SEO concurrentie analyse

Weten waar nog kansen liggen? Doe een SEO concurrentie analyse!

Je eigen strategie hebben is belangrijk, want wat voor de één werkt hoeft niet te werken voor de ander. Bovendien wil je uniek zijn. Maar sla niet te ver door: je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Directe concurrenten hebben dezelfde doelgroep als jij. Door een beetje bij ze te spieken kun je nieuwe mogelijkheden ontdekken waar je je voordeel mee kan doen.

Wat is een SEO concurrentie analyse en waarom is het belangrijk?

Het harde werk van anderen gebruiken om je eigen SEO resultaten te verbeteren. Klinkt goed toch? Organisch hoog scoren in Google is belangrijk, zodat potentiële klanten jouw website bezoeken en daar hun aankopen doen of diensten afnemen. Een SEO concurrentie analyse helpt je bij het onderzoeken waarom Google de webpagina’s van concurrenten hoger plaatst dan die van jou. Je start met het bepalen wie de grootste concurrenten zijn aan de hand van de organische rankings voor de belangrijkste zoekwoorden. Vervolgens is de inhoud van de analyse samen te vatten in de drie SEO pijlers: content, techniek en autoriteit.

Content

In een concurrentie analyse SEO ga je onderzoeken in welke mate de content van concurrenten is geoptimaliseerd voor de focus zoekwoorden. Zijn deze terug te vinden in de page title, meta description, H1 en H2? Ook zaken als het aantal woorden op een pagina, de leesbaarheid van teksten, actualiteit van informatie en de frequentie van nieuwe content plaatsing leg je onder de loep. Zo kun je bepalen of de content op de website goed aansluit bij de zoekintentie van gebruikers.

SEO search engine optimization

Techniek

Tijdens de technische analyse duik je in de sitestructuur, URL structuur, websitesnelheid op zowel mobiel als desktop, veiligheid, structured data, Robots.txt en indexatie. Een website die technisch sterk is heeft een grote invloed op de gebruiksvriendelijkheid. Als je website bijvoorbeeld traag laadt of bezoekers maar niet kunnen vinden wat ze zoeken, dan zijn ze snel weg naar de concurrent.

Autoriteit

De autoriteit van een website wordt vooral bepaald door linkbuilding. Kwaliteit, relevantie en hoeveelheid van het aantal links naar jouw website is belangrijk om een hoge autoriteit op te bouwen. In een SEO concurrentieanalyse bepaal je per concurrent de autoriteit met de metrics Domain Authority en Page Authority. Betrouwbaarheid meet je met de Trust Flow en Citation Flow. Verder breng je het backlinkprofiel van je concurrenten in kaart.

SEO concurrentie analyse voor jouw bedrijf

Op basis van het analyseren van de content, techniek en autoriteit van concurrenten stel je een rapportage op. Van iedere concurrent weet je nu de sterke en zwakke punten. Op basis hiervan kun je je eigen SEO strategie bijschaven. Wil jij ook aan de slag om je website beter vindbaar te maken? En kun je wel wat hulp gebruiken bij het in kaart brengen van de concurrentie? Onze SEO-specialisten denken graag met je mee!

Daag jij ons uit?
254A0576-55
PATRICIA VERWOERT
Teamlead SEO

    [recaptcha]