Marketing Automation

Marketing automation

Je hebt het zelf vast ook wel gemerkt: je wordt tegenwoordig overspoeld met (irrelevante) informatie via diverse kanalen. Daar zit je helemaal niet meer op te wachten. En jouw klanten ook niet! Het is daarom tijd om over te stappen naar gepersonaliseerde contactmomenten.

Wil jij jouw klanttevredenheid én omzet boosten? Kosten besparen en meer werk verzetten in minder tijd? De juiste boodschap laten zien op het juiste moment? Dan is het tijd om na te denken over de inzet van marketing automation. 

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het omzetten van repeterende marketingtaken omzetten in automatische processen. Dit kan betrekking hebben op real-time data gedreven campagnes en het op- en uitbouwen van nieuwe en bestaande relaties. Het doel is namelijk om je (potentiële) relaties door de customer journey heen te helpen. Het is een efficiënte manier om het contact met klanten te behouden en ze steeds opnieuw te verleiden met waardevolle content. De juiste content op het juiste moment. Zo groeit jouw bedrijf op een duurzame manier. 

Marketing automation voor lead nurturing, cross- en upsell en serviceverlening

Het voordeel van marketing automation zit hem al in de naam: Automation. Het automatiseren van de marketing neemt diverse pluspunten met zich mee, waaronder:

  • Efficiënter werken en daardoor tijd besparen;
  • Het verzamelen van relevante data;
  • Het verbeteren van de relatie met (potentiële) klanten door op het juiste moment ze van de juiste informatie te voorzien;
  • Overal aanwezig in de customer journey en/of buyer journey;
  • Een verhoging van de ROI;
  • Zorgt voor een betere samenwerking tussen sales en marketing. 

Voordat we aan de slag gaan met marketing automation is het wel belangrijk om vast te stellen wat je er precies mee wilt bereiken. Dus: wat zijn je doelstellingen? Alleen dan kun je bepalen of marketing automation ook voor jou voordelen heeft. 

De klantdata centraal

Om de conversie van je campagnes en klanttevredenheid te verhogen is een goede database van je klanten essentieel. We merken regelmatig dat bedrijven op diverse plekken klantdata hebben opgeslagen, maar dat ze niet precies weten waar het nu staat. En daar gaat het dan ook mis. 

Hoe meer en hoe beter je de beschikking hebt over klantgedrag, des te beter jij jouw campagnes, customer journeys en ook personalisaties kunt gaan doorvoeren. Je kunt niet iedere klant één op één handmatig gaan aanspreken. Dat is precies waar automation om de hoek komt kijken!

Allereerst heb je een marketing automation software nodig om gedragingen te herkennen als trigger, waarmee je vervolgens een voorgebouwde flow van contactmomenten kan initiëren. Ga je iemand die zich net bij jou als klant heeft ingeschreven benaderen met een e-mail, met een gepersonaliseerde website of stuur je ouderwets een kaartje toe? Hoe dan ook, de data die je uiteindelijk verzamelt kun je ook weer inzetten om bijvoorbeeld je Google Ads- of social media campagnes te versterken. 

Het inzetten van een marketing automation software

Om je klantdata centraal te zetten, moet je heel veel data verzamelen via interacties zoals website bezoeken, e-mails, social media, en meer. Door al deze data te bundelen kun je een 360-beeld van iedere klant creëren. Wij werken zelf met toolings zoals bijvoorbeeld een Squeezely of ActiveCampaign. Deze toolings nemen heel veel werk uit handen, waaronder:

  • Het stroomlijnen van segmentatie processen om snel en efficiënt de juiste doelgroepen te bepalen; 
  • Het automatisch afstemmen van berichten voor iedere individu op basis van zijn/haar profiel;
  • In een paar simpele stappen relevante en gepersonaliseerde berichten creëren via diverse kanalen;
  • Door repeterende taken en processen te automatiseren maak je je campagnes meteen schaalbaar.

Er zijn nog veel meer marketing automation software pakketten op de markt. Welke geschikt is voor jouw organisatie hangt af van diverse factoren. Denk hierbij aan de tools die al worden toegepast, de investering, de tijd die nodig is voor de implementatie en last but not least de functionaliteiten. 

Naast marketing automation zijn er ook mogelijkheden op het gebied van campagne inzet en productfeed. Hierover kun je meer terugvinden onder Channable

Start met een marketing automation strategie

Er is ontzettend veel mogelijk met marketing automation. Met een goede strategie zul je er het maximale uit halen. Ben jij benieuwd of jouw onderneming klaar is voor marketing automation? Vraag dan geheel vrijblijvend meer informatie aan. Onze consultants denken graag met je mee!

Daag jij ons uit?
254A0652-66
NICKY SAMIJN
Teamlead SEA