Aan het woord nieuwsbrief hangt vaak een negatieve lading. Dit komt omdat mensen meteen denken aan de hoeveelheid ongewenste e-mails die dagelijks in onze mailboxen binnenkomt. Maar daar zit de crux. Als je e-mail op een juiste manier inzet, biedt het meerwaarde voor de klant en kunnen klanten haast niet wachten tot jouw volgende e-mail bij ze binnenkomt.
In deze blog vertel ik waarom je vandaag nog met e-mailmarketing zou moeten beginnen!
1. Je kunt werken met personalisatie
Ontvang jij ook wel eens een e-mail van een partij die helemaal niet relevant voor je is? Zoals een bericht over het annuleren van gitaarlessen terwijl jij juist pianoles hebt bij de betreffende muziekschool of een mail van jouw vaste supermarkt met aanbiedingen van hondenvoer terwijl je helemaal geen huisdieren hebt?
Personalisatie is key in een goede e-mail strategie. Op eenvoudige wijze kun je de inhoud van jouw e-mail afstemmen op de betreffende persoon. Of dit nu gaat om het tonen van de voornaam in de aanhef of dat je een product aanbiedt op basis van eerder gekochte artikelen. Hoe persoonlijker je het maakt, hoe meer de drempel verlaagd wordt tot een aankoop.
2. Het is effectief en goedkoop
Ruim 90% van alle adressen in jouw mailinglist ontvangt ook daadwerkelijk jouw e-mail. Hierdoor komt jouw boodschap bij een veel groter percentage aan dan wanneer je bijvoorbeeld een organisch berichtje op Social Media zet. Daarbij speelt ook mee dat deze mensen zichzelf hebben aangemeld voor jouw nieuwbrief en de groep dus voornamelijk uit geïnteresseerden bestaat. Hierdoor is de kans op een aankoop groter.
Daarnaast blijkt uit diverse onderzoeken ook dat de Return on Investment van e-mailmarketing hoger is dan bij andere advertentiemiddelen. Voor iedere euro die je investeert kun je er wel tot 38 euro voor terugkrijgen. Daarnaast zijn de kosten voor het inzetten van e-mailmarketing relatief laag ten opzichte van andere kanalen.
3. Het versterkt je merk
Dankzij e-mailmarketing kun je jouw naamsbekendheid vergroten en jouw merk versterken. Door waarde toe te voegen voor de ontvangers zullen zij positiever gaan denken over jouw merk. Dankzij de templates in het programma kun je berichten uitsturen die helemaal aansluiten bij jouw bedrijf. Niet alleen het logo en de huisstijlkleuren kunnen terugkomen, maar ook alle andere dingen die relevant zijn: is jouw bedrijf niet vies van wat humor, dan kun je dit eenvoudig toevoegen in het template. Houd je het liever wat zakelijker? Of ben je heel erg gefocust op klantenservice? Het is up-to-you.
Daarnaast kun je ook per campagne aanpassingen doen, waardoor je de e-mail perfect kunt afstemmen op de boodschap die je wilt vertellen.
4. Automatisering neemt veel werk uit handen
Het versturen van een orderbevestiging na aankoop, een herinnering dat er nog producten in je winkelmandje zitten of een review verzoek van een bedrijf. Het zijn allemaal voorbeelden van automatisch verstuurde mails, die worden verstuurd wanneer het voor jouw klant relevant is. Doordat dit automatisch wordt geregeld hoef je jezelf niet dag en nacht bezig te houden met het versturen van handmatige mailtjes.
Door een (groot) deel van jouw e-mailmarketing te automatiseren kun je meer inspelen op de behoefte van een klant. Zo werkt het natuurlijk effectiever om een klant te herinneren om een herhaalaankoop te doen als zijn of haar oude product bijna op is, dan wanneer je dit twee dagen na aankoop doet omdat je nu eenmaal gewend bent om iedere woensdag om 09.00 uur jouw nieuwsbrief uit te sturen.
5. Je bent niet afhankelijk van externe partijen
Waar je vroeger met jouw advertenties gebruik kon maken van zogenaamde Third Party Cookies, is hier tegenwoordig steeds meer weerstand tegen. Er zijn zelfs al diverse partijen die deze cookies in de ban doen. Dit kan grote gevolgen hebben voor jouw advertenties.
Een voordeel van e-mailmarketing is dat dit in eigen beheer blijft. Je bent hiermee niet afhankelijk van externe partijen of specifieke platformen. De lijst van e-mailadressen die je in de loop van de tijd hebt verzameld blijft van jou. En je kunt hier zelf uit kiezen wie je wel/geen e-mail gaat sturen. Een wijziging binnen Google of een aanpassing aan het algoritme van Instagram heeft geen verdere invloed op het versturen van jouw e-mails.
Ben jij enthousiast geworden en wil je e-mailmarketing gaan inzetten voor jouw eigen bedrijf? Onze e-mail specialisten gaan graag met je in gesprek over een strategie met impact.