Google komt met een nieuwe Core Algorithm Update

Google komt met een nieuwe Core Algorithm Update

Elk jaar rond deze tijd is het weer zover: Google komt met een nieuwe update! Niet echt iets waar we per se op zitten te wachten, maar we mogen in onze handjes knijpen dat Google dit tegenwoordig aan ons laat weten. Voorheen moest je alle blogs en tweets van SEO-specialisten afstruinen om minimale informatie te vinden over een mogelijke update. Google kondigt het nu aan en van die informatie moeten we natuurlijk gebruik maken! In deze blog vertellen we je alles wat we weten over de nieuwe algoritme update en hoe jij hier mee om moet gaan.

Wat weten we al over de update?

Eigenlijk iedere paar maanden rolt Google een nieuwe update uit. Het doel van deze updates is de zoekresultaten nóg relevanter te maken voor bezoekers. Iedere dag verzamelt Google meer data, wordt zo steeds slimmer en kan de zoekresultaten relevanter maken. De update gaat dus niet over één specifiek onderdeel, maar is heel erg breed.

Door zo’n update kun je fluctuaties of dalingen in rankings ervaren. Is jouw website ineens naar een lagere positie gezakt? Dan wil dat zeggen dat je organische concurrenten een inhaalslag hebben gemaakt en dat hun content, techniek en autoriteit beter is geworden dan jouw website. Werk aan de winkel dus! Ga aan de slag met het verbeteren van je content, versnellen van je website en opbouwen van autoriteit. Dit geeft echter geen 100% garantie dat je positie direct weer verbetert. Soms kan dit namelijk ook tot de volgende update duren.

De zogenoemde May 2022 Core Update is op 25 mei gestart en zal na twee weken helemaal uitgerold zijn. Google laat dit meestal nog even weten. Vervolgens kun je aan de slag met het uitvoeren van analyses en is het duidelijk wat de impact van de update op jouw website is geweest. Nog even afwachten dus!

Hoe kun je inspelen op de update?

Omdat het zo’n brede core update is, zijn er geen specifieke zaken die je kunt implementeren of optimaliseren om er zeker van te zijn dat je rankings niet beïnvloed zullen worden. Het is daarom van belang om alle drie de pijlers van SEO in je achterhoofd te houden en hiermee aan de slag te gaan; content, techniek en linkbuilding.

Maar… de afgelopen tijd is er natuurlijk steeds meer focus komen te liggen op de juiste content voor de bezoeker. Je wilt dat de content die jij aanbiedt helemaal aansluit op de vragen en wensen van de bezoeker en zo compleet en relevant mogelijk is, zodat ze zo lang mogelijk op jouw website blijven hangen en uiteindelijk converteren. Het gaat hierbij allemaal om de zoekintentie van de bezoeker waar je op wilt inspelen. Vraag je het aan ons, dan zeggen wij dus zeker dat content heel belangrijk is bij deze update. Meer weten over zoekintentie? Lees dan in deze blog hoe jij de zoekintentie kunt achterhalen!

 

Wil jij graag beter ranken in Google? Wil jij aan de slag met relevante en SEO-proof content op jouw website, zodat je bent voorbereid op volgende core updates van Google? Neem dan snel contact op. We kijken graag samen met je mee naar waar nog winst te behalen is!