website migratie

Verhuis zonder zorgen met een goed uitgevoerde website migratie

Een website migratie kun je zien als een verhuizing van je website. Deze verplaatsing kan meerdere redenen hebben. Je implementeert bijvoorbeeld een redesign, je wijzigt van CMS, brengt een nieuwe websitestructuur aan of voegt meerdere domeinen samen tot één website. Wat de reden ook is, het is belangrijk dat de verhuizing succesvol verloopt en bezoekers je op het nieuwe adres makkelijk kunnen vinden.

Waarom is een website migratie zo belangrijk?

Een website migratie die niet goed wordt uitgevoerd kan leiden tot een daling van je autoriteit, minder verkeer naar je website en minder conversies. Daarom is het van belang dat oude URL’s op de juiste manier worden doorverwezen naar de nieuwe URL’s. De oude URL’s hebben al SEO waarde en posities binnen de zoekmachines en die wil je natuurlijk behouden. Bovendien wil je niet dat bezoekers op een pagina terechtkomen die niet meer bestaat.

Waar moet je aan denken bij de voorbereiding van een website migratie?

Voordat de nieuwe website live kan gaan, zijn er een aantal zaken die je in kaart moet brengen. Je begint altijd met een nulmeting van het huidige websiteverkeer en de huidige organische rankings op relevante zoekwoorden. Ook de SEO waarden, websitesnelheid en het linkprofiel van de website worden geanalyseerd. Zo kun je achteraf makkelijk vaststellen of de verhuizing schade heeft opgeleverd. Vervolgens maak je een lijst van alle oude URL’s en alle nieuwe URL’s. Hiermee kun je een redirectlijst opstellen. Dat is een bestand waarin je elke oude URL koppelt aan een nieuwe URL die er het beste op aansluit. Een redirect is dus een verwijzing.

Under construction

Ready, set, go! Je nieuwe website staat online

De webbouwer voert de redirects in en de verhuizing is een feit! Nu kunnen zowel bezoekers als zoekmachines de oude pagina’s niet meer vinden, maar komen ze terecht op de nieuwe pagina’s.

Wat controleer en monitor je na een website migratie?

Na livegang van de nieuwe website doe je een nameting van het websiteverkeer, de organische rankings, de SEO waarden, de websitesnelheid en het linkprofiel van de website. Is alles goed geïmplementeerd? Je checkt of er 404-pagina’s of andere foutmeldingen zijn ontstaan en lost deze op, zodat bezoekers een goede gebruikerservaring hebben. Ook controleer je of de nieuwe website over een HTML en XML-sitemap beschikt en de interne links werken. Zo kan Google je website beter vinden. Als laatste zorg je ervoor dat de metingen in Google Analytics goed ingesteld staan, zodat je de juiste inzichten hebt in het websiteverkeer en het aantal behaalde conversies.

Aan de slag met jouw SEO website migratie

Een migratietraject kan best complex en tijdrovend zijn. Daarom is het fijn als er mensen met je meekijken die de juiste kennis paraat hebben. Om de verhuizing van je website in één keer goed te doen, is het van belang dat je niks vergeet en alles goed doormeet. Onze SEO-specialisten begeleiden je hier graag in, zowel voor als na livegang van je nieuwe website!

Daag jij ons uit?
254A0576-55
PATRICIA VERWOERT
Teamlead SEO

    [recaptcha]