De-Slaapfabriek

CASE: De-Slaapfabriek

De-Slaapfabriek is een sterk groeiende onderneming met een ruim assortiment aan onder andere boxsprings, bedden, matrassen en andere slaapartikelen. Dan bedoelen we niet de standaard maten boxsprings, bedden en matrassen, maar juist in alle denkbare afwijkende maten. De eigenaren Frank en René zeggen ze altijd maar zo: Vind je het nergens? Dan vind je het bij De-Slaapfabriek! Zij leveren deze producten aan consumenten, maar ook in de B2B markt zijn zij actief.

Het team van Online Klik helpt De-Slaapfabriek al sinds 2017 met de online marketing activiteiten. Waar we voorheen alleen Google Ads en social advertising inzetten, hebben we sinds 2021 een extra tooling ingezet om onze activiteiten naar een next level te tillen: ActiveCampaign. Door middel van deze marketing automation tool kunnen we (potentiële) klanten via e-mail bekender maken met het aanbod van De-Slaapfabriek. 

DE UITDAGING

Marketing automation is de afgelopen jaren steeds populairder én belangrijker geworden. Op geautomatiseerde wijze van een lead een klant maken is natuurlijk ideaal! Samen met de eigenaren Frank en René zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden om dit toe te passen voor de webshop van De-Slaapfabriek.

Het verkrijgen van nieuwe klanten (aankopen) was niet het enige voordeel dat we konden bereiken. We zagen ook kansen in het betrokken houden van de bestaande klanten door hen altijd te blijven voorzien van tips & tricks, aantrekkelijke acties en te laten profiteren van de kennis die De-Slaapfabriek heeft op het gebied van slapen. In deze case nemen we je mee door enkele automations die we hebben toegepast. 

opbouwen klantenbestand 

First-party data wordt met de dag belangrijker en het opbouwen van een eigen klantenbestand is dan ook cruciaal. Het is een lange termijn strategie waarbij je in de toekomst tegen lage kosten direct in contact kunt komen met je (potentiële) klanten. Een groot voordeel van first-party data is dat je niet wordt beperkt in je online marketing activiteiten die tegenwoordig dankzij de privacyreglementen steeds meer voorkomen. 

Om de First-party data adressenlijst van De-Slaapfabriek uit te breiden, hebben we diverse formulieren op de website geplaatst:

  • Algemene pop-up met een 5% kortingscode;
  • Nieuwsbrief aanmelding in de footer;
  • Whitepaper downloads op specifieke categoriepagina’s;
  • Bel-mij-terug-formulieren op informatieve pagina’s.

De resultaten

In 2021 hebben we een stijging gehad van 277,7% van het aantal contactpersonen. Dat komt neer op een gemiddelde groei van 12 personen per dag. 

Contactenlijst groeien e-mailmarketing
Contactscoring ActiveCampaign
Interesses bepalen middels contactscoring

Een nieuw bed koop je natuurlijk niet iedere dag. En mocht je er een kopen, dan gaat die als het goed is jaren mee. Om de behoeftes/interesses van de contactenlijst te achterhalen, werken we binnen ActiveCampaign met contactscoring op basis van sitetracking. Dankzij sitetracking kunnen we per contactpersoon achterhalen welke acties hij/zij heeft uitgevoerd op de website (mits ze al in het systeem staan). Door die acties in kaart te brengen, weten we precies wanneer iemand waar interesse in heeft. 

Stel dat een contactpersoon voor de 5e keer naar de categoriepagina matrassen gaat, maar nog steeds geen aankoop heeft verricht of afspraak heeft ingepland, kunnen wij op dat moment een mail eruit sturen met meer informatie over bijvoorbeeld ‘5 tips voor het kiezen van het juiste matras’. Op die manier kom je heel gericht weer in contact met die persoon.

verlaten winkelwagen funnel

Uit onderzoek blijkt ruim 88% van de bezoekers de winkelwagen te verlaten, zonder de bestelling te voltooien. Bij De-Slaapfabriek was dit ongeveer 72%. Geen gek getal als je je bedenkt dat niet iedereen zomaar een bed online besteld. Soms wil je het graag eerst even in real-life zien. 

Om er zeker van te zijn dat we deze groep niet verliezen hebben we naast de remarketing campagnes op social media en Google Ads, ook een Abandoned Cart Funnel opgezet. In deze funnel worden de mensen na enkele tijd herinnerd dat ze nog producten in hun winkelmand hebben liggen. Het doel? De ontvangers motiveren om alsnog de aankoop te doen, of om ze zover te krijgen om contact op te nemen voor een vrijblijvende afspraak. 

Verlaten winkelwagen campagne
Remindermails voor onderhoud
Remindermails voor onderhoud

Na de aankoop van een boxspring of bed is het belangrijk om deze goed te onderhouden om hem maximaal te kunnen gebruiken. Goede service staat bij De-Slaapfabriek hoog in het vaandel en om de klant van de juiste service te voorzien, hebben we een campagne opgezet om tips & tricks te delen over de aankoop die ze hebben gedaan. Een voorbeeld is het versturen van een reminder om de topper om te draaien en/of om het matras schoon te houden. De focus ligt hier puur op het bieden van service en het delen van kennis. 

Diverse mogelijkheden

Uiteindelijk is het belangrijk om een dergelijke marketing automation tool breed in te zetten en gebruik te maken van de mogelijkheden die het biedt. Voor De-Slaapfabriek zien we continu nieuwe kansen om dit verder toe te passen. Tot nu toe behalen we het resultaat op de volgende pijlers:

  • Het klantenbestand neemt sterk toe in grootte;
  • We kunnen de klant ondersteunen met informatie op het moment dat de klant ernaar op zoek is;
  • We zorgen voor extra aankopen;
  • Naast het face-to-face overbrengen van kennis in de showroom, kunnen we dit onderscheidend vermogen ook uitbreiden via onze online activiteiten.