Eind vorig jaar heb je al een blog kunnen lezen waarin we uitleggen hoe Channable in bepaalde situaties ingezet kan worden. We zijn inmiddels bijna één jaar verder en Channable heeft niet stilgezeten. Er zijn tal van ontwikkelingen geweest die we graag met jullie willen delen. In onderstaand stuk delen we de belangrijkste ontwikkelingen met jullie:
De ‘master-regel’
De master-regel is een van de grootste veranderingen in Channable. Het was eerst alleen mogelijk om regels per generator, feedkanaal of API toe te passen. Dit zorgde ervoor dat een en dezelfde regel vaak op verschillende plekken terugkwam. Een onoverzichtelijk geheel en een rommelige situatie was regelmatig het gevolg. De master-regel zorgt ervoor dat dit opgelost wordt. De functie van de regel is al verscholen in de naam, als je een master-regel maakt, wordt deze regel over het gehele project gebruikt.
Een bijkomend voordeel: als er een regel aangepast moet worden, kun je dit één keer kan doen! Verkoop je bepaalde producten niet meer, maar staan ze nog wel in de feed? Geen probleem, verwijder ze door middel van deze en ze worden in één keer uit alle kanalen verwijderd.
Responsieve Search Ads
Deze nieuwe functie zit nu nog in een Bèta fase, maar Online Klik heeft inmiddels al de mogelijkheid om RSA’s te maken door middel van Channable. Tot voor kort was het alleen mogelijk om de standaard Expanded Text Ads te maken via de SEA-tool. Dit was verre van ideaal! Je moet deze advertenties gewoon handmatig toevoegen in Google Ads. Dat is nu verleden tijd! Het is nu mogelijk om dit type advertentie met 15 (!) dynamische koppen en vier beschrijvingen toe te voegen per advertentiegroep. Een stuk efficiënter, dus!
Bing Ads
De SEA-tool bestaat al een tijd, echter was deze volledig ingericht op Google Ads. Dit is uiteraard logisch, aangezien Google een marktaandeel van meer dan 92 procent heeft. Maar er liggen ook zeker kansen bij andere zoekmachines, waarvan Bing de grootste is. Om die reden heeft Channable ervoor gekozen om de SEA-tool uit te breiden en ook beschikbaar te maken voor Bing. Nog niet alle functies zijn beschikbaar voor Microsoft Advertising. Voor nu is dit slechts mogelijk voor de zoekcampagnes en niet voor shopping. Wellicht volgt deze functie in een later stadium, of zal Channable zich eerst richten op Yahoo? De tijd zal het leren!
De ‘ontdubbel-regel’
Het is voortaan mogelijk om producten te ontdubbelen op basis van variabelen (Vb. ID). Stel je hebt een situatie waarbij je een product hebt met verschillende afmetingen, bijvoorbeeld een parfum met 30, 50 of 60 ml. Dan wil je als adverteerder wellicht adverteren met de goedkoopste variant. Dankzij de ‘ontdubbel-regel’ kun je nu heel gemakkelijk de andere varianten uit de feed verwijderen.
Sitelinks
In de afgelopen twaalf maanden is het ook mogelijk geworden om dynamische sitelinks toe te voegen aan advertentiegroepen. Als je veel campagnes hebt, is het ontzettend veel werk om voor elke campagne/advertentiegroep aparte sitelinks te maken. Dankzij Channable kun je nu sitelinks maken die specifiek afgestemd zijn zo’n advertentiegroep. Zo kun je nu onder een advertentie voor een Samsung S2 direct een sitelink plaatsen waarin je de consument laat weten ook telefoonhoesjes voor de S2 te verkopen.
“Line to wide”
Iedereen die al even met Channable werkt, zal deze melding herkennen. Eerst kon je alleen advertenties controleren op fouten als je ze helemaal af had. Dan genereerde je de advertenties, filterde je op fouten en kon je erachter komen of je advertenties te lang waren. Zeker omdat je met dynamische velden werkt, komt dit zeer vaak voor. Hier heeft Channable gelukkig iets op bedacht: het is vanaf nu mogelijk om tijdens het schrijven van de advertentie te zien hoeveel procent van de advertenties te lang zijn. Hierdoor kun je direct schakelen en de advertenties aanpassen indien nodig. Handig!
Channable: lees je mee?
Uiteraard heeft Online Klik tal van ideeën die een toevoeging zouden kunnen zijn voor Channable. Wellicht wordt het in 2020 bijvoorbeeld mogelijk om DSA-campagnes te maken, prijsextensies toe te voegen of zouden ze eerst de focus leggen op het maken van dynamische beeldadvertenties? Wij wachten met spanning af!
Heb jij hulp nodig met Channable of heb je na het lezen nog vragen? Onze Channable specialisten helpen je graag verder!