De zoektocht naar zoekintenties

De zoektocht naar zoekintenties

Om er zeker van te zijn dat jouw website bovenaan komt te staan, is alleen inzetten op zoektermen met hoge zoekvolumes niet genoeg. Relevantie is namelijk de belangrijkste ranking factor binnen Google. Ga daarom op zoek naar de zoekintentie van gebruikers waardoor jij precies weet wat voor relevante content je moet creëren. Wat is de reden achter de zoekopdracht? Wat wil iemand nou écht weten? In deze blog leggen we je graag uit hoe je daar achter komt!

Welke zoekintenties zijn er?

Wanneer je onderzoek gaat doen naar de zoekintenties van gebruikers, is het natuurlijk handig om te weten welke soorten zoekintenties er zijn. Er kunnen 4 soorten zoekintenties worden onderscheiden; transactioneel, commercieel, navigerend en informatief

  • In zoekopdrachten met een transactionele intentie is het heel duidelijk dat de gebruiker iets wil kopen. In de zoekopdracht staat namelijk het product of de dienst vermeld waarin de gebruiker geïnteresseerd is. Dit zijn dan ook dure zoekwoorden om op te adverteren. 
  • Daarnaast is er de informatieve zoekintentie, dat wil zeggen dat de gebruiker iets te weten wil komen.  Binnen dit soort zoekopdrachten komen vaak de woorden wie, wat, waar, wanneer en waarom voor, of is de zoekopdracht een vraag. Ook kan het zijn dat de zoekopdracht één woord is, waarover diegene meer wilt weten. 
  • Wanneer de gebruiker iets wil onderzoeken, heeft de gebruiker een commerciële zoekintentie. Deze zit eigenlijk tussen transactioneel en informatief in, omdat de gebruiker hier nog geen keuze heeft gemaakt maar op zoek is naar meer specifieke informatie en gaat vergelijken.
  • Een navigerende zoekintentie wil zeggen dat de gebruiker naar iets specifieks op zoek is. Deze zoekintentie is duidelijk te herkennen omdat er bijvoorbeeld een specifiek merk of organisatie in de zoekopdracht vermeld staat.

Hoe kom je erachter wat de zoekintenties van potentiële gebruikers zijn?

In de meeste gevallen kun je zoekintenties zelf herkennen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de lange lijst met zoekwoorden voor je zoekwoord analyse te analyseren en te bekijken hoe de zoekopdrachten zijn opgebouwd. Bestaat de zoekopdracht uit jouw bedrijfsnaam? Dan was de intentie van de zoeker waarschijnlijk navigerend. Bevat de zoekopdracht het woord wie, wat, waar, wanneer of waarom? Dan kun je er vanuit gaan dat het om een informatieve zoekintentie gaat. 

In de Keyword Magic tool in SEMRush is sinds kort ook een functie te vinden die laat zien wat de zoekintentie van de klant is geweest:

Daarnaast kun je de zoekopdrachten zelf nog uitvoeren. Typ de zoekopdracht in en kijk naar de Search Engine Result Page (SERP). Je ziet hier welke zoekresultaten naar voren komen bij de ingetypte zoekopdracht. Kijk goed welke resultaten bovenaan staan; deze staan daar natuurlijk niet voor niets! Vergeet ook niet naar de verdere resultaten te kijken. Voldoet dit zoekresultaat aan jouw verwachtingen? Wat valt je op aan de content? Zoek de gemene deler en pas dit toe, maar ga er vooral ook voor als je denkt dat jouw idee relevanter is! 

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een zoekopdracht voortkomt uit een combinatie van intenties. Wanneer je de nieuwste iPhone opzoekt, zie je dat er Shopping-resultaten verschijnen, maar daarnaast ook informatieve artikelen naar voren komen. Naarmate er andere, nieuwere iPhones worden uitgebracht, zul je zien dat de resultaten met koopintentie zullen toenemen en resultaten met een informatieve zoekintentie zullen afnemen. 

 

Wij hopen dat je nu duidelijk hebt welke soorten zoekintenties er zijn en hoe je deze kunt achterhalen. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het achterhalen van de zoekintenties van je gebruikers? Neem dan contact op met een van onze SEO-specialisten, zij staan te popelen om met je aan de slag te gaan!