Marketing Automation

Marketing Automation

Wil jij klanttevredenheid en omzet boosten? Of wil je kosten gaan besparen en meer werk verzetten in minder tijd? Dan is het tijd om na te denken over de inzet van marketing automation. 

Marketing automation is simpelweg gezegd repeterende marketingtaken omzetten in automatische processen. Dit kan betrekking hebben op real-time datagedreven campagnes en het op- en uitbouwen van nieuwe en bestaande relaties. Hierdoor wordt je als marketeer niet alleen ontzorgd, maar ook de klanttevredenheid en de conversie van je campagnes zullen toenemen; een echte win-win situatie. 

Klantgedrag

Om de conversie van je campagnes en klanttevredenheid te verhogen is een goede database van je klanten essentieel. Hoe meer en hoe beter je de beschikking hebt over klantgedrag, des te beter jij jouw campagnes, customer journeys en ook personalisaties kan gaan doorvoeren. Je kan als marketeer natuurlijk niet op elke individuele klant gaan krijgen en dat is precies waar automation om de hoek komt kijken. Allereerst heb je marketing automation software nodig om gedragingen te herkennen als trigger, waarmee je vervolgens een voorgebouwde flow van contactmomenten kan initiëren. Ga je iemand die zich net heeft ingeschreven benaderen met e-mail, met een gepersonaliseerde website of stuur je een kaartje toe? 

Segmentatie op basis van gedrag

Verder kan marketing automation ook worden ingezet aan de voorkant van de funnel waardoor je potentiële klanten kan segmenteren op door jou bepaald vertoond gedrag. Zo kun je ervoor zorgen dat alle potentiële klanten weer nét een andere reis nemen naar de conversie toe wat beter bij hen past. 

Marketing automation voor lead nurtuering, cross- en upsell en serviceverlening

Wat verder ook interessant is om op te pakken zijn mensen die al een keer klant zijn geworden. Je wilt immers dat deze mensen een cross- of upsell doen. Ook hiervoor kun je geautomatiseerde contactmomenten instellen. Denk hierbij aan het sturen van een kortingscode op hun verjaardag, of stuur men een reminder met hun favoriete producten / services. Wat ook een mogelijkheid is, is bijvoorbeeld klanttevredenheid boosten door een gebruiksaanwijzing te sturen nadat men iets heeft gekocht. Zo verlaag je ook de load op de customer service en verhoog je tegelijkertijd de klanttevredenheid. 

Naast automation zijn er ook mogelijkheden op het gebied van campagne inzet en productfeed. Hierover kun je meer terugvinden onder Channable

Benieuwd of jouw onderneming klaar is voor marketing automation? Vraag dan geheel vrijblijvend meer informatie aan. Onze consultants denken graag met je mee!

Daag jij ons uit?
254A0652-66
NICKY SAMIJN
Teamlead SEA