Website migratie
Website migratie: verhuizen naar een nieuwe website
Een snelle, gebruiksvriendelijke website die geoptimaliseerd is voor bezoekers is in deze tijd onmisbaar. De verwachtingen van consumenten liggen steeds hoger en ook concurrenten hebben steeds geliktere websites. Kortom, de lat ligt steeds hoger. Soms is een website migratie daarom onontkoombaar, om bezoekers zo goed mogelijk te bedienen, conversies te stimuleren én om nieuwe kansen te kunnen benutten.
Wat is een website migratie?
Een website migratie is eigenlijk de digitale versie van verhuizen. Het gaat verder dan alleen een technische handeling; het is een strategische keuze met aanzienlijke impact op je online aanwezigheid. Als het niet goed wordt uitgevoerd, kun je digitale ‘autoriteit’ verliezen, minder websitebezoekers krijgen en minder conversies genereren. Vergelijk het met het kwijtraken van belangrijke zaken tijdens een fysieke verhuizing.
Kortom, een website is een strategische zet om uiteindelijk de online aanwezigheid van je bedrijf te optimaliseren en af te stemmen op de steeds veranderende eisen van het internet. Met een ideale, nieuwe website kun jij beter gaan ranken, bezoekers beter bedienen en het conversiepercentage van je website verhogen.
Verschillende soorten migraties
Een website migratie kan variëren van relatief eenvoudige wijzigingen in bijvoorbeeld domeinnaam, een wijziging van CMS, tot ingrijpende herstructureringen van de menustructuur van je website, afhankelijk van de doelen en ambities van je bedrijf. Maar één ding blijft altijd hetzelfde bij migraties: het is een belangrijke stap die doordachte planning en uitvoering vereist om ervoor te zorgen dat de overgang soepel verloopt en geen negatieve impact heeft op de gebruikerservaring en zoekmachine prestaties.
Overgang naar een nieuw CMS of nieuwe domeinnaam
Wanneer de doelen of strategie van je bedrijf veranderen, kan het zijn dat een ander CMS passender is. Ga je je productaanbod aanzienlijk vergroten? Of wil je koppelingen maken die in je huidige CMS niet mogelijk zijn?
Veranderingen in de layout of huisstijl van je website
Wanneer je conversiepercentage daalt of je merkt dat bezoekers hun weg niet meer kunnen vinden op je website, kan het raadzaam zijn de layout en indeling van pagina’s op je website onder handen te nemen.
Wijzigingen in de navigatie en URL’s van je website
Dit type migratie heeft voor SEO extra veel impact, omdat de URL structuur van je website een belangrijk signaal is voor Google over hoe je website in elkaar zit. Het opstellen van logisch opgebouwde URL’s is daarom een must.
Het “gevaar” van een website migratie: waarom is SEO zo belangrijk?
Een website migratie is dus in wezen een digitale versie van een verhuizing. Het is niet alleen een technische stap, maar een strategische beslissing met aanzienlijke gevolgen voor je online aanwezigheid. Als deze niet goed wordt uitgevoerd, kan het leiden tot een daling van je digitale ‘autoriteit’, minder bezoekers op je website en minder conversies. Vergelijk het met een verhuizing waarbij je belangrijke dingen kwijtraakt.
Een van de cruciale aspecten van een succesvolle website migratie is het zorgvuldig doorverwijzen van oude webadressen naar hun nieuwe bestemmingen in het redirect plan. Deze oude webadressen hebben al SEO waarde opgebouwd in zoekmachines, vergelijkbaar met waardevolle spullen in je huidige huis. Je wilt niet dat ze verloren gaan tijdens de digitale verhuizing. Je kunt het zien als dozen, waar de juiste kamer opgeschreven moet worden, zodat deze op de juiste plek terechtkomt. Deze stap is niet alleen cruciaal voor zoekmachines, maar voorkomt ook dat bezoekers op niet-bestaande pagina’s belanden. Denk aan het informeren van je familie en vrienden over je nieuwe adres, zodat ze je moeiteloos kunnen vinden.
Zo begeleiden wij jou bij het migratietraject van je website
Kennismaking en kick-off met webbouwer
Plan en opzet van nieuwe website afstemmen
SEO werkzaamheden
Livegang van de nieuwe website
Monitoren van de resultaten
Waar moet je aan denken bij de voorbereiding van een migratie?
Voordat de nieuwe website live gaat, zorgen we ervoor dat alles perfect georganiseerd is. Er zijn een aantal belangrijke stappen die we hiervoor doorlopen:
Nulmeting
We voeren een nulmeting uit waarin we het huidige websiteverkeer en de organische rankings op belangrijke zoekwoorden in kaart brengen. Hiermee bepalen we het startpunt. Het helpt je om later te beoordelen of de migratie positieve of negatieve invloed heeft gehad.
SEO-waarden en analyse
We duiken dieper in de SEO-waarden van je huidige site. Het begrijpen hoe zoekmachines het zien, het analyseren van de website snelheid, het linkprofiel en andere SEO-gerelateerde factoren. Dit geeft ons inzicht in wat goed werkt en wat verbeterd kan worden.
URL verwijzingen opstellen in de redirect mapping
We maken een uitgebreide lijst van alle oude en nieuwe URL's. Dit vormt de basis voor je 'verhuisplan'. Het stelt je in staat om een redirect lijst op te stellen, een soort routekaart die iedere oude URL koppelt aan een nieuwe URL. Hiermee zorg je ervoor dat bezoekers (én Google) naadloos worden doorverwezen naar de juiste plek, en je behoudt de waarde die je hebt opgebouwd.
Beoordelen van content en functionaliteiten
Identificeer de content en functionaliteiten die je wilt behouden, wijzigen of verwijderen. Een goede migratie is niet alleen technisch; het is ook een kans om je content te optimaliseren en je website fris en relevant te houden voor je doelgroep. We evalueren welke aanpassingen nodig zijn, of juist niet, aangezien te veel aanpassingen tijdens een migratie niet bevorderlijk zijn voor de resultaten.
Nauw contact met de webbouwer
Het bouwen van een nieuwe website wordt opgepakt door een webbouwer. Wij houden tijdens het migratieproces structureel contact met de webbouwer, om alles in goede banen te leiden. Het is eigenlijk een driehoeksrelatie, waarbij jij als klant, de webbouwer en Online Klik nauw betrokken zijn.
Wat doe je na een website migratie?
Na de lancering van je nieuwe website is het tijd voor de nazorg. Er zijn nog wat laatste controles en aanpassingen nodig om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt.
- Fouten oplossen: Wij controleren eventuele fouten zoals 404-pagina’s en lossen deze op. Zo zorgen we ervoor dat bezoekers een probleemloze ervaring hebben.
- Sitemaps en interne links: We zorgen ervoor dat je nieuwe website beschikt over HTML en XML-sitemaps en dat deze zijn ingediend bij Google. Ook controleren we of alle interne links correct werken. Hierdoor kunnen zoekmachines beter door je website navigeren en jouw onderliggende pagina’s vinden.
- Google Analytics en metingen: We controleren of de vooraf ingestelde conversie metingen in Google Analytics goed zijn ingesteld. Dit zorgt ervoor dat je nauwkeurige inzichten hebt in het websiteverkeer en het succes van je conversiedoelen.
- Nameting: We vergelijken de prestaties na livegang met je nulmeting. Hoe verhouden het nieuwe websiteverkeer, organische rankings, SEO-waarden, website snelheid en het linkprofiel zich tot de situatie voor de migratie?
Aan de slag met een SEO website migratie?
Kortom, een website migratie kan behoorlijk ingewikkeld en tijdrovend zijn. Daarnaast kun je je opgebouwde waarde verliezen, waardoor de zichtbaarheid van je website afneemt of zelfs helemaal kan wegvallen. Het is daarom cruciaal dat het SEO element bij een migratie niet vergeten wordt, want een kleine technische fout kan al direct grote gevolgen hebben. Onze SEO-specialisten staan klaar om jouw website migratie te begeleiden, zowel voor als na de lancering van je nieuwe website. Hoe eerder in het proces je ons aanhaakt, hoe beter!
Sofie Scheffers
Teamlead SEA & SEO
Daag jij onze SEO-specialisten uit?
Boost je online zichtbaarheid en verover de zoekresultaten! Ontdek onze SEO-oplossingen en neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.