De 3 belangrijkste updates in SEO-land

De 3 belangrijkste updates in SEO-land

De afgelopen maanden hebben er weer flink wat veranderingen plaatsgevonden in het SEO-landschap. Google zit niet stil en daar zijn onze SEO-specialisten maar al te blij mee. Altijd maar hetzelfde is ook maar saai! Het algoritme van Google wordt steeds geavanceerder en alle updates hebben maar één doel: een betere ervaring realiseren voor de gebruiker.

Genoeg reden om de belangrijkste SEO-ontwikkelingen op een rijtje te zetten en je weer even bij te praten:

BERT nu ook uitgerold in Nederland

Op 25 oktober heeft Google de grootste algoritme update in vijf jaar aangekondigd: BERT. Google noemt dit zelf de ‘belangrijkste update ooit’. Uiteraard gingen de alarmbellen in SEO-land af! Wat betekent dit precies en hoe moeten we hier op anticiperen?

Er zijn wijzigingen in het algoritme aangebracht die ervoor zorgen om betere zoekresultaten te tonen bij meer ingewikkelde zoekopdrachten. Het is een deep learning algoritme met betrekking tot ‘natural language processing’. Dit algoritme zorgt ervoor dat Google de nuances van menselijke taal beter leert te begrijpen. Het gaat dan vooral om de context van de zoekopdracht, zoals het geval is bij zoekopdrachten geformuleerd in natuurlijke taal of conversaties (bv. voice search).

“De context van de zoekopdracht komt door de uitrol van BERT centraal te staan”

In oktober was deze update alleen uitgerold voor de Engelse taal. Vanaf begin december 2019 is de update ook uitgerold in 70 andere talen, waaronder het Nederlands.

Onderstaande punten zijn belangrijk voor on-site SEO na de uitrol van BERT:

  • Zorg voor een duidelijke menu-structuur op je website. Dit was al belangrijk, maar door een duidelijke structuur geef je Google meer inzicht in de context van je teksten.
  • Unieke content en antwoord op vragen wordt nóg belangrijker. Zie je bijvoorbeeld in Search Console verschillende zoektermen binnenkomen met een andere intentie? Wellicht is het dan handig om hier unieke content voor te schrijven met een andere insteek.
  • Zorg dat je pagina’s snel laden. Dit was al belangrijk, maar ook hier moet je als organisatie steeds meer aandacht aan schenken. Google moet snappen waar jouw website over gaat en moet jouw pagina’s snel kunnen indexeren.
  • Zorg dat je interne linkstructuur op orde is. Interne links verzorgen enerzijds een juiste verdeling van de SEO-waarde binnen je site. Anderzijds is het belangrijk om jouw content te voorzien van aanvullende input (=context!). Een link naar een specifiek product of een pagina met aanvullende informatie, bijvoorbeeld. Alles voor de gebruiker!

De Google January 2020 core update

In januari was het weer zover: op 13 januari is Google gestart met de uitrol van een nieuwe algoritme update. De update is niet specifiek uitgerold voor een bepaalde regio, taal of categorie, maar is een echte klassieke ‘broad core update’. SEMRush heeft de volgende data verzameld over de verschillende branches en de fluctuaties van de organische rankings, opgesplitst in mobiel en desktop resultaten:

Hierin is te zien dat er relatief veel branches fluctuaties zien in de organische rankings.

Net als de meeste andere brede algoritme updates geeft Google aan dat er geen specifieke zaken zijn die je aan je website kunt verbeteren als je bent geraakt door een brede algoritme update. Wel zijn er altijd zaken waar je aan moet blijven werken om up-to-date te blijven. Deze punten vind je hier. Echter, is dat geen garantie dat je daarna weer zal stijgen in je organische ranking als je deze punten hebt opgepakt.

Desktop favicons nu te zien in de Google zoekresultaten

In 2019 heeft Google deze update al uitgerold in de mobiele zoekresultaten: de favicons van organisaties worden bij je organische zoekresultaat getoond. Sinds vorige week is deze update ook uitgerold via desktop.

Hieronder zie je wat het verschil precies is:

Naast de aanpassing van de favicons, zijn ook de groene ‘advertentieblokjes’ vervangen voor zwarte tekst, waardoor de betaalde en organische zoekresultaten nu meer met elkaar ‘blenden’.

Na onderzoek van verschillende data blijkt dat veel mensen denken dat de favicons bij de advertenties horen. Dit betekent dat ze advertenties zien, terwijl dat niet zo is en kunnen ze moeilijker de ‘echte’ advertenties identificeren. Een logische conclusie van deze benadering is dat betaalde zoekresultaten meer worden genormaliseerd, waardoor de hoeveelheid advertentieruimte geleidelijk toe zal nemen. Wij gaan nog geen voorbarige conclusies trekken en houden de resultaten van deze update nauw in de gaten!

We keep you posted…