Logo Online Klik: Online Marketing Bureau Eindhoven

Tuinvisie

Tuinvisie

Tuinvisie is dé plek waar je inspiratie opdoet voor jouw droomtuin. Ze hebben diverse showtuinen door Nederland waar je verrast wordt door creatieve tuinontwerpen en hun duurzame producten. Daarnaast hebben ze een webshop waar je gemakkelijk producten online kunt bestellen. Zo ligt je droomtuin altijd binnen handbereik.

 

Ook wanneer je zelf geen groene vingers hebt, helpt Tuinvisie je graag verder. De tuinspecialisten van Tuinvisie zetten het ideale ontwerp voor jou op papier en voor de uitvoering hiervan kan een hovenier binnen hun netwerk ingeschakeld worden. 

 

Vroeger richtte Tuinvisie zich uitsluitend op de B2B-markt, maar sinds 2023 kunnen ook consumenten bij ze shoppen. Om deze nieuwe doelgroep organisch aan te spreken, zijn we in het voorjaar een structurele samenwerking op het gebied van SEO aangegaan. Elke maand werkt onze SEO-specialist Julia op locatie bij Tuinvisie en heeft ze direct contact met Iris, de SEO content marketeer van Tuinvisie.

De uitdaging

Sinds het voorjaar van 2023 voeren we, in samenwerking met Tuinvisie, structurele SEO werkzaamheden uit om consumenten beter te bereiken. We hebben een doordachte contentstrategie ontwikkeld en de website wordt voortdurend verrijkt en geoptimaliseerd met nieuwe content. Daarnaast leggen we de focus op het analyseren en verbeteren van de technische aspecten van de website, zoals laadtijden en interne linkstructuur, terwijl we ook het linkprofiel vergroten met zorgvuldig uitgevoerde linkbuilding activiteiten. 

Bij Online Klik geloven we sterk in duurzame en hoogwaardige linkbuilding. Daarom streven we ernaar om een natuurlijke en organisch linkprofiel te creëren voor onze klanten. Om dit te bereiken is Digital PR een mooie aanvulling op onze huidige linkbuilding strategie!

Onze strategie

Digital PR werkt als volgt: je deelt vernieuwende content door bijvoorbeeld een onderzoek uit te voeren, een ludieke actie te organiseren of door een sterke inhaker te vinden in de actualiteit. Deze content wordt verspreid via een persbericht aan schrijvers met als doel het verkrijgen van een vermelding in een artikel op hun domein of nieuwssite. Een soort “gratis” linkbuilding dus. 

 

Tuinvisie biedt op hun website een tuintest aan waarin klanten inspiratie kunnen opdoen. Deze test vormt een waardevolle bron van data rechtstreeks vanuit de doelgroep, waarmee we verrassende en nieuwswaardige conclusies kunnen trekken. Voor digital PR is dit natuurlijk het Walhalla! Dit vormt namelijk de basis voor onze campagne.

Benieuwd naar de tuintest? Vul de tuintest dan zelf in! 

Voor het analyseren van de dataset hebben we gebruikgemaakt van Python. Dit was vooral een proces van trial and error, om te kijken welke uitkomsten significant én interessant zijn.

Python data Digital PR

Aan de hand van de data uit Python hebben we twee ideeën uitgewerkt. Na overleg met Tuinvisie hebben we waardevolle feedback ontvangen, waardoor we het definitieve onderzoeksartikel zo hebben kunnen vormgeven dat het goed aansluit op de actualiteit en de missie van Tuinvisie.

“Nederland wordt groener: 1 op de 5 Nederlanders kiest voor een groene tuin” is de titel geworden van het onderzoek. We hebben per provincie de gegevens gespecificeerd, waarbij we hebben gekeken naar het percentage mensen dat bewust kiest voor zo min mogelijke betegeling in de tuin. We hebben de focus gehouden op de combinatie van ”groen” en ”grijs” in de tuin, omdat dit een duurzame benadering is die perfect aansluit bij de visie van Tuinvisie. 

 

Vervolgens hebben we een persbericht opgesteld en gedeeld met bloggers, brancheorganisaties, tuinverenigingen en andere relevante partijen.

De resultaten

Uiteindelijk hebben we met onze Digital PR campagne drie gratis vermeldingen ontvangen van relevante websites, waarvan één gemiddeld zelfs 95.000 maandelijkse bezoekers telt! Een betaalde plaatsing op dit domein kost wel €1700, deze kosten hebben we nu niet hoeven maken. 

 

Onze campagne was consistent en veelzijdig: naast het versturen van een persbericht hebben we het artikel gedeeld op verschillende sociale mediakanalen, waaronder Facebook, Instagram en LinkedIn. Dit sloot naadloos aan bij onze lopende radiocampagne in diezelfde periode.

 

Het resultaat? Een aanzienlijke vergroting van de naamsbekendheid van Tuinvisie en een positieve indruk op Google, waarbij we hebben aangetoond dat we onderzoek doen en inzichten delen binnen onze doelgroep. Dit zorgt ervoor dat onze autoriteit binnen de branche groeit!

De learnings

Het succes van een persbericht hangt sterk af van de relevantie die het biedt voor schrijvers. Heb je onderzoek gedaan naar iets wat relevant is voor consumenten of haak je in op de actualiteiten? Dan is de kans groter dat schrijvers het persbericht zullen oppakken. Het kiezen van het juiste onderwerp is dus cruciaal, en het is altijd verstandig om meerdere opties op de plank te hebben liggen. Het resultaat van een persbericht is niet altijd voorspelbaar, maar mocht een persbericht niet het beoogde resultaat opleveren, dan kun je doorpakken met een ander onderwerp.

 

Bij Online Klik zijn ervan overtuigd dat digital PR een hot topic is en dat het een essentiële rol speelt in je SEO-strategie. Linkbuilding zal steeds meer deze kant op verschuiven. Het is van cruciaal belang voor bedrijven om zich op digital PR te richten, aangezien het de mogelijkheid biedt om écht het verschil te maken. We raden aan om niet alleen te focussen op harde resultaten, want digital PR kan veel meer opleveren dan alleen dat!

De klant aan het woord

”Bij Tuinvisie geloven we in het creëren van droomtuinen. Onze missie is om onze klanten te inspireren en te begeleiden bij het realiseren van hun eigen droomtuin! In 2022 werd bekend dat we vanaf 2023 een website live wilden hebben om onze business ook rechtstreeks aan te bieden wisten we dat we daar hulp bij nodig hebben. In Online Klik hebben we daarin een hele fijne partner gevonden!

 

Sinds het voorjaar van 2023 werken we intensiever samen met Online Klik en zijn we contact bezig met het verrijken en optimaliseren van onze website. Met een doordachte contentstrategie en aandacht voor technische verbeteringen, hebben we al meerdere stappen gezet in het vergroten van onze online zichtbaarheid en het verbeteren van de website. Julia is sinds het begin van dit project betrokken bij ons, we hebben altijd erg fijn samengewerkt en veel profijt gehad van haar expertise. Het is fijn samenwerken met Julia, altijd paraat om te brainstormen, te adviseren en actie te ondernemen.

 

Persoonlijk ben ik nauw betrokken geweest bij, wat ik zelf wel een hoogtepunt vind van onze samenwerking, de introductie van Digital PR. De tuintest op onze website bleek namelijk een supertool te zijn voor het verzamelen van data, waardoor we veel inzichten hebben gekregen en zo ook waardevolle content kunnen creëren voor onze campagnes. Zo hebben we een leuk PR bericht kunnen opstellen! Door vernieuwende content te delen en slimme inhakers te vinden, hebben we niet alleen ons linkprofiel versterkt, maar ook onze merkbekendheid vergroot! Een geslaagde pilot die we hopelijk nog eens kunnen herhalen!

 

We kijken er naar uit om samen met Online Klik te blijven bouwen aan een bloeiende toekomst voor Tuinvisie!”

 

– Iris, Senior online marketeer bij Tuinvisie

Wil jij ook je autoriteit vergroten?

Wil jij je merk ook versterken en je relevantie en autoriteit binnen je branche vergroten? En dat op een duurzame en organische manier? Wij helpen je graag bij het opzetten van een triggerende Digital PR campagne. Neem contact met ons op en we drinken graag een kop koffie met je! ☕

Bekijk meer cases

SEA

Aerofilm

+767% harde conversies en -82% CPA
Data-analytics

By-Bar

Innovatieve data-analyse voor betere klantsegmentatie, product aanbevelingen en groei
E-mail

Parfumswinkel

Het maximale uit je Customer Data Platform halen
E-mail

De-Slaapfabriek

De volledige potentie van e-mailmarketing
Social

ALD Automotive

Topmensen vinden voor vacatures via linkedin
E-mail

Soccerfanshop

+ 14% in omzet door gepersonaliseerde e-mail banners
Social  SEA  SEO

Johannes Fontanus College

+14% inschrijvingen voor het open huis van JFC
Social

Lakedance

22% stijging in de ticket verkoop
Branding

MOOI Parfumerie

Passend marketing concept voor MOOI en de doelgroep ontwikkeld