Lokale SEO

Sofie aan het bellen

Lokale SEO

In een wereld waar digitale zoekopdrachten in de meeste gevallen de start zijn van een klantreis, is lokale SEO dé game changer voor bedrijven die lokaal willen opvallen. Wist je namelijk dat maar liefst 46% van de zoekopdrachten op Google een lokale zoekintentie heeft? Dat betekent dat mensen vaak zoeken naar producten, diensten of bedrijven bij hen in de buurt. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf bovenaan de zoekresultaten staat? Lokale SEO is het antwoord!

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO draait om het optimaliseren van je online aanwezigheid zodat lokale klanten je gemakkelijk vinden. Of je nu een restaurant, winkel, tandarts of bouwbedrijf hebt, met lokale SEO vergroot je jouw zichtbaarheid voor potentiële klanten in je eigen omgeving. Het draait allemaal om het boosten van je aanwezigheid op Google Mijn Bedrijf en andere lokale bedrijvengidsen, waar je relevante informatie deelt zoals je adres, openingstijden en contactgegevens. Daarnaast zorgen we ervoor dat jouw website hoog scoort met lokale zoekwoorden en dat positieve recensies jouw reputatie versterken.

Het belang van lokale SEO voor jouw website

Richt jouw bedrijf zich op een specifieke regio? Wil je resultaten boeken met gerichte, lokale zoekwoorden? Dan is lokale SEO jouw geheime wapen. Neem bijvoorbeeld het zoekwoord “online marketing bureau”. Op dit zoekwoord wordt veel vaker gezocht dan op het lokale zoekwoord “online marketing bureau Eindhoven”. Het lagere zoekvolume betekent dat de concurrentie lager is en de kosten om hoog te ranken in Google minder hoog zullen zijn. Ook weten deze zoekers beter waar ze naar op zoek zijn en zitten zij dus al een stap dichter bij hun aankoop. Wanneer je investeert in lokale SEO, ben je dus zichtbaar voor mensen die specifieker weten waar ze naar op zoek zijn, wat de kans vergroot dat deze bezoekers ook daadwerkelijk klanten worden.

Jouw Google Bedrijfsprofiel: de backbone van lokale SEO

Zeg je lokale SEO, dan zeg je Google Bedrijfsprofiel of Google Mijn Bedrijf. Dit is een van de eerste stappen wanneer je aan de slag gaat met lokale SEO. We zorgen voor een SEO geoptimaliseerde beschrijving, de juiste informatie voor bezoekers zoals je adres, contactgegevens en openingstijden en voegen links toe naar je social media pagina’s. Het oog wil ook wat, dus we zorgen ervoor dat je beste foto’s zijn toegevoegd aan jouw profiel. 

Google My Business

Van Google Posts tot lokale website content

Wanneer je ervoor kiest je lokale SEO werkzaamheden uit te besteden aan Online Klik, dan nemen we alle aspecten van lokale SEO mee. Dat gaat verder dan het optimaliseren van jouw Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). We vertellen je graag hoe wij jouw lokale SEO verder onder handen nemen!

Plaatsen van Google Posts

Deze feature binnen Google Bedrijfsprofiel maakt het mogelijk om direct content in de zoekresultaten van Google te publiceren. Zo kun je aanbiedingen, evenementen en producten extra promoten. Ook kunnen we hiermee jouw lokale autoriteit vergroten.

Verzamelen van klantreviews

Positieve beoordelingen van klanten geven je social proof, waardoor mensen eerder voor jouw bedrijf kiezen. Potentiële klanten vertrouwen je en krijgen een beter beeld van jouw bedrijf. Bovendien spring je er in de zoekresultaten duidelijker uit, omdat Google meer sterren beloont met hogere rankings. We gaan samen met jou op zoek naar hoe we meer reviews kunnen vergaren.

Verzamel referenties van relevante bedrijfsgidsen

Naast dat referenties je posities kunnen verbeteren, heb je deze ook nodig om lokaal zichtbaar te zijn. Dit doe je door je NAW-gegevens achter te laten op websites zoals Yelp.

Optimaliseren van je website content

Plaats je contactgegevens in de footer en op de contactpagina van je website, waar Google ze makkelijk kan vinden. Houd ook een blog bij en vertel over je succesprojecten. Hiermee maak je duidelijk aan zowel Google als websitebezoekers dat jij een serieuze speler bent in de regio. Deze content schrijven we volledig SEO-proof door belangrijke zoekwoord in combinatie met de stad of regio waar jij actief bent te gebruiken in de content, meta tags, zoals de page title, meta description en headers.

Opbouwen van autoriteit

Wanneer andere websites naar jouw website linken, geeft dit een signaal aan Google af dat je populair bent. Zo kom je hoger in de zoekresultaten. Voor lokale SEO zijn vooral links van lokale websites belangrijk. Bij de opening van een nieuw pand of als je een evenement organiseert kun je lokale nieuwswebsites vragen daar iets over te schrijven en een linkje naar jouw website te plaatsen. Ook lokale bedrijfsgidsen zijn een goede manier om, vaak gratis, kwalitatieve externe links te verzamelen. Wij gaan op zoek naar relevante domeinen die daadwerkelijk waarde toevoegen voor jouw website.

Werkzaamheden uitbesteden aan een lokale SEO specialist?

Overweeg je om de complexe wereld van lokale SEO uit handen te geven aan een expert? Onze SEO-specialisten helpen je graag de lokale markt te domineren. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we met doordachte lokale SEO-strategieën jouw bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen!

Sofie Scheffers

Teamlead SEA & SEO

Daag jij onze SEO-specialisten uit?

Boost je online zichtbaarheid en verover de zoekresultaten! Ontdek onze SEO-oplossingen en neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. 

Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.