Blog

Google Smart Shopping campagnes: hoe zet je het in?

Google heeft de afgelopen jaren steeds meer geautomatiseerde oplossingen uitgebracht voor Google Ads. Van geautomatiseerde biedstrategieën tot responsieve advertenties. Google wil echt dat adverteerders het handmatige werk vermijden en meer gebruik gaan maken van automatische processen, waarbij het algoritme van Google het grootste werk verricht. Om deze reden heeft Google mid 2018 Smart Shopping Campagnes gelanceerd. 

Wat is Smart Shopping?

Het is een campagnetype, waarmee je jouw producten eenvoudig en automatisch plaatst binnen het Google Ads-netwerk. De werkwijze is handig voor gebruikers die over weinig Google Ads kennis beschikken. Uiteraard is Smart Shopping ook voor gebruikers met kennis van Google Ads een aantrekkelijke optie om betere resultaten te behalen. 

Smart Shopping bespaart je namelijk een hoop kostbare tijd. Het opzetten en optimaliseren van een reguliere Shopping Campagne bestaat uit langdurig en tijdrovend werk door het instellen van campagne prioriteiten, productgroepen, biedingen en negatieve zoekwoorden. Met Smart Shopping Campagnes neemt het algoritme van Google dit werk uit handen. Deze nieuwe campagne is bijna zelfsturend en vraagt weinig onderhoud. 

Google claimt dat overstappen van een reguliere Shopping campagne naar Smart Shopping gemiddeld voor een conversiestijging van 20% zorgt. 

Smart Shopping: 4 plaatsingen

Tijdbesparing is niet het enige voordeel van Smart Shopping. Smart Shopping is als het ware een combinatie van de volgende campagne types:

  1. Shopping advertenties
  2. Dynamische remarketing op Youtube (enkel door middel van banners)
  3. Display advertenties
  4. Gmail advertenties

Een voorbeeld van advertenties via Smart Shopping campagnes op verschillende platformen.

Smart Shopping

Vereisten voor de opzet van een Smart Shopping campagne

Bij de opzet van een Smart Shopping campagne moet je rekening houden met een aantal zaken. Zo moet je de volgende zaken regelen, voordat je live kunt gaan met je nieuwe campagne.

  • Je hebt de conversie metingen op correcte wijze ingesteld. Is dit niet het geval dan zal een Smart Shopping campagne nooit het gewenste resultaat behalen.
  • Je hebt een productfeed gemaakt en deze geupload naar het Merchant Center account van jouw bedrijf.

Onderstaande punten moet je zeker niet vergeten bij het opzetten van een Smart Shopping campagne:

  • Een gewenst dagbudget opgeven
  • Het logo van je bedrijf toevoegen aan de advertenties
  • Productgroepen selecteren waarmee je wilt adverteren
  • Advertentieteksten maken (denk hierbij goed na over de boodschap)

Smart Shopping campagnes zijn vrijwel volledig geautomatiseerd. Toch kun je bij de opzet van de campagne direct een aantal onderdelen optimaliseren door plaatsingen uit te sluiten. Plaatsingen die je direct uit kunt sluiten zijn:

  • Specifieke Youtube kanalen
  • Specifieke websites
  • Categorieën van mobiele apps

Je kunt deze uitsluitingen ook in een lijst plaatsen. Hierdoor kun je een hele lijst met uitgesloten plaatsingen direct toevoegen aan nieuwe campagnes.

De voordelen van Smart Shopping campagnes

Een Smart Shopping campagne biedt een aantal voordelen, namelijk:

  • Groter bereik, doordat meerdere plaatsingen meegenomen worden tijdens het vertonen van de advertenties
  • Adverteren op het juiste moment tijdens de klantreis van de consument door het algoritme van Google
  • Dynamische Display advertenties waarbij de meest interessante producten worden getoond aan een bezoeker op basis van zijn of haar cookies
  • Dynamische remarketing waarbij de bezoeker producten krijgt te zien die hij of zij al eens bekeken heeft.
  • Eenvoudiger campagnes beheren
  • Bespaart kostbare optimalisatie tijd

De nadelen van Smart Shopping campagnes

Dat het grootste gedeelte van een Smart Shopping campagne een geautomatiseerd proces is, betekent ook dat er nadelen verbonden zijn aan dit type campagne, namelijk:

  • Het is niet mogelijk inzicht te krijgen in de zoektermen van bezoekers
  • Het is niet mogelijk zoektermen uit te sluiten, waardoor je mogelijk budget spendeert aan non-relevante zoektermen
  • Het is niet mogelijk om apparaten uit te sluiten of een lager bod te plaatsen op verschillende apparaten
  • Het is niet mogelijk om Smart Shopping in te zetten voor bepaalde regio’s, enkel landen

Wat kunnen wij voor jouw bedrijf betekenen?

Verkoopt jouw bedrijf producten online? Dan is een Smart Shopping campagne zeker het proberen waard. Ben jij door het lezen van dit blogartikel enthousiast geworden over de advertentiemogelijkheden van Smart Shopping, maar heb je vragen over het opzetten en inrichten van een dergelijke campagne? Neem gerust eens contact met ons op, zodat wij je van advies kunnen voorzien of kunnen helpen met het opzetten van een Google Ads account.