Misschien heb je het al eens zien staan als je inlogt voor je WordPress site; de Yoast SEO plugin. Deze plugin maakt het mogelijk om zelf de title, meta description en de slug per pagina in te stellen. Door het juist instellen van deze velden, kun je je pagina optimaliseren voor de zoekmachines zodat deze beter vindbaar wordt in Google. De Yoast SEO plugin is een ondersteunende tool die je on-page SEO verbeterd. Willen die bolletjes maar niet groen worden? Don’t worry, dit betekent niet dat je tekst niet SEO-vriendelijk is. Wij leggen je graag uit waar je op moet letten bij het gebruik van deze plugin.
Waar kijkt de Yoast SEO plugin precies naar?
SEO bestaat uit 3 belangrijke facetten, namelijk: techniek van de website, content en linkbuilding.De SEO plugin zorgt ervoor dat een deel van je techniek en content is geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Even voor de duidelijkheid; de plugin zorgt er niet voor dat je meteen bovenaan in Google staat. Daar moet je veel meer inspanning voor verrichten.
Hieronder zie je een voorbeeld van een meta title, slug en description wat je zelf eenvoudig via de plugin kan inregelen:

• De lengte van je content. Yoast adviseert minimaal 300 woorden;
• Het focus zoekwoord;
– Komt het focus zoekwoord terug in de eerste alinea?
– Komt het focus zoekwoord meerdere malen terug in de tekst? Yoast houdt een maximale
dichtheid aan van 2%. Naar mijn mening is dit nog veel te hoog, je wilt je tekst natuurlijk
wel goed leesbaar houden voor je bezoeker. Denk eens na over wat je zelf doet als je een
onleesbare tekst leest? Precies, je tenen gaan er krom van staan en je bent direct weer weg.
Een oranje of rood bolletje op dit punt is dus absoluut niet erg.
-Staat in ieder geval in de titel (H1) en in één H2 (kop van een alinea) het focus zoekwoord? Kun je het exacte zoekwoord niet kwijt in de meta tags, omdat dit niet goed leesbaar is? Google begrijpt inmiddels ook dat synoniemen van het zoekwoord dezelfde strekking bevatten. Fijn, toch? Een groen bolletje op dit punt is dus ook niet nodig.
– Staat het focus zoekwoord in de URL van de pagina?
• Uitgaande links in de tekst;
– Wees zorgvuldig met het uitkiezen van externe links. Is het niet van toegevoegde waarde om
je bezoeker hier naartoe te sturen? Doe het vooral niet! Mensen verlaten immers je eigen
website, wat je eigenlijk wilt voorkomen. Alleen als het de bezoeker echt iets extra’s te
bieden heeft, kun je een externe link opnemen in je tekst.
• Afbeeldingen;
– Zijn je afbeeldingen ook on-page geoptimaliseerd? Dit wordt namelijk nog wel eens vergeten. Je kunt namelijk de alt-tag van de afbeelding invullen met het focus zoekwoord.
• Meta description;
– Bij 155 tekens is je meta description optimaal; je bent alle ruimte die er is, en de omschrijving wordt niet afgekapt met puntjes.
– Zorg ervoor dat je focus zoekwoord ook hier in is verwerkt. Dat betekent een extra groen bolletje.
Schrijf voor je lezer en niet voor Google
Het belangrijkste wat ik je mee wil geven is: schrijf een tekst voor je lezer. Bedenk wie je tekst gaat lezen en wat diegene dan interessant zou vinden. Oké, natuurlijk willen we ook dat Google begrijpt waar de pagina over gaat, maar dat kun je altijd later nog invullen. Een over geoptimaliseerde tekst wil jezelf (en wilt Google!) ook niet. Een goed alternatief is dus om vooral synoniemen en andere relevante woorden in je tekst op te nemen. De bezoeker ergert zich niet aan kromme zinnen en Google begrijpt het ook. Bezoeker blij, Google blij en jij ook blij! Neem dus de stoplicht bolletjes van de Yoast SEO plugin met een korreltje zout!