Het samenbrengen van ondernemers en kredietgevers
Kredietunie Brabant brengt kredietgevers en ondernemers met een kredietbehoefte samen binnen een coöperatie. Succesvolle ondernemers stellen middelen, contacten, kennis en ervaring beschikbaar om collega ondernemers in eigen regio vooruit te helpen. Het initiatief voor de Kredietunie Brabant is genomen door vier ondernemers die actief zijn in Brabant en bij hun MKB-klanten en contacten een duidelijke behoefte aan financiering signaleerden.
Eind 2019 kregen wij het verzoek van Kredietunie Brabant om naar de mogelijkheden te kijken omtrent het realiseren van leads, van zowel de kredietgevende als kredietnemende kant. We gingen dus op zoek naar (startende) ondernemers die op hun beurt op zoek waren naar een krediet en zochten we naar succesvolle ondernemers die ervoor open stonden deze (startende) ondernemers te helpen.
LinkedIn als leadgenerator
We hebben LinkedIn binnen Online Klik al vaker als leadgenerator ingezet voor verschillende klanten met een zakelijke doelgroep. Vandaar dat dit platform ons ook uitermate geschikt leek voor de doelstelling van Kredietunie Brabant. De zakelijke doelgroepen die zij willen bereiken zijn daarbij ook nadrukkelijk actief op LinkedIn.
Maar hoe interesseer je deze doelgroepen nou in het onderwerp van de Kredietunie? We gingen op zoek naar iets om de doelgroep mee te triggeren. Iets wat van toegevoegde waarde is voor hen en wat tegelijkertijd meer informatie geeft over hetgeen de Kredietunie doet. We kwamen hierbij in overleg met de initiatiefnemers uit op een informatieve brochure. Enerzijds gaf deze meer informatie over de dienst, anderzijds bracht deze in kaart wat de voordelen voor zowel kredietnemers als kredietgevers zijn.
‘Mooi om te zien dat bij de laatste bijeenkomst van de Kredietunie Brabant de zaal een stuk voller zat en er veel nieuwe gezichten waren, precies wat we voor ogen hadden met de campagnes!’
Daniëlle van Essen - Eigenaresse van Online klik en lid van Kredietunie Brabant
De doelgroep
Zoals gezegd richt Kredietunie Brabant zich op een zakelijke doelgroep, welke nadrukkelijk actief is op LinkedIn. Daarnaast kunnen we de doelgroep ook enorm goed specificeren door de uitgebreide targeting mogelijkheden binnen dit platform. Zo konden we op basis van relevante functietitels, senioriteitsniveaus, bedrijfsgroottes en enkele demografische- en geografisch gegevens aan de slag met het genereren van relevante leads.
In eerste instantie begonnen we met het zoeken naar (startende) ondernemers, op zoek naar een krediet. Vervolgens bereikten we ook de succesvolle ondernemers, de kredietgevers, met een passende boodschap in een andere campagne. Omdat de kredietnemers op zoek zijn naar krediet en de kredietgevers juist op zoek zijn naar bedrijven waarin zij potentie zien, besloten we de doelgroepen te scheiden en in verschillende campagnes te bereiken. Op die manier konden we de boodschap specifiek op de betreffende doelgroep afstemmen.
De resultaten
Door de boodschap specifiek aan te passen op de verschillende doelgroepen, zorgden we voor een zo hoog mogelijke relevantie. Dit resulteerde in totaal in 101 leads, die nagenoeg allen interessant bleken voor de Kredietunie Brabant. De campagnes leverden 829 klikken op met een gemiddelde CTR van 0,72% en een gemiddelde CPC van € 3,77. De gemiddelde kosten per lead kwamen uit op € 30,90. Daarnaast werden er 1.393 sociale acties (like, comment, share, klik) uitgevoerd.
Kredietunie Brabant is een dynamisch netwerk van ondernemers die elkaar willen helpen met kennis en financiële middelen. Voor de leden worden verschillende workshops, seminars en andere bijeenkomsten georganiseerd. Het doel van de Kredietunie was om de leads om te zetten in leden om zo ook de bijeenkomsten beter te kunnen vullen. Als we kijken naar bovenstaande resultaten en de reacties vanuit Kredietunie Brabant, kunnen we zeker terugkijken op een succesvolle campagneperiode. Daarnaast waren andere Kredietunies zo onder de indruk van de resultaten, dat we wellicht ook voor hen aan de slag mogen.