Blog

Server-side tracking: De oplossing voor privacy en meetuitdagingen in online marketing

In een wereld vol ‘cookie-schrik’ is het meten van websitegedrag een steeds grotere uitdaging geworden. Dankzij cookies kunnen bedrijven het gedrag op hun website volgen, maar met de groeiende zorgen over privacy en het uitfaseren van third-party cookies, wordt deze traditionele aanpak minder effectief.

 

Steeds meer mensen maken zich zorgen over hun privacy en worden zich steeds bewuster van de manier waarop data wordt verwerkt, vooral persoonsgegevens. Naast overheden zijn ook grootmachten als Apple en Google bezig met de privacy van mensen. Apple geeft gebruikers al de mogelijkheid om standaard niet gevolgd te worden. Diverse browsers (Safari, Microsoft Edge en Firefox) blokkeren al third-party cookies. Nu heeft Google aangegeven in 2024 third-party cookies te blokkeren in Google Chrome. Vooral deze laatste ontwikkeling zal veel impact hebben.

 

Online Klik heeft de oplossing voor deze meetproblemen: server-side tracking.

 

Inhoudsopgave

Beginnen bij het begin; wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat wordt opgeslagen op je apparaat op het moment dat je een website bezoekt. Cookies worden onder andere ingezet om informatie te verzamelen over hoe jij op een website navigeert. Er zijn cookies die worden geplaatst vanuit de website die je bezoekt en die alleen worden opgeslagen voor gebruik door de eigenaar van die website (first-party cookies). Als website-eigenaar ben je dus ook eigenaar van deze data. Wanneer cookies worden geplaatst via scripts van andere websites, zoals de pixels van Google en Facebook, spreken we van third-party cookies. Hierbij komt de data van de websitebezoeker terecht bij andere partijen.

 

Door diverse ontwikkelingen zal third-party cookiedata steeds minder effectief worden in het meten van data, waardoor je minder inzicht hebt. Ook wordt het aansturen van campagnes aanzienlijk moeilijker. Bijvoorbeeld, in de toekomst kun je mogelijk niet meer herkennen tot welke doelgroep iemand behoort, en retargeting zal niet langer mogelijk zijn. Iemand die nu een specifiek product heeft bekeken, waarop wij hem retargeten, zal straks geen mogelijkheid meer zijn.

Google Analytics 4 (GA4)

Ik hoor je denken: kan ik dan straks ook niets meer doormeten in GA4? GA4 werkt met first- en third-party cookies. Het kan op dit moment al zo zijn dat er verkeer wordt geblokkeerd door adblockers en dat je data niet volledig is. Als je GA4 volledig first-party gaat tracken, komt de data op de meest nauwkeurige manier in GA4 terecht, en bekijk je ook betrouwbaardere data dan voorheen (zo kun je bijvoorbeeld bots eruit filteren).

De voordelen van server-side tracking

Je hoort het overal: meten = weten. Maar wat als de gebruikelijke methoden van tracking minder effectief worden? Als je niets zou doen, zou door adblockers, ITP, ETP, AVG-vereisten (consent mode), etc., slechts zo’n 35-40% van je data meetbaar zijn. Je kunt je voorstellen dat als je als marketeer daar je keuzes op moet baseren, het een dun lijntje wordt om dit goed te kunnen doen. Met server-side tracking behoud je niet alleen de mogelijkheid tot datameting, maar behoud je ook controle over je data. En dat is wat je wilt.

Server-side tracking biedt veel voordelen, waaronder:

  • Meer privacycontrole (AVG): AVG-vriendelijk met volledige controle over je eigen data (verwerking).

  • Nauwkeurigere gegevensverzameling: Minder hinder van adblockers en andere vereisten van diverse browsers.

  • Snellere website: Door de workload van de browser naar de server te verplaatsen, hoeven er minder scripts geladen te worden, wat resulteert in een snellere website.

  • Data verrijken: Je kunt data verrijken voordat je het doorstuurt naar diverse marketingtools.

  • Langere cookieduur: Cookies kunnen tot twee jaar actief blijven.

Daarom is server-side tracking de toekomst

Server-side tracking biedt zeker nieuwe mogelijkheden en kansen, zoals je hierboven al kunt zien! Naast deze voordelen kun je ook je data bewerken en anonimiseren voordat je het doorstuurt naar andere partijen. Hierdoor beschik je straks over meer, zuivere en meer gespecificeerde data om te analyseren en je campagnes op af te stemmen of je analyses op toe te passen. De marketeers die voor jou aan de knoppen draaien, hebben daardoor meer inzicht om hun keuzes op te baseren, waardoor de campagnes beter geoptimaliseerd worden en daardoor weer beter presteren.

 

Een ander voordeel is natuurlijk de verbetering van de websitesnelheid, wat je conversieratio weer ten goede komt.

 

Doordat jij zorgt voor server-side tracking, bied je bezoekers betere privacybescherming. Hiermee speel je in op de angst die mensen hebben dat hun gegevens op straat komen te liggen. Uit onderzoek is gebleken dat 78% van de consumenten zich zorgen maakt over de bescherming van zijn of haar online privacy.

 

Hoe gaat het in zijn werk?

Het klinkt wellicht ingewikkeld wat hierboven is geschreven, en zie je er ook tegenop om alles om te moeten zetten. Gelukkig hebben wij dit al voor je uitgezocht en kunnen voornamelijk wij dit werk van jou overnemen.

 

Hieronder zie je hoe de situatie er op dit moment uitziet en naar welke situatie we toegaan.

Een stappenplan

Online Klik werkt volgens een stappenplan om server-side tracking voor je in te stellen. Hieronder staan de stappen die we nemen:

  1. Inventariseren welke pixels momenteel worden gebruikt op verschillende platforms (Meta, Google, LinkedIn, Criteo, etc.).

  2. We stellen een veilige server voor je in. 

  3. We controleren of de data bewerkt moet worden voordat het weer terug naar de diverse tools gaat.

  4. Er moet een aanpassing in je DNS komen om de first-party data uit te serveren.

  5. We stellen Google Tag Manager opnieuw voor je in op je nieuwe server.

Hoe staan we er nu voor?

Op dit moment gebruikt wereldwijd al meer dan 40% van de mensen adblockers. De kans is dus groot dat jouw data nu al voor een groot deel niet wordt gemeten. Daarnaast wordt de privacywetgeving voortdurend aangescherpt, wat leidt tot toenemende beperkingen.

 

Je zult het ook steeds vaker om je heen horen: mensen hebben het gevoel dat ‘Facebook’ hun hele leven kent, en dat ervaren ze als vervelend. Hierdoor wordt de regelgeving op dit gebied ook steeds strenger. Bovendien gaat Google al vanaf Q1 2024 1% van de third-party cookies van Google Chrome-gebruikers uitschakelen. Google heeft aangekondigd dat ze in de tweede helft van 2024 alle third-party cookies voor Chrome-gebruikers volledig zullen uitfaseren.

De toekomst

We kunnen niet in de toekomst kijken. Google heeft al eerder aangekondigd dat ze third-party cookies willen gaan blokkeren, maar hebben dit in het verleden ook al eens uitgesteld. Door de eerste stap die Google gaat zetten in Q1 2024, lijkt het er toch op dat dit erg serieus gaat worden.

 

Wij willen onze klanten graag hierop voorbereiden en ervoor zorgen dat we samen de juiste, onderbouwde stappen kunnen nemen in de online marketinginspanningen die we verrichten. Wil je meer weten over de exacte kosten die het inrichten van server-side tracking met zich meebrengt? Neem dan contact met ons op over de inrichting hiervan!