Zoekwoorden onderzoek

Bereik je doelgroep op basis van een zoekwoorden onderzoek

Mensen zoeken niet voor niets op Google; ze hebben informatie nodig, willen diensten vergelijken of zoeken de laagste prijs voor een product. De zoekwoorden die je doelgroep gebruikt tonen inzicht in deze behoeften. Om hoger te scoren in Google en klanten naar jouw website te verleiden, moet je begrijpen welke zoektermen mensen intoetsen om bij jouw website uit te komen. Dit doe je door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren en daarop je SEO strategie te baseren.

Stap 1: Welke zoekwoorden gebruiken (potentiële) klanten?

Je begint een zoekwoordenonderzoek met brainstormen vanuit het oogpunt van de klant. Als klanten meer informatie over jouw product of dienst willen of er al aan denken om het te kopen, welke woorden typen ze dan in op Google? Je gaat ook kijken op de websites van concurrenten: welke zoekwoorden komen veel terug op hun pagina’s? Ook de suggesties die Google geeft als je een zoekterm invult kunnen waardevol zijn. Tijdens deze oriëntatiefase kun je het beste een incognitovenster openen in je browser, zodat eerdere zoekopdrachten niet meegenomen worden in het bepalen van de zoekresultaten.

keywords scrabble

Stap 2: Zoekwoorden invoeren in tools

Wanneer je met je zoekwoordonderzoek eenmaal een lijstje hebt met zoekwoorden, dan kun je deze invoeren in tools zoals de zoekwoordplanner van Google Ads. Dit soort tools geven op basis van die input ideeën voor andere zoekwoorden en zoekvragen. Daarnaast berekenen ze eenvoudig per zoekwoord het zoekvolume per maand, je huidige organische posities, de URL waar op gerankt wordt, de concurrentiefactor en de CPC (kosten per klik). Zet deze gegevens allemaal in één bestand, zodat je een goed overzicht hebt.

Stap 3: Resultaten van het zoekwoorden onderzoek vertalen naar een SEO-strategie

Op basis van deze gegevens kun je bepalen welke zoekwoorden het meest relevant of aantrekkelijk zijn voor jouw bedrijf en waar je je dus op gaat focussen. Om goed te gaan scoren in Google verwerk je de focus zoekwoorden in de content op je website en op belangrijke plaatsen als de titel van je pagina. Door deze optimalisatie presteert en converteert je content stukken beter! Bovendien gebruik je de focus zoekwoorden ook tijdens het linkbuilden. Externe links die naar jouw website wijzen gebruiken dan deze belangrijke zoekwoorden, waardoor je ook weer beter gevonden wordt.

Zoekwoordenonderzoek laten doen

Een zoekwoorden onderzoek doen kost even wat tijd, maar is ontzettend belangrijk. Het vormt namelijk de basis van je SEO strategie. Door focus zoekwoorden in zowel content als linkbuilding te implementeren laat je Google makkelijker de connectie maken tussen de zoekopdrachten van je doelgroep en jouw website. Wil jij ook aan de slag om je website beter vindbaar te maken? En kun je wel wat hulp gebruiken bij het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek? Onze SEO-specialisten denken graag met je mee!

Daag jij ons uit?
254A0576-55
PATRICIA VERWOERT
Teamlead SEO

    [recaptcha]