Blog

Hoe creëer je een natuurlijk linkprofiel voor je website?

Wil je jouw website hoger in de organische zoekresultaten van Google krijgen? Dan zal je naast het schrijven of herschrijven van pagina’s ook waarde op moeten bouwen voor je website. Dit doe je door met behulp van linkbuilding te werken aan je linkprofiel. Zomaar een linkje ergens aanvragen en laten plaatsen, is echter niet meer van deze tijd en je zal er ook geen punten mee scoren bij Google. Het gaat er tegenwoordig vooral om dat je een natuurlijk linkprofiel creëert en links verzamelt op kwalitatieve websites. Maar hoe doe je dat, een natuurlijk linkprofiel creëren? En wat is een natuurlijk linkprofiel eigenlijk? Wij leggen het graag voor je uit.

Een natuurlijk linkprofiel

Als het linkprofiel van je website niet geloofwaardig is of niet geloofwaardig overkomt, kan dit vragen oproepen bij Google. In het slechtste geval kan je website zelfs een penalty krijgen van Google en dat kan weer leiden tot slechtere rankings. Uiteraard wil je dit voorkomen! Zorg er daarom voor dat externe links op een natuurlijke manier verkregen zijn en dat je genoeg variatie aanbrengt in je linkprofiel. Alleen maar linkjes scoren op super relevante websites met een hoge autoriteit is bijvoorbeeld niet natuurlijk. Om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel te creëren, zijn er verschillende punten waar je goed op moet letten.

Varieer in je anchorteksten

We nemen even een simpel voorbeeld. Stel dat je online schoenen verkoopt en op het zoekwoord ‘goedkopen schoenen’ links wilt aanvragen. Ga dan niet tig links aanvragen op alleen die specifieke combinatie. Op deze manier is het voor Google wel heel duidelijk dat er een stel SEO’ers achter de knoppen hebben gezeten. Het is daarom heel belangrijk dat je varieert in anchorteksten. Gebruik bijvoorbeeld enkelvoud en meervoud, verander de volgorde van de woorden (als dat logisch is), combineer met branding gerelateerde zoektermen (je bedrijfsnaam) of gebruik een keer de gehele URL van je website. Hieronder vind je enkele variaties:

  • goedkope schoenen
  • online schoenen
  • bedrijfsnaam.nl
  • online schoenen (bedrijfsnaam)
  • goedkoop schoenen bestellen

Combineer Follow en No-Follow links

Aan iedere (follow) link die je op een externe website laat plaatsen, wordt een stukje waarde toegekend. Door middel van de follow backlink wordt deze waarde van de ene naar de andere website doorgegeven. Vraag je een no-follow link aan? Dan wordt deze niet gevolgd door de zoekmachine en wordt er ook geen waarde toegekend aan de link. Wanneer je een natuurlijk linkprofiel wilt aanhouden, is het belangrijk om het aanvragen van follow en no-follow links te combineren. Zorg er wel voor dat de verhouding tussen de aangevraagde links goed is. Je wilt uiteindelijk ook niet 80% no-follow links aanvragen, want dan bouw je veel minder waarde op voor je website.

Autoriteit van het domein

Je wilt natuurlijk graag een link veroveren op websites met een hoge autoriteit, maar Google houdt het allemaal in de gaten. Hierdoor is het belangrijk om ook wat links te scoren op website die een wat lagere autoriteit hebben, maar nog wel relevant zijn uiteraard. Het komt bijna nooit voor dat je alleen maar backlinks hebt van websites met een hoge autoriteit en dat weet Google ook.

Bronnen en IP-adressen

Het is erg belangrijk dat je niet 100 links aanvraagt op bijvoorbeeld startpagina’s, maar ook hier variatie in aanbrengt. Plaats bijvoorbeeld een link op een bedrijvengids of op social media of laat een blogger een artikel over je producten/diensten schrijven. Je kunt ook een keer een gastartikel schrijven op een relevante website. Check ook altijd het IP-adres van de website waar je een link op wilt laten plaatsen. Heb je teveel links die vanaf één IP-adres afkomen, dan kan het zijn dat Google dit ziet als spamming.

Big Google is watching you, dus houd het backlinkprofiel van je website goed in de gaten! Je wilt natuurlijk niet dat je website door een verkeerde linkbuilding strategie gaat dalen in de organische zoekresultaten. Dat zou zonde zijn van alle tijd die je erin hebt gestoken. Kom je er niet helemaal uit of heb je moeite een natuurlijk linkprofiel te creëren? Onze SEO specialisten helpen je graag verder!