Blog

De nieuwe richtlijnen van Google Ad Grants

Wie al eens met een Google Ad Grants account heeft gewerkt, weet dat er bepaalde richtlijnen zijn waar je je aan moet houden. Deze maand heeft Google enkele belangrijke nieuwe richtlijnen doorgevoerd, waar je als non-profit organisatie snel mee aan de slag moet om te voorkomen dat je Ad Grants account wordt opgeschort.

Wat is een Google Ad Grants account ook alweer?

Voor diegene die het niet weten, of om even je geheugen op te frissen, leggen we kort uit wat een Ad Grants account in AdWords ook alweer is. Wanneer je non-profit organisatie aan bepaalde richtlijnen van Google voldoet, stelt Google 10.000 dollar per maand beschikbaar voor je organisatie. Dit geld ontvang je als advertentietegoed voor AdWords. Met het Ad Grants programma wil Google non-profit organisaties helpen om bijvoorbeeld meer donaties of vrijwilligers binnen te halen en je boodschap beter te verspreiden. Sinds deze maand heeft Google dus enkele nieuwe richtlijnen doorgevoerd waar je Google Ad Grants account aan moet voldoen.

Nieuwe richtlijnen voor je Ad Grants account

Omdat wij zelf met een Google Ad Grants account werken, was het feit dat het bodlimiet van $2 is afgeschaft het eerste dat ons opviel. Dit kon nogal eens een doorn in het oog zijn, omdat je in sommige situaties soms graag meer zou willen bieden. Nu kan dat! Heel mooi, maar dat betekent ook dat je account vaker gemonitord en geoptimaliseerd zal moeten worden.

Waar het afschaffen van het bodlimiet als een geschenk kwam, zijn er ook enkele richtlijnen die minder fraai zijn. Of beter gezegd: het is heel goed dat Google ze doorvoert, maar het betekent wel dat het kan zijn dat je flink wat moet optimaliseren in je account.  Hieronder staan een paar nieuwe richtlijnen uitgelicht.

Maandelijkse CTR van 5%
Je ziet het goed, Google wil dat je overall doorklikratio maandelijks op 5% zit. Het komt er eigenlijk op neer dat, wanneer je deze 5% niet hebt gehaald in twee opeenvolgende maanden, je account kan worden opgeschort. Dat is even slikken, maar wanneer je je account goed monitort en optimaliseert, moet het behalen van een 5% CTR haalbaar zijn.

Extensies, advertentiegroepen en geo-targeting
Het is belangrijk dat je Ad Grants account gebruik maakt van geo-targeting. Stel je voor dat je vrijwilligers wil werven in de omgeving van Amsterdam, dan ga je je advertenties dus niet richten aan mensen in Maastricht. Ook moet iedere campagne twee actieve advertentiegroepen hebben en ten minste twee sitelink extensies hebben.

Gebruik van zoekwoorden en kwaliteitsscore
Waar non-profit organisaties voorheen nog wel eens op algemene zoekwoorden inkochten om meer bezoekers binnen te halen en het budget van $10.000 vol te krijgen, mag dat nu niet meer. Je kunt dus niet meer inkopen op een zoekterm die uit één zoekwoord bestaat en té algemeen is. Denk bijvoorbeeld aan het woord “boeken” of “computer”, maar eigenlijk vallen hier alle woorden onder die niet relevant zijn voor je organisatie. De naam van je organisatie is uiteraard een uitzondering. Inkopen op “gratis boeken” of “goedkopen boeken” mag ook niet meer. Zorg dus voor zoekwoorden die relevant zijn voor je non-profit organisatie. Belangrijk is ook dat je zoekwoorden een kwaliteitsscore van 2 of hoger hebben. Lager mag niet meer.

Met deze nieuwe richtlijnen staan er dus nog genoeg werkzaamheden voor de boeg. Mocht je hulp nodig hebben met het optimaliseren en uitbouwen van je AdWords (Ad Grants) account, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.