Data collection
Home  → Diensten  → Data analytics  → Data collection
Data collection: je data op één centrale plek
Aan de slag met data? Wanneer wij kijken naar de veranderende markt en ontwikkelingen, is dit hét moment om in te stappen in deze sneltrein. Beslissingen maken op basis van data is namelijk the way to go!
Wanneer je aan de slag gaat met data analytics, zijn er een aantal processen die hierbij komen kijken. Ze volgen elkaar op en zijn een soort keten, die data analytics (ook wel data engineering) mogelijk maken. Het begint allemaal met data collection, en laat dat nou net zijn waar we je op deze pagina meer over gaan vertellen.
Wat is data collection?
Zoals de naam al doet vermoeden is data collection het verzamelen van data. Dit kan alle data zijn: klantdata uit je CMS zoals Shopify, Magento of Woocommerce, data uit je voorraad systeem of ERP systeem, data die binnenkomt via je social media kanalen. Deze data wil je verzamelen op één gezamenlijke plek, namelijk BigQuery. Dat kan nog wel eens een werkje zijn… Voor het doorsluizen van al deze data naar BigQuery moeten namelijk API koppelingen geschreven worden in de programmeertaal Python. En met schrijven bedoelen we ook echt schrijven. Onze data analytics specialisten schrijven deze API’s namelijk speciaal voor jou op maat!
Het opzetten van metingen via Google Tag Manager
Laten we bij het begin beginnen: conversiemetingen. Het lijkt misschien een klein onderdeel van het proces, maar het is cruciaal! Het nauwkeurig instellen van conversiemetingen mag niet ontbreken. Het is namelijk van belang dat alle noodzakelijke gegevens correct worden verzameld en verwerkt. Zonder de juiste data layer en implementatie van conversiemetingen in Google Tag Manager ontbreekt het aan een solide basis van gegevensverzameling.
Data opslaan in een datawarehouse
De term spreekt eigenlijk voor zich: een warenhuis voor al jouw data. Een datawarehouse, afgekort DWH, is de basis voor jouw data-analyse en dashboards, wat weer de fundamenten legt voor de beslissingen die je gaat nemen. Voor cloud datawarehousing gebruiken wij BigQuery. Hier bewaren we al jouw data op één centrale locatie, waardoor we te allen tijde gemakkelijk toegang hebben tot een uitgebreide set aan gegevens.
Het verzamelen van first-party data vs. third-party data
Een cookie is een klein tekstbestandje dat wordt opgeslagen op het apparaat van een bezoeker van je website. Door cookies kun je informatie verzamelen over hoe deze bezoekers navigeren op je website. De nodige informatie, bijvoorbeeld om je website te optimaliseren!
First-party data
Sommige cookies worden gegenereerd vanuit jouw eigen website en worden uitsluitend opgeslagen voor jouw eigen gebruik als de eigenaar van de website. Deze worden aangeduid als first-party cookies. Als eigenaar van de website ben jij dus de eigenaar van deze specifieke set aan data.
Â
Third-party data
Wanneer cookies worden geplaatst via scripts van externe websites, zoals de pixels van Google en Facebook, spreken we van third-party cookies. In dit geval wordt de data van de websitebezoeker gedeeld met andere partijen.Â
Â
Het zal je wellicht niet verbazen dat deze third-party cookies steeds meer onder druk komen te staan door strengere privacywetgeving. Hierdoor zullen ze geleidelijk aan minder effectief worden in het verzamelen van data, wat resulteert in verminderd inzicht. Op termijn kan het bijvoorbeeld moeilijker worden om bezoekers toe te wijzen aan specifieke klantsegmenten op basis van third-party data. Dit maakt retargeting lastiger, met mogelijk lagere prestaties voor jouw campagnes als gevolg. Wil je ervoor zorgen dat je data verzamelt die toekomstbestendig is? Ga dan aan de slag met first-party cookies.Â
Â
Meer weten over first-party cookies en server-side tracking? Je leest het in onze blog.
Waarom investeren in data collection?
✔ Centralisatie van data
Alle data uit jouw webshop, CMS, voorraad- en ERP-systeem, social kanalen of ordersystemen wordt verzameld en doorgeschoten naar Google BigQuery. Zo heb jij je data gecentraliseerd op één plek. Wel zo overzichtelijk!
✔ Cloud-based dataopslag met Google BigQuery
De data wordt niet alleen verzameld, maar ook opgeslagen in de Cloud. Hierdoor blijft je data altijd beschikbaar, waar je ook bent, en gaat deze nooit verloren.
✔ Custom API koppelingen voor diverse systemen
Onze specialisten ontwikkelen op maat gemaakte API-koppelingen in Python om de data naar BigQuery door te sturen. Hoewel dit vaak trial-and-error is, garandeert het uiteindelijk een correcte overdracht van data.
✔ Inzichten op basis van first-party data over je klanten en hun koopgedrag
Door inzichten te halen uit directe gegevens van je klanten, zoals aankopen, gedrag en voorkeuren, kun je een gepersonaliseerde benadering ontwikkelen die écht aansluit bij je doelgroep. Het is alsof je een persoonlijk gesprek voert met iedere klant, waarbij je precies begrijpt wat ze nodig hebben. Belangrijk is dat jij eigenaar bent van deze data, waardoor je niet afhankelijk bent van regelgeving en derde partijen.
Data collection uitbesteden?
Onze data specialisten zorgen voor een schone en veilige opslag van jouw gegevens in Google BigQuery. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem gerust contact op, en ontdek samen met ons welke oplossingen het beste aansluiten bij jouw behoeften!
Daniëlle van Essen
Algemeen directeur
Klaar voor datagedreven succes?
Ontketen de kracht van jouw data! Start vandaag nog met het centraliseren en optimaliseren van je informatie in de Cloud met Google BigQuery.