Online Klik 10 jaar jubileum logo

Lokale SEO

Snel stijgen in de lokale zoekresultaten? Start met lokale SEO!

Maar liefst 46% van de zoekopdrachten in Google heeft een lokale intentie. Mensen zijn dus vaak op zoek naar een product of dienst in de buurt. Hoe zorg je ervoor dat je met jouw bedrijf bovenaan de organische zoekresultaten in Google te vinden bent? Pas lokale SEO toe!

Wat is lokale SEO?

Lokale search engine optimization, oftewel: online zichtbaarheid creĂ«ren in een bepaalde regio. Als mensen bijvoorbeeld gaan zoeken op ‘online marketing bureau’ weet Google dat ze een bedrijf in de buurt zoeken, zelfs als er geen plaatsnaam in de zoekopdracht staat. Hoe Google dit weet? Via de locatiegegevens die vanaf mobiel of desktop worden verzonden. Het doel van regionale SEO is dat je website goed zichtbaar is in de Local 3-Pack.

mobiel google mijn bedrijf mock-up adres

Wanneer is local seo interessant voor jouw bedrijf?

Richt jij je met jouw producten of diensten op een specifieke regio of plaats? Of wil je snel rendement halen op een zoekwoord? Dan is local SEO een goedkope en effectieve manier om klanten aan te trekken. Op het zoekwoord ‘online marketing bureau’ wordt bijvoorbeeld veel meer gezocht dan op ‘online marketing bureau Eindhoven’. Daardoor is de concurrentie op ‘online marketing bureau Eindhoven’ een stuk minder en de investering om een toppositie in Google te bereiken lager. Als jij als ondernemer aan lokale SEO optimalisatie doet, zul je als Ă©Ă©n van de eersten verschijnen in de zoekresultaten. En een hogere positie betekent meer kans om van een bezoeker een (potentiĂ«le) klant te maken.

Hoe optimaliseer ik de lokale organische resultaten voor mijn bedrijf?

  • Maak een Google Mijn Bedrijf account aan en verifieer het. Hiermee kan je gratis informatie over je onderneming plaatsen. Denk aan je adres, telefoonnummer en openingstijden. Zorg ervoor dat deze informatie altijd up-to-date is.
  • Plaats Google Posts. Deze feature binnen Google Mijn Bedrijf maakt het mogelijk om direct content in de zoekresultaten van Google te publiceren. Zo kun je aanbiedingen, evenementen en producten extra promoten.
  • Verzamel reviews. Positieve beoordelingen van klanten geven je social proof, waardoor mensen eerder voor jouw bedrijf kiezen. Bovendien spring je er in de zoekresultaten duidelijker uit, omdat Google meer sterren beloont met hogere rankings.
  • Optimaliseer je content. Plaats je contactgegevens in de footer en op de contactpagina van je website, waar Google ze makkelijk kan vinden. Houd ook een blog bij en vertel over je succesprojecten. Hiermee maak je duidelijk aan zowel Google als websitebezoekers dat jij een serieuze speler bent in de regio. Deze content kun je SEO optimaliseren door een belangrijk zoekwoord in combinatie met de stad of regio waar jij actief bent te gebruiken in meta tags, zoals de page title, meta description en headers.
  • Bouw autoriteit op. Wanneer andere websites naar jouw website linken, geeft dit een signaal aan Google af dat je populair bent. Zo kom je hoger in de zoekresultaten. Voor lokale SEO zijn vooral links van lokale websites belangrijk. Bij de opening van een nieuw pand of als je een evenement organiseert kun je lokale nieuwswebsites vragen daar iets over te schrijven en een linkje naar jouw website te plaatsen. Ook lokale bedrijfsgidsen zijn een goede manier om, vaak gratis, kwalitatieve externe links te verzamelen.

Zelf aan de slag om je lokale organische rankings een boost te geven?

Bovenstaande tips vormen de basis om lokaal beter gevonden te worden in Google. Als je hiermee begint, kom je al een heel eind. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om je vindbaarheid een duwtje in de rug te geven. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het uitstippelen van je local SEO strategie? Onze SEO-specialisten denken graag met je mee!

Sofie Scheffers

Teamlead SEO

Daag jij onze SEO-specialisten uit?

Boost je online zichtbaarheid en verover de zoekresultaten! Ontdek onze SEO-oplossingen en neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. 

Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.