in Nederland nieuwe - brand Sewan.
11

De resultaten

De eerste resultaten laten zien dat de migratie succesvol is geweest:

 

  • Organisch verkeer: Het organisch verkeer bleef in de eerste anderhalve maand na migratie stabiel (bron: GA4 en Search Console).

  • Stabiele rankings: Zoals altijd zie je enkele fluctuaties bij een migratie, maar ruim 75% van de focus zoekwoorden bleef stabiel. Enkele zoekwoorden met een lagere ranking daalden, terwijl andere stabiele posities op de eerste pagina behielden.

De learnings

Naast het feit dat er een nieuwe naam en huisstijl werden toegepast, speelde ook de overname een grote rol. Wanneer er iets voor de Nederlandse Sewan website aangepast moest worden, moest dit immers bij alle andere websites ook aangepast worden.

De migratie van Pocos naar Sewan verschilde van andere migratieprojecten, door o.a.:

 

  • Technische beperkingen: Doordat Sewan al in meerdere landen actief is, zijn er diverse Sewan websites live. Qua techniek zijn deze websites vrijwel identiek aan elkaar. Dit maakt het onmogelijk om sommige technische aspecten, zoals de URL-structuur, enkel voor de Nederlandse website aan te passen.
  • Rebranding: De nieuwe naam en huisstijl vroegen om extra inspanning om naamsbekendheid op te bouwen.

 

De case toont aan dat een nauwkeurige planning, duidelijke communicatie en continue monitoring essentieel zijn om bij een migratie niet alleen prestaties te behouden, maar ook nieuwe kansen te benutten.

De klant aan het woord

“De hulp van Online Klik en met name SEO specialist Julia is verder gegaan dan enkel de SEO werkzaamheden. Ze heeft geholpen met het vullen van de website, contacten met het hoofdkantoor in Frankrijk en het samen nadenken over hoe we bepaalde problemen konden oplossen. Ideaal voor een 1-persoons marketing & communicatie afdeling.”
Saskia de Leeuw
Marketing & communicatie manager

Wil jij ook je autoriteit vergroten?

Is jouw website toe aan een nieuw jasje? Zorg er dan voor dat de migratie soepel verloopt. Onze SEO specialisten helpen je er graag bij om alles in goede banen te leiden! Neem contact met ons op voor het inplannen van een kennismaking!

Bekijk meer cases

SEA  Branding

Allianz Direct

Banneroptimalisatie resulteerde in een verbetering van 208% in volume en een 42% lagere CPA
E-mail

De-Slaapfabriek

De volledige potentie van e-mailmarketing
SEO

Saunakoning

Succesvolle websitemigratie: toename van 40% in non-branded verkeer
Social

Label A

427 leads met een CPA van €11,73
SEA

AB Netten

Stijging van 1.739% in omzet
SEA  Data-analytics

Soccerfanshop

115% Omzetgroei en 45% Kostenbesparing
SEA

Aerofilm

+767% harde conversies en -82% CPA
Branding

Happibox

Van idee tot brievenbus: het geheim achter de perfecte cadeaubox
E-mail

Parfumswinkel

Het maximale uit je Customer Data Platform halen