Blog

Het belang van doeltreffende social advertenties

Als social advertisers en ondernemers kennen we allemaal de struggles van het veranderende medialandschap: websites moeten voldoen aan de AVG, iOS gebruikers zijn moeilijker te bereiken na de iOS 14 update, cookies gaan verdwijnen, etc.  Daar komt nog bij dat we vanuit Facebook steeds minder knoppen krijgen om aan te draaien. Maar hoe bereiken we dan onze ideale klant? En hoe onderscheiden we ons dan van de concurrentie? Je leest het in deze blog.

Eerder schreef ik al een blog over het verschil tussen gesponsorde berichten vs. advertentiecampagnes. Hoewel er natuurlijk grote verschillen zijn, zal dit naar verwachting steeds minder worden. Het wordt namelijk steeds moeilijker om verschil te maken in de structuur en strategie van onze campagnes. We moeten dus steeds meer op het algoritme vertrouwen bij het bereiken van de doelgroep. Gelukkig wordt dat algoritme steeds beter, maar uiteindelijk willen we natuurlijk zelf nog de controle behouden.

 

Hoe doen we dat dan? We kunnen het algoritme goede handvaten bieden met de advertenties die we creëren. Hoe specifieker we onze teksten richten tot de doelgroep, hoe waarschijnlijker het is dat ze zich aangesproken voelen en hoe groter de kans dat dit resulteert in de gewenste interactie. Hetzelfde geldt voor de visual. Het algoritme optimaliseert op basis van de gekozen optimalisatiedoelstelling. Als jij er dus in slaagt om je ideale klant te laten klikken op je advertentie, zal Facebook je advertentie steeds meer tonen aan vergelijkbare profielen. Klinkt logisch, toch?

Waarom social media inzetten voor bedrijven?

Het is een gemiste kans wanneer bedrijven geen social media inzetten. Maar waarom? Wij krijgen regelmatig te maken met bedrijven die graag social media in willen zetten maar niet precies weten hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Daar kunnen wij bij helpen! We zullen je eerst uitleggen waarom het zo belangrijk is om social media in te zetten voor bedrijven.

 

Als bedrijf kun je natuurlijk verschillende doelen hebben. Sommige van deze doelen kun je al bereiken door social media voor bedrijven in te zetten. Denk maar aan het vergroten van de naamsbekendheid. Je vergroot eigenlijk de online aanwezigheid van jouw bedrijf. Door het bereik van jouw bedrijf te vergroten, zullen mensen jouw bedrijf eerder herkennen.

 

Daarnaast heeft social media voor bedrijven invloed op de zoekmachine-ranking. Veel social media platforms gebruiken no-follow tags. Dit wil zeggen dat de zoekmachines deze niet volgen. Des al niet te min scoren social media kanalen regelmatig erg hoog in de zoekmachines. Uit onderzoek blijkt zelfs dat platforms met een social gedeelte in het linkprofiel (dus met no-follow linkjes) beter ranken dan de platforms zonder no-follow linkjes. Als mensen het over jouw website hebben (en linken via social media) is dit eigenlijk een natuurlijk proces. De zoekmachines hechten dus veel waarde aan platforms met zo’n natuurlijk linkprofiel.

 

Door het gebruik van social media voor bedrijven is de nichemarketing nog makkelijker geworden. Als bedrijf kun je via social media platformen gericht zoeken op onder andere demografische kenmerken en interesses. Ook is social media voor bedrijven ontzettend handig voor locatie gebonden diensten. Dit is nuttig voor bedrijven die hun (potentiële) klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar die (potentiële) klant zich op dat moment bevindt.

 

Door de monitoring van de verschillende social media kanalen krijg je ook meer inzicht in de wensen van de klant. Deze input is natuurlijk van belang voor het innoveren van jouw product of dienst. Bij veel social media platforms kun je gratis een account aanmaken. Toch vergt het veel tijd om social media voor bedrijven succesvol in te zetten. Een succesvolle strategie bedenken om de doelgroep te formuleren, te achterhalen waar zij zich bevinden en feedback te analyseren is nou eenmaal geen makkelijke klus. Wij kunnen bedrijven helpen met een succesvolle inzet van hun social media!  

5 elementen om je advertentie specifiek tot je doelgroep te richten

5-elementen

 

  1. Afbeelding/video: Maak gebruik van eigen beeldmateriaal. Ga voor iets authentieks; iets waar de gebruiker jouw merk aan kan herkennen. Maak waar nodig gebruik van grafische elementen om in één oog opslag duidelijk te maken waar je aanbod over gaat.
  2. Titel: Grijp de aandacht van je klant met een pakkende kop.
  3. Tekst: Speel in op de interesse van je klant en vertel meer over je aanbod. Maak hier slim gebruik van keywords om ook het algoritme te laten weten waar je aanbod over gaat.
  4. Call to Action: kies de call to action die het beste aansluit bij de gewenste actie.
  5. Beschrijving: deel hier extra informatie over wat de klant kan verwachten of doen nadat ze op de call to action hebben geklikt.

Bellroy

Targeting door middel van je advertenties wordt dus steeds belangrijker en dat is juist een mooie verandering. Je advertentie is namelijk het zichtbare uithangbordje van je campagne. Een campagnestructuur kan namelijk nog zo goed in elkaar steken, maar als jouw potentiële klanten niet op je advertentie klikken, dan heb je er natuurlijk niks aan.

 

Recent kwam ik deze sterke advertentie van Bellroy tegen. Wat maakt deze advertentie nou zo goed? Er wordt gebruik gemaakt van een eigen afbeelding van hun product. Ze versterken de waarde van het product door een reactie van een volger toe te voegen. In de tekst spelen ze daar op een creatieve manier op in en maken ze gebruik van keywords (phones, buy, watch, watch strap) om de doelgroep (en het algoritme) te laten weten waar het aanbod over gaat. Er wordt vervolgens afgesloten met een call to action die communiceert dat het product te koop is. Als bonus wordt er zelfs nog met een knipoog ingespeeld op het gevoel (in dit geval: Fear Of Missing Out) van de doelgroep.

 

Aan de slag met social advertising?

Benieuwd of wij jouw social advertenties kunnen laten opvallen? Neem dan vooral contact met ons op voor meer informatie.