Online Klik

AB Netten

Het gebruik van automatische biedstrategieën

Verhoging van het aantal aankopen en de omzet door in te spelen op duizenden signalen

In deze case bespreken we het succesverhaal van AB Netten, specialist op het gebied van zeilen, netten en doeken. Het bedrijf onderscheidt zich door maatwerk zeilen en netten van hoge kwaliteit te produceren tegen een lage verkoopprijs. 

Tijdens deze case bespreken we het startpunt, maar geven we ook inzicht in de gemaakte aanpassingen, werkwijze en de gedachtegang hierachter. Helemaal onderin vind je de resultaten.

Het startpunt

Voordat we zijn gestart, stonden een aantal campagnes live die niet tot nauwelijks geoptimaliseerd werden. Voor ons was dit een teken aan de wand dat er nog veel te behalen viel met betrekking tot de resultaten. Als startpunt hebben we voor alle categorieën en subcategorieën in het productaanbod van AB Netten campagnes gemaakt voor het zoeknetwerk (Search). Voor een aantal productcategorieën waren reeds campagnes in het zoeknetwerk gemaakt, maar voor andere moesten we deze nog opzetten. 

Daarnaast hebben we met de klant geschakeld om tot een zo volledige mogelijke productfeed te komen. Een productfeed kan gebruikt worden voor campagnes in het Shopping netwerk van Google. Een goed geoptimaliseerde productfeed is de start voor een sterke Shopping campagne. Met deze productfeed hebben we een handmatige Shopping campagne gemaakt. De verschillende categorieën en subcategorieën zijn onderverdeeld in de advertentiegroepen van de campagne.

AB-Netten-zo-hou- je-zwembad-schoon Klein
AB-Netten-Online-Klik-Case Klein

Optimalisatieslag

In eerste instantie zijn we aan de slag gegaan met het ‘opschonen’ van het account. Dit betekent o.a. dat we wekelijks alle binnengekomen zoektermen in Search campagnes doorlopen en de non-relevante zoektermen uitsluiten. 

Tijdens deze klus hebben we lijsten met zoektermen opgesteld, waarmee we nieuwe advertentiegroepen binnen de campagnes konden maken. Door nieuwe advertentiegroepen te maken voor deze zoekwoorden konden we de advertentietekst afstemmen op het zoekwoord en zo de relevantie vergroten. Door de relevantie van de advertentietekst te vergroten steeg het doorklikpercentage (Click Through Rate) en daalde de gemiddelde klikprijs (Cost Per Click). Dit betekent dat we meer klikken voor hetzelfde budget konden binnenhalen en dus – bij een gelijk conversiepercentage – meer transacties realiseren.

Automatisering search campagnes

Aan de hand van de eerste grote optimalisatieslagen ontstond een gedegen basis voor een sterk presterende campagne. Om (effectief) gebruik te kunnen maken van een automatische biedstrategie dient een campagne over voldoende conversiedata te beschikken in de tijdsperiode van 30 dagen. Heeft de campagne deze conversiedata nog niet tot zijn beschikking, dan zal de campagne doorgaans slecht presteren. 

Op een gegeven moment behaalde de campagne voldoende conversies in een tijdsperiode van 30 dagen, waarna wij besloten de biedstrategie aan te passen naar een automatische biedstrategie: target-CPA. Hierdoor hoefden wij geen kostbare tijd meer te spenderen aan het optimaliseren van de biedingen en hielden we meer tijd over voor andere werkzaamheden, zoals non-relevante zoektermen uitsluiten, campagnes uitbreiden met nieuwe advertentiegroepen en gedegen analyses maken.

Na verloop van tijd werden deze campagnes steeds uitgebreider, gingen deze steeds beter presteren en gaven we elke week meer budget uit.

Automatisering shopping campagnes

Met een goed geoptimaliseerde productfeed hadden we een sterke basis om mee te starten. Wekelijks sloten we non-relevante zoektermen uit en verhoogden we de biedingen voor goed presterende productgroepen. Naarmate het hoogseizoen naderde, zagen we dat twee productgroepen uitzonderlijk goed presteerden. Toen hebben we besloten deze productgroepen in een aparte campagne te plaatsen, zodat de goede prestaties niet werden beïnvloed door andere – minder presterende – productgroepen. 

Voor de twee betreffende productgroepen zijn we aan de slag gegaan met Smart Shopping campagnes. Dit zijn Shopping campagnes, waarbij je een groot gedeelte van de controle uit handen geeft. Zo heb je geen inzicht meer in binnenkomende zoektermen, kun je geen zoektermen uitsluiten en geen bodaanpassingen plaatsen op doelgroepen en apparaten. Het algoritme van Google bepaalt zelf – op basis van duizenden signalen – de biedingen in de advertentieveiling. 

Het grote voordeel van een Smart Shopping campagne is dat het je een hoop tijd bespaart tijdens het optimaliseren. Daarnaast heb je nog enige controle door een ROAS-target op de campagne te plaatsen. Een bijkomend voordeel is dat Smart Shopping advertenties ook in het Display netwerk worden vertoond. Zo behaal je eenvoudig een groter volume.

Shopping campagne: CSS partner

Om onze Shopping campagnes nog beter te laten renderen hebben we gekozen om gebruik te maken van een CSS Partner. Een CSS Partner is een tool, waarmee je 20% korting krijgt op klikprijzen in Google Shopping. Hiervoor betaal je een maandelijks bedrag aan het betreffende bedrijf. Dit bedrag ligt rond de €50,- per maand. Dit betekent dat gebruik maken van een CSS Partner pas rendabel is bij een minimale uitgave van €250,- per maand aan Shopping campagnes (20% van €250 = €50 > kosten CSS Partner).

 

In het geval van AB Netten betekende dit dat wij enerzijds 20% meer klikken binnen konden halen voor eenzelfde budget en anderzijds dat we een gelijk aantal klikken binnen konden halen voor 20% minder kosten.

Onze ervaring met Online Klik is heel positief. Een goede webshop is belangrijk, gevonden worden ook. AdWords is voor ons raketwetenschap. Na een slechte ervaring bij een andere partij, zijn wij nu erg tevreden met Online Klik. Online Klik weet een super goed resultaat voor ons te behalen. Zij weten als geen ander wat er speelt en leeft in de online marketing industrie en op welke zaken wij ons als webshop moeten richten om deze succesvolle lijn voort te blijven zetten. Door het communiceren met 1 contactpersoon kunnen wij samen snel schakelen en blijven wij de markt altijd net één stapje voor. Kortom een super samenwerking!

AB Netten

Bekijk meer cases

Social

Prospex

236 meer leads, 51 meer klantafspraken
E-mail

De-Slaapfabriek

De volledige potentie van e-mailmarketing
Social

Kredietunie Brabant

Het realiseren van leads, van zowel de kredietgevende als kredietnemende kant.
SEA  Social

Soccerfanshop

Grootste voetbalwebshop van Nederland
Social

DASmakkelijk

De CPL met 43,38% verlaagd
Social

Label A

427 leads met een CPA van €11,73
E-mail

Parfumswinkel

Het maximale uit je CDP halen
SEA

Ecorus

Stijging van 226% in het aantal leads
SEA

Parfumswinkel

Automatisering in de online marketing