Verbreed je horizon en start met verkopen via Marketplaces!

Verbreed je horizon en start met verkopen via Marketplaces!

Marketplaces vormen een belangrijk onderdeel van het internetlandschap. Volgens voorspellingen van Shopping Tomorrow zullen marketplaces doorgroeien tot 40% van de retailmarkt. Marketplaces zijn platformen waarop meerdere leveranciers producten kunnen aanbieden. Denk hierbij aan Bol.com, Amazon, eBay, Beslist.nl en Marktplaats.

 

Voor- en nadelen van Marketplaces

Waarom zou jij jouw producten aanbieden via Marketplaces?

Steeds meer consumenten starten hun zoektocht op online marketplaces. In Nederland begint wel 16% van de online shoppers hun zoektocht via marketplaces. Uiteindelijk koopt zelfs 33% van de online consumenten in Nederland hun producten bij een marketplace. Door jouw producten hier aan te bieden kun je dus meer mensen bereiken. Je bent niet alleen op het startpunt van hun zoektocht zichtbaar maar ook op het eindpunt. Tussen al deze mensen zitten veel potentiële klanten. En niet alleen in Nederland zullen mensen jouw producten kunnen vinden, ook in het buitenland ben je zichtbaar. Een mooie en eenvoudige kans om je naamsbekendheid te vergroten!

Om een goede afweging te kunnen maken, sommen we ook nog enkele nadelen op.

Ben je ervan bewust dat het niet volledig gratis is om je producten via een marketplace aan te bieden. Marketplaces vragen een commissie. Ben je ervan bewust dat je niet de enige zult zijn met jouw productsoort of merk. Er is veel concurrentie aanwezig en dit kan zorgen voor prijsconcurrentie. Dit kan je marges drukken.

Ook kan het tijdrovend zijn als alle producten handmatig toegevoegd en actueel bijgehouden moeten worden. Alhoewel dit met een geautomatiseerde koppeling flink terug te dringen is.

 

Tips 

Ben je overtuigd en denk je: “dit is iets voor mij!”, dan willen we je graag nog enkele tips meegeven.

Adverteer in meerdere rubrieken
We adviseren je om een product niet alleen maar in één rubriek te plaatsen. Je product kan namelijk in de ene rubriek een beter resultaat opleveren dan in de andere. Bied je bijvoorbeeld PC Games aan dan kun je zowel in de ‘muziek, films en games’ rubriek als in de ‘computer en elektronica’ rubriek adverteren.

Zorg voor een pakkende producttitel en productomschrijving
Maak in de titel al duidelijk wat je aanbiedt en dat deze aansluit op hoe een klant naar jouw product zoekt. Vergeet geen belangrijke eigenschappen te vermelden. Iemand die in de zoekbalk een zwarte trui zoekt zal enkel resultaten te zien krijgen die deze eigenschappen bevatten. Ook is de beschrijving van het product erg belangrijk. Vermeld hierin vooral de USP’s, de belangrijkste zoekwoorden, de levertijd en bezorgkosten.

Kies beeldmateriaal van goede kwaliteit
Plaats duidelijke en opvallende afbeeldingen met een hoge resolutie. Benut het maximaal aantal afbeeldingen die je kunt uploaden om zo je klanten een goed beeld te geven van jouw product.

 

Heb je hulp nodig bij het aanbieden van jouw producten via Marketplaces? Online Klik kan je bijvoorbeeld helpen met een geautomatiseerde koppeling via Channable. Hierdoor worden je producten direct ingeladen en dat scheelt je een hoop tijd. Wij helpen je graag, neem contact met ons op!