Blog

Google Ads Scripts die jij niet mag missen!

In de huidige digitale wereld is online adverteren cruciaal voor het succes van jouw bedrijf. Met online adverteren kun je als bedrijf jouw online zichtbaarheid vergroten, relevante doelgroepen bereiken en meetbare resultaten behalen. En zeg je online adverteren, dan zeg je Google Ads! Google Ads is een krachtig platform waarmee adverteerders hun producten en diensten kunnen promoten aan een ontzettend brede doelgroep. De eerste stappen binnen dit platform bestaan uit het opzetten van je campagnes en advertentiegroepen en creëren van je eerste advertenties. Vervolgens is het beheren en optimaliseren van deze campagnes de volgende stap. Gelukkig biedt Google hiervoor een hulpmiddel; namelijk Google Ads Scripts. Met deze tool kun jij als adverteerder het beheer en optimaliseren van je campagnes makkelijker automatiseren en kun je efficiënter aan het werk.

 

In deze blog ontdek je hoe Google Ads Scripts jou kunnen helpen in je dagelijkse werkzaamheden als adverteerder binnen Google Ads. We nemen je mee in dit onderwerp door de onderstaande vragen voor je te beantwoorden!

Inhoudsopgave

Wat zijn Google Ads Scripts?

Google Ads Scripts zijn stukjes code die worden gevormd tot een script waarmee jij taken in jouw Google Ads account kunt automatiseren. Met behulp van deze scripts kunnen adverteerders veel terugkomende taken gemakkelijker, sneller of zelfs volledig geautomatiseerd uitvoeren. Daarnaast kunnen deze scripts ook helpen bij het optimaliseren van campagnes. De scripts kunnen worden ingezet om wijzigingen aan te brengen in verschillende aspecten binnen jouw Google Ads account. Denk hierbij aan campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden, advertenties, biedingen, budgetten en meer.

De scripts maken gebruik van de data in jouw Google Ads account (mits je dit zo verwerkt in het script), waardoor ze real-time analyses uitvoeren en acties ondernemen op basis van prestaties. Hierdoor kun jij je campagnes efficiënter beheren en optimaliseren. Daarnaast kun je een script aan jouw specifieke wensen en doelstellingen aanpassen, waardoor ze erg veelzijdig zijn.

Hieronder zie je een bekend voorbeeld van een deel van een script script, namelijk het Negative Keyword Conflict-script. Hiermee voorkom je dat zoekwoorden worden geblokkeerd door uitsluitingswoorden. Het script doorloopt je volledige account en rapporteert alle conflicten.

				
					function main() {
  validateConfig();
  var accountSelector = AdsManagerApp.accounts();

  if (CONFIG.ACCOUNT_LABEL) {
    accountSelector = accountSelector
      .withCondition('LabelNames CONTAINS "' + CONFIG.ACCOUNT_LABEL + '"');
  }

  accountSelector.executeInParallel('processAccount', 'processResults');
}

/**
 * Finds conflicts and returns the results in a format suitable for
 * executeInParallel().
 *
 * @return {string} JSON stringified list of conflict objects.
 */
function processAccount() {
  return JSON.stringify(findAllConflicts());
}

/**
 * Outputs conflicts to a spreadsheet and sends an email alert if applicable.
 *
 * @param {Array.<Object>} results A list of ExecutionResult objects.
 */
function processResults(results) {
  var hasConflicts = false;
  var spreadsheet = SpreadsheetApp.openByUrl(CONFIG.SPREADSHEET_URL);
  if (CONFIG.COPY_SPREADSHEET) {
    spreadsheet = spreadsheet.copy('Negative Keyword Conflicts');
  }
  initializeSpreadsheet(spreadsheet);

  for (var i = 0; i < results.length; i++) {
    if (!results[i].getError()) {
      hasConflicts = outputConflicts(spreadsheet, results[i].getCustomerId(),
          JSON.parse(results[i].getReturnValue())) || hasConflicts;
    } else {
      Logger.log('Processing for ' + results[i].getCustomerId() + ' failed.');
    }
  }

  if (hasConflicts && CONFIG.RECIPIENT_EMAILS) {
    sendEmail(spreadsheet);
  }
}
				
			

In welke taal worden Google Ads scripts geschreven?

De taal die wordt gebruikt bij het schrijven van een Google Ads Script noemen we JavaScript. Dit is een veel gebruikte programmeertaal die door Google Ads wordt ondersteund voor het maken van automatische wijzigingen en optimalisaties binnen jouw account.  JavaScript wordt daarnaast ook veel gebruikt voor bijvoorbeeld webontwikkeling en wordt daardoor ook door de meeste moderne browsers ondersteund. Hierdoor kunnen Google Ads Scripts direct worden uitgevoerd in de browser omgeving van het Google Ads platform.

Wanneer je aan de slag wilt gaan met Google Ads Scripts, is het handig om over basiskennis te beschikken over JavaScript. Google biedt zelf een uitgebreide bibliotheek gevuld met talloze voorbeeldscripts die jij kunt toevoegen aan jouw account. Daarnaast bieden ze ook documentatie die jou kan helpen bij het leren en implementeren van scripts. Heb je nog geen kennis over JavaScript? Wees dan niet getreurd. Later in deze blog vertellen we je hoe je door middel van Chat GPT zelf scripts kunt schrijven!

Waarvoor gebruik je Google Ads Scripts?

De handige tool binnen Google Ads kun je gebruiken voor verschillende toepassingen. Het doel is vaak hetzelfde; je wilt jouw campagnes automatiseren, analyseren, optimaliseren en beheren. Een aantal handige toepassingen zijn:

Biedingen en biedstrategieën aanpassen

Met scripts kun je eenvoudig je biedingen en biedstrategieën aanpassen. Dit kun je doen op basis van verschillende variabelen als CPA, CPC of ROAS. Op deze manier kun je jouw advertentie spend optimaliseren.

Zoekwoordoptimalisatie

Er zijn ook scripts waarmee je zoekwoorden automatisch kunt verwijderen of juist toevoegen aan een campagne. Je kunt ervoor kiezen om het script dit te laten doen op basis van het aantal vertoningen, de relevantie of het zoekvolume. Met een script voor zoekwoorden zorg je ervoor dat je zoekwoordlijsten up-to-date blijven en je blijft adverteren op relevante zoektermen.

Budgetbeheer

Scripts kunnen jou helpen je budget beter te beheren door campagnes automatisch te pauzeren wanneer een bepaalde limiet is bereikt. Zo voorkom je dat je onverwacht te veel uitgeeft aan een specifieke campagne. 

Rapportage en monitoring

Binnen Google Ads bestaan er ook scripts waarmee je de gegevens van bijvoorbeeld de afgelopen maand kunt uitdraaien in een fraaie Excel-sheet. Het is mogelijk om deze dagelijks te updaten, waardoor jij je gegevens inzichtelijk hebt in verschillende tabellen en grafieken. Vervolgens kun je deze sheet gebruiken als basis om jouw campagnes bij te sturen.

Wijzigingen doorvoeren op basis van externe gegevens

Je kunt Google Ads Scripts koppelen aan externe bronnen, zoals weersinformatie of voorraadsystemen, om biedingen te wijzigen of advertenties te pauzeren op basis van veranderende omstandigheden.

Kortom, scripts bieden dus over het algemeen een krachtige manier om jouw campagnes te automatiseren, analyseren, optimaliseren en beheren. Het stelt jou als adverteerder in staat om aanpassingen te maken op basis van real-time gegevens.

Wat zijn de voordelen van Google Ads Scripts?

We hebben natuurlijk al een aantal voordelen genoemd van scripts binnen Google Ads, maar in deze alinea sommen we het nog even kort voor je op:

Hoe schrijf ik zelf een script voor Google Ads?

Om zelf een script te schrijven binnen Google Ads zijn er een aantal opties. We beschrijven er twee.

Optie 1.

Kennis van JavaScript

Zoals eerder genoemd in deze blog, kun je aangepaste Google Ads Scripts schrijven wanneer je bekend bent met JavaScript. Binnen Google Ads navigeer je naar “Tools en instellingen” en selecteer je in het tabblad “Bulkacties” de optie “Scripts”. Klik vervolgens op “Script toevoegen” (blauwe plusje) en gebruik de JavaScript-editor om jouw aangepaste script te schrijven. Google biedt documentatie met voorbeeldscripts die je als uitgangspunt kunt gebruiken om je op weg te helpen. Vergeet niet jouw script te testen en te controleren op eventuele fouten voordat je het uitvoert.

Optie 2.

Gebruik van Chat GPT

Ben je niet bekend met JavaScript? Dan is Chat GPT jouw redder in nood. Stel je vraag aan Chat GPT over het type script dat je graag wilt maken en de gewenste functionaliteit ervan. Een simpel voorbeeld kan zijn: “Schrijf een Google Ads Script om mijn biedingen te optimaliseren op basis van conversies”. De output die Chat GPT voor jou schrijft is een kant en klaar script wat je vervolgens kunt plakken in jouw Google Ads account. Het is belangrijk om de wensen van het script aan te geven en deze vervolgens eerst goed te testen voordat je het script uitvoert. Krijg je een foutmelding of doet het script net niet wat je wilt? Vraag dan vervolgens aan Chat GPT om de fout op te lossen of de wijziging door te voeren. Je zult dan een nieuw script krijgen waarmee je opnieuw kunt testen.

Ongeacht welke optie je kiest, zorg ervoor dat je begrijpt wat de functie is van het script en hoe het jouw campagnes of accounts kan beïnvloeden. Zonder een script te testen kan het onverwachte wijzigingen doorvoeren binnen jouw account, waar je op voorhand geen rekening mee hebt gehouden. Test een script daarom altijd voordat je het uitvoert en zorg ervoor dat het naar behoren functioneert en de gewenste resultaten oplevert.

Welke Google Ads Scripts mag jij niet missen?

In het verleden hebben we al een aantal handige scripts gedeeld in een blog, deze kun je hier bekijken. Sommige zijn wellicht wat outdated, dus geven we je in deze blog nog een aantal scripts cadeau die je niet kunt missen in jouw account!

Hulp nodig bij het implementeren van een Google Ads Script?

Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben omtrent het schrijven en implementeren van Google Ads Scripts, of wil je graag meer weten over alle andere mogelijkheden binnen Google Ads? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Onze specialisten kijken graag met je mee!