Instagram adverteren

Instagram adverteren

Denk je dat Instagram alleen voor persoonlijke interacties is? Dan heb je het mis! Door het grote aantal gebruikers is de kans groot dat ook jouw zakelijke doelgroep actief is op het platform. Met Instagram adverteren bereik je deze groep bovendien op een creatieve en visuele manier. Goed om te weten is dat Instagram gebruikers vaak niet de intentie hebben om te kopen, maar vaak afleiding of inspiratie zoeken. De focus ligt bij Instagram advertising dus niet op omzetstijging op korte termijn, maar op het winnen van nieuwe klanten en volgers voor je bedrijfsaccount. Door community building kun je volgers op een later moment eenvoudig weer bereiken.

Welke advertentievormen zijn er met Instagram advertising?

Nieuwe of bestaande Instagram gebruikers kun je op de volgende manieren bereiken:

  • Stories advertenties: Plaats korte video’s of foto’s in je Instagram Stories.
  • Foto advertenties: Je verhaal verteld door vierkante of liggende foto’s.
  • Video advertenties: Met een video tot 2 minuten komt je verhaal tot leven.
  • Carrousel advertenties: Tot 10 foto’s en/of video’s kunnen alle aspecten van een product of verhaal laten zien.
  • Collectie advertenties: Inspireer je doelgroep met meerdere producten op één pagina. Ideaal om je webshop te promoten.
  • Advertenties in Ontdekken: Geef je advertenties ook weer aan gebruikers die je account nog niet volgen.

Instagram advertenties

Welke targeting opties heeft Instagram?

Om jouw gewenste doelgroep te bereiken zijn er verschillende opties waarmee je kan filteren wie je advertenties zien. Denk bijvoorbeeld aan locatie, demografische gegevens, interesses en activiteiten die mensen uitvoeren. Je kunt ook Instagram advertising inzetten voor bepaalde doelgroepen. Kies je bijvoorbeeld voor aangepaste doelgroepen, dan zien alleen klanten die je al kent de advertentie. Wil je mensen vinden die dezelfde interesses hebben als bestaande klanten, ga dan voor vergelijkbare doelgroepen. Ook kan Instagram automatische doelgroepen aanmaken op basis van locatie, demografische gegevens en interesses.

Hoe kun je Instagram advertenties kopen?

Er zijn twee manieren om Instagram advertising te kopen, uit te voeren en bij te houden:

  • De eenvoudigste manier is berichten promoten die je in de app hebt gedeeld. Je kunt ook zien hoeveel mensen je bericht bekijken en erop reageren. Bezoekers die een gepromoot bericht bekijken kun je doorsturen naar jouw bedrijfsaccount of je website.
  • Via de Facebook ads manager kun je op één plaats Instagram campagnes en advertenties instellen, wijzigen en de resultaten bekijken. Op campagneniveau stel je het doel van je campagne in. Vervolgens stel je binnen je advertentieset de doelgroep, plaatsing en het budget in. Daarna kun je advertenties maken en publiceren.

Facebook business manager plaatsingen

Instagram adverteren uitbesteden?

Spreekt Instagram adverteren jou wel aan? Snappen we, want je kunt er effectief je doelstellingen mee behalen door rekening te houden met jouw doelgroepen en de fases van de klantreis waar ze zich in bevinden. Bovendien is de visuele kant van Instagram een nieuwe, verfrissende manier om mee te adverteren. Ben je al actief met Instagram advertising? Blijf dan vooral experimenteren en optimaliseren, zodat je erachter komt welke advertenties het beste werken voor jouw doelgroep. Geen tijd voor of geef je het liever uit handen aan een Instagram partner? Onze Social specialisten helpen je graag!

Daag jij ons uit?
Teamfoto Colin
Colin van Gool
Social Specialist

    [recaptcha]