Sinds enige tijd is het mogelijk om op TikTok te adverteren. Inmiddels hebben we voor onze klanten al enkele campagnes lopen om de kracht van de gehele marketingfunnel te versterken.
Het TikTok gebruik groeit nog steeds erg hard, dat maakt het een steeds interessanter wordend platform om op te adverteren. Onderstaand is de groei van TikTok terug te zien in de afgelopen jaren. Waar de grootste platformen de afgelopen jaren wat stagneren in groei, groeit TikTok juist in vogelvlucht.
Waarschijnlijk associeer je TikTok niet direct aan jouw eigen doelgroep, maar ook deze is sowieso te vinden op het kanaal! Onderstaande grafiek laat het verloop én de groei zien op TikTok binnen de diverse leeftijdskanalen. Hierin zie je dat naast de jongeren ook steeds meer oudere leeftijdscategorieën actief zijn op TikTok.
Hoe werkt adverteren op TikTok nu en is het wat voor jou?
Campagne-opzet
Net zoals op andere social media platformen, heb je binnen TikTok een gelaagde campagnestructuur. Deze structuur is als volgt: campagne > ad-set (doelgroep) > advertentie.
Binnen de campagnedoelstellingen biedt TikTok twee verschillende opties: Simplified Mode en Custom Mode. In de eerste variant hanteert TikTok een lager minimumbudget, wat het voor veel partijen interessant kan maken om vrij eenvoudig een pilot op TikTok Ads te kunnen laten draaien. Het nadeel van deze optie is dat je hiermee beperkt bent in het aantal doelstellingen én de targeting. Binnen de Custom Mode kun je daarentegen wél beschikken over alle opties die TikTok te bieden heeft.
In onderstaande tabel zijn de mogelijkheden opgesomd.
Simplified Mode | Custom Mode |
Interactie (volgers en profielbezoeken) | Interactie (volgers en profielbezoeken) |
Websitebezoeken | Websitebezoeken |
Leads | Leads |
Bereik | |
App installaties | |
Videoweergaven | |
Conversies |
Adset-niveau
Ook de mogelijkheden op adset-niveau komen overeen met Facebook en Instagram. Zo bevat het overzicht in Ads Manager veel dezelfde velden en opties. Zo kun je bepaalde plaatsingen kiezen, kiezen welk targetingtype je wilt én je biedingen en optimalisatiegebeurtenissen instellen. Naast deze geografische en demografische kenmerken is het ook mogelijk om te targeten op interesses en gedrag. Dit wordt verder gespecificeerd in 4 categorieën: interesses, interactie met video’s, interactie met creators en interactie met bepaalde hashtags.
Als laatste is het mogelijk om op bepaalde apparaattypen te targeten. Bevindt je doelgroep zich bijvoorbeeld in een hoger segment? Dan kun je je targeting specificeren op personen met een apparaat op basis van een bepaalde prijs range óf zelfs op een bepaalde provider.
Advertenties
Binnen de advertenties zien we de beste resultaten terugkomen bij User Generated Content. De video’s (banners zijn niet mogelijk) hoeven er dus niet té gelikt uit te zien. Het gaat hierbij puur om de boodschap. Zo hoef je niet per se dure product video’s te maken, maar kun je deze eenvoudig zelf filmen met je mobiele telefoon.
Onderstaand is een voorbeeld van de layout van een TikTok advertentie:
Resultaat
Extreem lage CPM
Door de lage concurrentie op het platform, ligt de CPM (kosten per 1000 weergaven) binnen TikTok rond de €1,50. Dit maakt het een extreem goedkoop kanaal om een groot gedeelte van je doelgroep te bereiken. Ter vergelijking: op Facebook en Instagram ligt dit veelal tussen de €5,- en €10,-. Dit maakt TikTok tot een zeer waardevol kanaal wanneer je je wilt richten op bereik en naamsbekendheid (upperfunnel campagnes).
Veel én goedkope klikken
Er komen veel en goedkope klikken binnen op de campagne. Zo ligt de CPC rond de €0,10 à €0,15 en ligt de CTR boven de 1%. Onder deze klikken vallen echter wel alle klikken op de advertentie; likes, profielbezoeken, shares, comments, klikken op muziek, hashtags en CTA.
Benieuwd naar de mogelijkheden van TikTok voor jouw bedrijf?
Wellicht heb je na het lezen van dit artikel een aantal vragen gekregen óf ben je juist benieuwd geworden wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf. Wij staan voor je klaar om al je vragen te beantwoorden en (samen) te kijken naar een passend voorstel voor jouw merk.