Duiveltje in een doosje
Een van deze dagen ga je hem krijgen of misschien heb je hem al gehad. Een mailtje van Google of je marketingbureau met daarin het verzoek om over te stappen op GA4. Wij kunnen ons voorstellen dat dit mailtje veel vragen oproept. In deze blog leggen we uit wat de nieuwe structuur van Google Analytics inhoudt en waarom je zo snel mogelijk wil overstappen.
RIP Universal Analytics
Al bijna 20 jaar draait Google Analytics op Universal Analytics. Ofwel de onderliggende structuur waar je data doorheen moet lopen voordat het in Google Analytics wordt weergegeven. Na twee decennia trouwe dienst werd het tijd voor een upgrade en kondigde Google in 2020 de opvolger van Universal Analytics aan, “Google Analytics 4”. Iedereen moet dus gaan overstappen. Doe dit uiterlijk voor 1 juli 2023. Daarna zal Universal Analytics geen hits meer verwerken en zie je dus geen data meer in het “oude” Google Analytics. Tot de deadline werken zowel GA4 als Universal Analytics nog naast elkaar. Natuurlijk heel fijn en nu lijkt juli 2023 nog ver weg, maar vandaag overstappen is beter dan gisteren en wij vertellen je waarom.
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is een compleet nieuwe versie van Google Analytics die grote veranderingen met zich meebrengt. De grootste verandering die deze opvolger met zich meebrengt is het vermogen om een compleet inzicht te geven in het gedrag van jouw klanten over de verschillende apparaten en kanalen die zij gebruiken. Op dit moment meet Google alles via gebruikersdata die gekoppeld is aan sessies. Op zich werkt dat voor de meeste websites nog wel prima, maar naarmate het zoekgedrag van de consument verandert en webshops/sites veranderen wordt daadwerkelijk gedrag inzichtelijk maken moeilijker. Met name voor apps en single page websites. Je kunt je voorstellen dat het doormeten van het aantal sessies weinig inzicht geeft wanneer een gebruiker een single page website bezoekt. GA4 lost dit probleem op en bovendien kan GA4 voorspellingen maken die vervolgens weer kunnen leiden tot nieuwe inzichten.
Event Based Data-model
Het grote verschil is dat Google Analytics van een session-based datamodel naar een event-based datamodel gaat. Deze wijziging geeft beter weer hoe moderne klanten aankoopbeslissingen maken en het legt bovendien de nadruk op het belang van waardevolle bezoekers en interacties. Het event-based datamodel meet dus evenementen, evenementen en jawel evenementen. Elke interactie wordt als een evenement gemeten. Het bezoeken van een pagina is een evenement, scrollen op een pagina is een evenement, het plaatsen van een artikel in een winkelwagentje is een evenement etc. Al deze evenementen kunnen apart worden ingesteld en aangepast worden met parameters. Dit maakt GA4 wendbaarder en flexibeler om ingericht te worden specifiek naar jouw behoeftes.
Naast meer wendbaarheid en flexibiliteit zijn de rapporten ook duidelijker gemaakt. Het is met GA4 mogelijk om in één overzicht te zien hoe de customer journey is verlopen en hoe de touchpoints presteren. Deze inzichten geven weer nieuwe optimalisatiekansen waardoor uiteindelijk de conversie stijgt.
Impact van GA4
GA4 geeft dus een duidelijker inzicht in de customer journey en wat de impact per touchpoint is, maar wat kan je hier nou daadwerkelijk mee? GA4 kan doelgroepen maken op basis van gebruikerssignalen. Zo kan GA4 voorspellen welke doelgroep meer geneigd is om terug te keren naar de website of welke doelgroep het meest geneigd is om een leadformulier in te vullen. Deze doelgroepen zijn vervolgens beschikbaar in Google Ads, waardoor je marketingcampagnes specifiek kan richten op die doelgroep. Daarnaast zijn de verschillen tussen de doelgroepen goed te onderscheiden. Trekt een touchpoint het verkeerde type klant, dan is het wellicht een goed idee om deze aan te passen. Kortom, GA4 geeft je meer inzichten en helpt je om de gehele customer journey te begrijpen en optimaliseren.
Vroege vogels vangen de dikste wormen
GA4 geeft een completer beeld van hoe de moderne consument zich gedraagt en geeft je de mogelijkheid om hier beter op in te spelen. Hoewel dit natuurlijk grote voordelen kan hebben is het belangrijk om vroeg met de implementatie te beginnen. Hoewel vroeg zijn altijd fijn is, is het daarnaast verstandig om voorhand ervaring op te doen. Daarnaast is de data van Universal Analytics niet compatible met GA4. Dit betekent dat oude gegevens niet kunnen worden overgezet. Voor een goede start van GA4 is het daarom gewenst om al historische data in het account te hebben. Implementeer GA4 daarom minimaal voor 1 juli 2022 zodat je nog steeds jaar op jaar analyses kan maken. Natuurlijk helpen we graag met het implementeren van GA4. Mocht je graag gebruik maken van onze dienst dan kan je hier contact met ons opnemen.