Linkbuilding

Autoriteit en waarde opbouwen met linkbuilding

Als online marketeer hoor je mensen vaak zeggen dat ze met hun bedrijf beter vindbaar willen zijn in de online wereld. Eén van de meest gestelde vragen aan een online marketing bureau is dan ook: ‘hoe kom ik hoger in Google?’. Om een lang verhaal kort te maken, krijg je dit niet alleen voor elkaar met mooie teksten. Content creatie en on-page optimalisatie is just the beginning… Om uiteindelijk een hogere positie in de organische zoekresultaten van Google te bemachtigen, zal je moeten werken aan de waarde en populariteit van je website en pagina’s. Dit doe je met behulp van
linkbuilding.

Hoe werkt linkbuilding?

Linkbuilding is eigenlijk niets anders dan het verzamelen van links op andere websites die naar jouw eigen website verwijzen. Wanneer iemand bijvoorbeeld jouw blog interessant vindt en deze deelt via social media, dan heb je een externe link naar jouw website te pakken. Je kunt ook zelf op zoek gaan naar relevante, kwalitatieve websites om een link op te plaatsen. Hier komt echter meer bij kijken dan een linkje plaatsen. Er zijn verschillende punten waar je rekening mee moet houden, simpelweg omdat Google dit belangrijk vindt. Eén van de belangrijkste punten is het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel.

Natuurlijk linkprofiel voor je website

Bij het aanvragen van externe links is het belangrijk dat er een evenwichtige verdeling en een natuurlijk linkprofiel wordt gecreëerd. Dit houdt in dat je links verzamelt op kwalitatieve websites met verschillende domeinwaardes en diverse anchorteksten gebruikt. Om te zorgen dat je diversiteit in je linkprofiel creëert, is het bovendien belangrijk dat je niet alleen links verzamelt voor je homepage, maar ook voor andere websitepagina’s. Wanneer linkbuilding verkeerd wordt aangepakt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor je positie in Google en dat is het laatste wat we willen! Onze SEO specialisten helpen je daarom graag met het uitwerken en uitvoeren van een goede linkbuilding strategie.

Tip van onze SEO’ers:
Je kunt zoveel links aanvragen als je wilt, maar om ècht het verschil te gaan maken, moeten alle pijlers van SEO op orde zijn. Naast linkbuilding is dat dus ook de content en techniek. Zorg daarom altijd voor SEO vriendelijke content op je website en let er goed op dat de techniek van je website op orde is.

Linkbuilding: wat moet ik niet doen?

Het is belangrijk dat je niet op zomaar iedere site een externe link gaat plaatsen. Sommige websites hebben bijvoorbeeld een hoge spamscore, wat betekent dat het kwalitatief slechte websites zijn. Daar wil je liever geen link op hebben staan! Wij krijgen ook vaak de vraag of linkruil een goede manier is om extern een linkje te scoren, waardoor er sprake is van “voor wat, hoort wat”: jij mag een link op mijn website hebben, maar dan wil ik er ook eentje op jouw site. Dit raden wij altijd af, omdat ook Google hier geen voorstander van is. Uiteindelijk is het niet de juiste aanpak om op de lange termijn resultaten te behalen.

Heb je nog vragen over linkbuilding of wil je graag weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Daag ons uit!
254A0576-55
PATRICIA VERWOERT
Teamlead SEO