Je bent inmiddels al druk bezig om terug te blikken op je online marketing strategie van 2022 en bent tevens al aan het bepalen welke ingrediënten je in je online marketing mix van 2023 gaat gooien. Om je concurrentie telkens een stap voor te zijn, is het van groot belang dat je op de hoogte bent van de laatste online marketing trends, zodat je hierop kunt inspelen. In deze blog delen we de vier belangrijkste trends van 2023 met je.
Inhoudsopgave
De overstap naar Google Analytics 4 (GA4)
Google Analytics 4 is een compleet nieuwe versie van Google Analytics die grote veranderingen met zich meebrengt. De grootste verandering die deze opvolger met zich meebrengt, is het vermogen om een compleet inzicht te geven in het gedrag van jouw klanten over de verschillende apparaten en kanalen die zij gebruiken.
Vanaf 1 juli 2023 wordt Google Universal Analytics vervangen door Google Analytics 4. Na deze datum heb je nog ongeveer 6 maanden toegang tot je verzamelde data. Wil je geen belangrijke data mislopen? Zorg er dan voor dat je GA4 op tijd implementeert, als dat nog niet gebeurd is. Daarnaast raden we je ook aan om je rapporten in deze periode te exporteren.
Het verdwijnen van third-party cookies
In 2023 zullen de third-party cookies toch echt gaan verdwijnen. Daarmee vraagt onze marketingstrategie om creatieve oplossingen. Gelukkig zijn die er! Zo wordt AI (Artificial Intelligence) steeds meer online ingezet. Denk bijvoorbeeld aan Google Lens en Pinterest Lens, maar ook social media algoritmes maken al goed gebruik van AI. Zo is het Facebook algoritme al in staat om op basis van visuals en tekst te bepalen waar de advertentie over gaat. Deze wordt dan automatisch gekoppeld aan de juiste doelgroep. Dat is natuurlijk enorm fijn nu we steeds minder target mogelijkheden tot onze beschikking hebben. Het is hierbij wel van belang dat je het algoritme de juiste handgrepen geeft. In deze blog lees je hoe je dat doet.
Videomarketing: short-form video
Videomarketing is absoluut geen nieuwkomer in deze lijst. Al jaren is video een steeds belangrijkere positie in de online wereld aan het claimen. Vooral de opkomst van TikTok zorgde voor een behoorlijke toename in populariteit van voornamelijk short-form video. Al snel adopteerden platforms als Instagram & Facebook deze vorm van videomarketing. Niet veel later introduceerde ook YouTube hun “Shorts”. Inmiddels heeft bijna ieder platform wel een eigen versie van de short-form video.
Uit een onderzoek van Wyzowl uit 2020 blijkt dat 84% van de mensen zich laat overtuigen om een product of service te kopen na het zien van een branding video oftewel video van je merk. Reden genoeg dus om short-form video’s op te nemen in jouw digitale marketing strategie.
Customer loyalty
Last but zeker not least staat customer loyalty in ons rijtje online marketing trends voor 2023. Het zal je niet onbekend zijn dat het makkelijker (en goedkoper) is om een klant te behouden dan om nieuwe te vinden.
Na een langdurige periode van Corona, opgevolgd door enorme inflatie en potentieel een recessie in het verschiet, zijn we met z’n allen wel wat voorzichtiger geworden in onze uitgaven. Helaas moet je ook als ondernemer zo nu en dan snijden in je marketingbudgetten.
Nu zul je je afvragen wat dit te maken heeft met customer loyalty. Alles! Het grote voordeel van de care fase is namelijk dat het je geen advertentiebudgetten hoeft te kosten. Je bent dus niet genoodzaakt om de strijd aan te gaan met je concurrentie, omdat het je warme doelgroep betreft die al klant bij je is.
Maar hoe zorg je er nu voor dat je je klantenbestand warm houdt voor herhaalaankopen? Het simpele antwoord is: e-mailmarketing. Hier lees je alvast 5 redenen waarom je vandaag nog zou moeten starten met e-mailmarketing.
Je concurrentie altijd een stap voor zijn
Begrijp jij als geen ander dat deze trends een cruciale rol gaan spelen in je online marketing strategie voor 2023, maar kun je wel wat extra handen gebruiken? Onze specialisten zitten bovenop de laatste trends en helpen je graag op weg! Neem snel contact met ons op en zorg dat je goed voorbereid het nieuwe jaar in gaat!