New Customer Acquisition Tool van Google Ads

New Customer Acquisition Tool van Google Ads

Google blijft continu innoveren en zij investeren in nieuwe tools waardoor het voor marketeers makkelijker wordt om gerichter en dus beter te adverteren. Onlangs hebben zij een nieuwe tool gelanceerd, deze is erg handig om beter te kunnen optimaliseren en targeten. Wil je jouw horizon verbreden en je marketingstrategie focussen op het bereiken van nieuwe klanten in plaats van bestaande klanten? Dan is deze New Customer Acquisition Tool in Google Ads echt iets voor jou. Met deze tool kun je je, binnen Smart Shopping, focussen op nieuwe klanten. Is jouw klantenkring te marginaal of wil je gewoon een nog groter klantenbestand? Lees dan vooral verder!

Waarvoor kun je de New Customer Acquisition Tool gebruiken?

Sinds vorige maand is de New Customer Acquisition Tool beschikbaar in Google Ads. De tool is alleen te gebruiken binnen een Smart-Shopping campagne, meer informatie over Smart Shopping vind je hier. Wat doet deze tool precies?  Dat is heel simpel, met deze tool kun je ervoor zorgen dat de focus van de advertenties op nieuwe klanten wordt gevestigd. Dit kun je dus gebruiken wanneer je liever nieuwe klanten werft dan bestaande klanten. Met de New Customer Acquisition Tool kun je een bepaalde waarde geven aan een nieuwe klant. Deze waarde wordt dan toegevoegd aan de daadwerkelijke waarde die de potentiële klant al had. Het systeem van Google herkent dan welke trade-offs er gemaakt kunnen worden om deze nieuwe klant binnen te halen.

Simpel gezegd werkt het zo: in een normale shopping campagne heeft nieuwe klant A een waarde van 20 euro en een bestaande klant B heeft een waarde van 25 euro. Het algoritme zal nu proberen klant B te verleiden tot een conversie omdat deze een hogere waarde heeft. Met de New Customer Acquisition Tool in Smart Shopping heb jij nieuwe klanten een waarde gegeven van 10. Daardoor is de waarde van nieuwe klant A dus 30 (20+10) waard en de waarde van de oude klant B is nog steeds 25. Het algoritme zal nu dus proberen een conversie te realiseren bij nieuwe klant A omdat deze een hogere waarde vertegenwoordigt.

De New Customer Acquisition Tool weet op 3 manieren wanneer een klant nieuw of bestaand is:

  • Automatische detectie
    Google’s machine learning detecteert en herkent bestaande en nieuwe klanten.
  • Zelf toevoegen van klantenlijsten
    Je voegt zelf klantenlijsten toe van klanten waar je de gegevens van hebt.
  • Informatie Global Site Tag weergeven

Je voegt een global site tag toe waardoor bestaande klanten makkelijker herkend worden door Google. Door deze tag worden klanten die een aankoop bij jou hebben gedaan voor een bepaalde periode getrackt door Google.

Hoe implementeer je de tool?

Dat is heel makkelijk.

  • Stap 1: Je zet een ‘Smart Shopping’ campagne op
  • Stap 2: Binnen deze campagne ga je naar ‘instellingen’
  • Stap 3: Bij ‘instellingen’ ga je naar het kopje ‘Bieden en Budget’
  • Stap 4: Je unfold ‘conversiedoelen’
  • Stap 5: Je vinkt aan ‘Acquisitie van nieuwe klanten’
  • Stap 6: Vul hier de waarde in die jij als extra waarde wil toekennen aan nieuwe klanten

Is het niet jouw specifieke doel om nieuwe klanten te werven? Zet deze tool dan toch aan. Zet de tool aan en geef nieuwe klanten een extra waarde van 0 mee. Hierdoor zal het algoritme van Google nieuwe en bestaande klanten als gelijken benaderen, maar kun je toch gebruik maken van de data die de tool oplevert. De tool geeft je namelijk gesplitste data over bestaande en nieuwe klanten. Hierdoor krijg je inzichten in de verschillen tussen beide partijen. Dit kan ook handig zijn voor rapportage doeleinden.

Wil jij nu ook nieuwe klanten werven maar weet je niet precies hoe dit moet? Neem dan contact op met ons.