Johannes Fontanus College

Case: Ruim 14% meer inschrijvingen voor het Open Huis van het Johannes Fontanus College via Google Ads en Social Ads

Google Ads en Social Ads

Het Johannes Fontanus College (JFC) is een christelijke middelbare school in Barneveld. De school maakt zich er sterk voor dat alle leerlingen én medewerkers zich ontwikkelen vanuit hun persoonlijke kracht. Zeker, er gelden regels in het onderwijs en er zijn bepaalde standaarden. Maar mensen zijn nooit standaard. Het JFC moedigt haar leerlingen en medewerkers aan zichzelf te ontdekken, vanuit de christelijke gedachte dat iedereen door God uniek is gemaakt. Dit doen ze door actief te luisteren, ruimte te geven, eigentijdse voorzieningen te bieden, roosters aan te passen en maatwerk te creëren.

De uitdaging

Mariëlle Boeve-Nieuwenhuizen, docent Nederlands en communicatieadviseur op het JFC, is onze vaste contactpersoon. Samen stellen we ieder jaar de online marketing strategie voor de middelbare school vast. Belangrijk onderdeel daarvan is de aanloop naar het inschrijven.

 

Begin maart schrijven groep 8’ers zich in voor een nieuwe middelbare school. Daar gaat natuurlijk een flink oriëntatieproces aan vooraf. Het is essentieel dat het JFC in deze periode online zichtbaar is voor de doelgroep. Ieder jaar organiseert de school in januari een Open Huis. Ze zetten dan de deuren open voor groep 7 en 8 leerlingen en hun ouders. Zij kunnen dan kennismaken met docenten, studiebegeleiders, het onderwijsaanbod en ondersteunende faciliteiten.

 

Tijdens voorgaande corona jaren ging het Open Huis niet door of was het digitaal. Dit jaar was het voor het eerst weer fysiek. Het Open Huis vond plaats op 26 januari 2023 tussen 16:00u en 20:00u. Om dit event onder de aandacht te brengen en inschrijvingen te stimuleren hebben wij het JFC ondersteund met online campagnes.

Onze strategie

We hebben Social Ads en Google Ads ingezet. Met deze kanalen konden we lokaal targeten en zo de meest relevante klikken binnenhalen. De advertenties hebben 8 weken voor het Open Huis gelopen.

Social Ads

We hebben ons gericht op relevante doelgroepen voor het Open Huis en deze bereikt via Facebook en Instagram advertenties. Zo hebben we opvallende advertenties opgemaakt, volledig in de huisstijl van het JFC, om zo een hogere naamsbekendheid in de regio van de school te realiseren. In de targeting hebben we onderscheid gemaakt op basis van demografische gegevens, locatie en relevante interesses. Daarnaast hebben we de advertenties zelf dynamisch ingestoken. Zo hebben we getest met verschillende teksten en koppen om het beste resultaat te realiseren. Op de social media kanalen hebben we een A/B-test gehouden op basis van de campagnedoelstelling. Zo hebben we onderscheid gemaakt tussen website leads en leadformulieren op Facebook.

Google Ads

Voor de Google advertenties hebben we diverse teksten opgesteld. Deze zijn dusdanig geschreven dat de boodschap het sterkst aan zou komen bij de doelgroep. Naast de advertentieteksten hebben we gebruik gemaakt van het beeldmateriaal dat werd aangeleverd door het JFC. Met deze afbeeldingen konden we de boodschap versterken en werd de doelgroep getriggerd om actie te ondernemen. Met Google Ads hebben we gebruik gemaakt van de directe omgeving van het JFC. Hierin hebben via de algoritmes van Google Ads gebruik gemaakt van doelgroepsegmenten die we hebben toegevoegd in de Display campagnes. Naast Display campagnes hebben we ook een merknaam campagne en plaatsnaam campagnes opgezet. Een voorbeeld van de Display campagne is hieronder weergegeven.

JFC display advertenties
JFC display advertenties

De resultaten

Vóór corona waren er ongeveer 2.100 bezoekers voor een Open Huis. In 2023 waren er 2.400. Dit is een mooie toename van ruim 14%. Het aantal aanmeldingen dat met de campagnes is behaald is 785. 581 via de website en 205 via een lead form op Social Media.

 

 

Social Ads

Via Facebook en Instagram advertenties zijn er uiteindelijk 324 aanmeldingen gedaan. 

 

Via Facebook en Instagram hebben we een goede zichtbaarheid weten te realiseren voor het Open Huis. Zo hebben we ruim 22.000 unieke personen uit de doelgroep gemiddeld 5,8x weten te bereiken in de aanlooptijd.

Vanuit de campagnes (leadformulieren en website leads) hebben we 324 inschrijvingen voor het Open Huis gerealiseerd. Hiervan zijn er 289 (= 89,2%) direct te herleiden aan de social campagnes. Voor de overige 35 leads hebben de advertenties een ondersteunende functie gehad.

 

Google Ads

Via Google advertenties zijn er uiteindelijk 283 aanmeldingen gedaan. 

 

Dit jaar hebben we door middel van de merknaam campagne, plaatsnaam campagnes en Display campagnes een totaal van 283 contactmomenten gerealiseerd. In totaal heeft dit €648 gekost en komen we daarmee op een kosten per lead uit van €2,24. 

Vanuit de Display campagne hebben we zichtbaarheid gerealiseerd voor relatief goedkope klikprijzen. Met de Display campagne hebben we binnen de doelgroep een totaal aantal vertoningen gerealiseerd van 164.403. Hiervan hebben uiteindelijk 1.349 personen een interactie gehad met de banners. 

 

Over de totale campagne hebben we een vertoningspercentage gerealiseerd van 56%, wat betekent dat de helft van de tijd als iemand op een zoekterm zoekt het JFC zichtbaar is geweest. Uiteindelijk heeft deze zichtbaarheid tot 265 contactformulieren geleid en 17 telefoontjes rechtstreeks naar het JFC. 

Aanmeldingen via Social Ads
0
Aanmeldingen via Google Ads
0
Bezoekers Open Huis
+ 0 %

De learnings

De campagne van dit jaar was succesvoller dan die van voorgaande jaren. Met een 14% toename in het aantal bezoekers is het JFC onder een grotere doelgroep onder de aandacht gebracht.

 

Op campagneniveau hebben we geleerd dat de inzet van leanforms een slimme zet is. Hiermee heeft de social campagne geresulteerd in maar liefst 71,5% lagere kosten per aanmelding ten opzichte van de website leads.

We zijn superblij met het resultaat en kijken terug op een hele geslaagde open avond!

Ook zulke mooie resultaten halen voor jouw campagne?

De Social Ads en Google Ads waren voor het JFC enorm succesvol. We denken graag mee om ook voor jouw bedrijf zulke mooie resultaten te behalen. Als complete online marketing partner gaan we daarvoor met je aan tafel om de uitdaging te bespreken en welke online kanalen daarbij zouden passen. Interesse? Vraag dan een gratis quickscan aan!

Bekijk meer cases

Webdesign

Techwood

Een website die overtuigt: meer interactie, langere sessies, hogere conversies.
SEO

Shortlease 123

Aantal leads uit organisch verkeer met 200% gestegen
SEA

AB Netten

Stijging van 1.739% in omzet
SEO

Saunakoning

Succesvolle websitemigratie: toename van 40% in non-branded verkeer
E-mail

Soccerfanshop

+ 14% in omzet door gepersonaliseerde e-mail banners
SEA

Aerofilm

+767% harde conversies en -82% CPA
Social

Prospex

236 meer leads, 51 meer klantafspraken
Social

DASmakkelijk

De CPL met 43,38% verlaagd
SEO

Tuinvisie

Digital PR-campagne zorgt voor meer naamsbekendheid en bespaart linkbuildingkosten