Wanneer je wilt starten met online marketing sta je voor tal van keuzes. Het is daarom belangrijk dat jouw onderneming een heldere focus heeft met bijbehorende doelstellingen. In dit blog bespreken we de hoofdaspecten van online marketing, zodat jij een vliegende start kunt maken in het online landschap.
Focus
Alles valt of staat met een heldere focus. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wie is mijn doelgroep?
- Waar bevindt mijn doelgroep zich?
- Via welke usp’s onderscheidt mijn onderneming zich van de concurrentie?
- Wat willen we bereiken met de inzet van online marketing?
- Wat is de gemiddelde aankoop of aanvraag waard voor mijn onderneming?
Deze vragen vormen de basis voor een heldere focus en helpen bij het inrichten van jouw website. Jouw website is in veel gevallen het eerste contactmoment tussen jou en een potentiële klant. Let daarbij op een logische indeling, houd het zo simpel mogelijk. Motiveer de bezoekers tot het ondernemen van actie. Zorg daarbij dat de drempel zo laag mogelijk is om daadwerkelijk contact op te nemen of een aankoop te doen. Dit kun je doen door het plaatsen van actiebuttons als ‘Sparren met een goede kop koffie?’ of ‘offerte opvragen’.

Online vindbaarheid
Hoe goed een website ook in elkaar steekt, zonder bezoekers stelt het uiteindelijk weinig voor. Wil je graag meer bezoekers naar je website leiden en uiteindelijk meer sales en/of leads binnenhalen? Dan kan je overwegen om SEA of SEO in te zetten. Met SEA ofwel Google Ads (Adwords), en Bing kun je op korte termijn stappen zetten in de goede richting.
In tegenstelling tot SEA heb je voor SEO een lange termijn gedachte nodig om je online vindbaarheid structureel te vergroten. Om mee te kunnen doen in het strijdterrein van de organische zoekresultaten is het verstandig om de focus te leggen op 2 of 3 zoektermen die relevant zijn voor je bedrijf. Vanuit daar kun je uiteindelijk verder bouwen.
Naast de SEA en SEO activiteiten kun je overwegen of en welke social media past bij jouw business. LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt in de B2B markt, maar Facebook en Instagram het goed doen in de B2C markt. Is de content van jouw bedrijf voornamelijk visueel? Dan is Instagram het uitgelezen platform om jouw content te delen met de doelgroep.

Wanneer je Facebook en/of Instagram wilt inzetten, zorg dan dat je een Facebook Business Manager aanmaakt. Vanuit deze manager kun je zeer specifieke doelgroepen bereiken. Je kunt het zo gek niet bedenken of de business manager heeft er een doelgroep voor.
Klantenbinding
Een andere effectieve manier om potentiële klanten op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf is e-mailmarketing. Het is een relatief goedkope manier om contact te onderhouden met de doelgroep. Houd rekening met de volgende punten wanneer je begint met e-mailmarketing:
- Hoe vaak gaan we de nieuwsbrief uitsturen?
- Is de inhoud pakkend en zet het mensen aan om verder te lezen?
- Zorg dat de mail er pakkend uitziet om te openen en te lezen.
- Hebben we een contentkalender om de continuïteit te bewaken?
Meten is weten. Houd bij wat werkt en wat niet zodat je daarop kunt optimaliseren. Google Analytics is hierin de solide basis voor al je online marketing activiteiten. Met deze gratis tool krijg je inzicht in welke pagina’s goed worden bekeken, via welke kanalen je bezoekers jouw website hebben gevonden en waar je optimalisaties kunt doorvoeren.
Wil jij graag starten met online marketing? Ontdek waar de online kansen liggen voor jouw business en vraag gratis een online marketing scan aan.