BrightonSEO september 2017: De laatste SEO trends en tips

BrightonSEO september 2017: De laatste SEO trends en tips

Op 14 september 2017 reisde Online Klik af naar het Engelse Brighton om BrightonSEO bij te wonen. BrightonSEO staat bekend als het grootste SEO evenement van Europa en brengt 3500 search marketeers en een aantal van de beste sprekers in de wereld van ‘search’ bij elkaar. En wij laten ons maar al te graag inspireren door praktische en inhoudelijke lezingen van echte experts. In dit blogartikel delen we graag onze learnings!

BrightonSEO Congres programma

Op vrijdag 15 september was de grote dag van het BrightonSEO congres. Sprekers van Google, Majestic, SEMrush en vele andere toonaangevende bedrijven deelden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van search marketing in het Brighton Centre. Het was een compleet dagprogramma opgesplitst in vier sessies van elk drie sprekers met als afsluiting een keynote interview met Gary Illyes van Google. Hieronder delen we vijf belangrijke zoekmachine trends.

1. “Je moeder is een ranking factor”
De eerste spreker van LinkResearchTools gaf een reminder van Google Penguin 4.0 en gaf de tip om naar alle links van een website te kijken en niet alleen naar links die je hebt verkregen. Welke links kun je beter kwijt zijn dan rijk? Goede links wil je behouden, slechte links filter je uit via de disavow tool en ‘ugly links’ repareer je. Op deze wijze zal de waarde van je domein omhoog schieten.

Yext benadrukte ons dat mobile #1 is. In 2018 wordt Mobile-First indexing gelanceerd. Tegenwoordig is meer dan 50% van al het websiteverkeer via mobiel en apps nemen steeds meer over, we besteden 50% van onze tijd op apparaten. 76% van de lokale zoekopdrachten bezoeken een bedrijf binnen één dag, 28% van lokale zoekopdrachten resulteert daadwerkelijk in een aankoop. Probeer je dus de komende tijd met linkbuilding ook te richten op lokale websites. HTTPS zal de volgende ‘mobile shift’ zijn. HTTPS is belangrijk voor de veiligheid, User Experience en SEO.

“Je moeder is een ranking factor” is toch wel de meest opvallende conclusie van de sessie ‘Ranking Factors’. SearchMetrics benoemde oude en nieuwe ranking factoren en dat ranking factoren kunnen verschillen per branche. De overall conclusie was dat we kunnen blijven discussiëren over ranking factoren, maar uiteindelijk user signals de belangrijkste factor gaat worden. Je moeder is een user, dus je moeder is een ranking factor! Bedenk hoe je ouders, zussen, broers, grootouders of kinderen informatie tot zich willen nemen. Oftewel, probeer vanuit de doelgroep te denken, in plaats vanuit SEO. De moraal van deze uitspraak: denk vanuit de doelgroep, dan volgt de waardering van Google vanzelf.

2. Voice Search
Vandaag de dag kun je niet meer om Voice Search heen. De afgelopen jaren is het gebruik van Voice Search flink gestegen. Naast smartphones en tablets worden er steeds meer Voice Searches gedaan via persoonlijke assistenten zoals de assistent van Google Home, Siri van Apple en Cortana van Microsoft. In 2020 zal 50% van de zoekopdrachten gesproken zijn.

De manier van zoeken is bij Voice Search anders dan bij getypte zoekopdrachten. Speel daarom in op Voice Search en pas je SEO strategie erop aan door middel van PASO (Personal Assistant Search Optimization).

Door Voice Search zullen de kansen in de toekomst liggen op longtail keywords:
• Zoekopdrachten die starten met vraagwoorden
• Meer longtail zoekwoorden
• Duidelijkere context en intentie
• Lokale zoekresultaten
• Eén antwoord

Gesproken zoekopdrachten zullen input halen uit je lokale gegevens van Google Mijn Bedrijf (Knowledge Graph). Zorg er daarom voor dat dit goed staat. Een autoriteit zijn in je branche is belangrijker dan ooit. Voice Search geeft maar één resultaat, zorg dat jij dit bent! Meer informatie over Voice Search en hoe je hierop inspeelt vind je in ons Voice Search artikel.

Tijd voor een netwerk lunch met Brighton Digital Women

Om ook tijdens de lunch te kunnen netwerken met alle search marketing specialisten nodigde Brighton Digital Women ons uit voor een lunch bij The Tempest Inn, een fraaie pub met zeezicht. We werden verwelkomd met een glas prosecco waar we konden delen wat we zoal in de ochtend hadden geleerd en wat we op dit moment een uitdaging vinden in ons werk. Na de lunch werden de sessies voortgezet.

3. Local SEO
Zoals eerder genoemd zijn lokale zoekopdrachten belangrijk en dien je je Google Mijn Bedrijf account goed in te richten om weergegeven te worden in de lokale zoekresultaten. Daarnaast kun je op diverse manieren werken aan local SEO, zoals on-page optimalisatie voor plaatsen en linkbuilding. Voor local SEO doe je er goed aan om ook lokale backlinks te verzamelen. De overeenkomst tussen het verwijzende domein en jouw domein is in dit geval de locatie.

Een aantal ideeën voor het verzamelen van lokale backlinks:
• Meld je aan bij lokale online bedrijvengidsen
• Benader lokale relaties die je al hebt
• Sponsor een lokaal bedrijf, evenement of goed doel
• Stuur persberichten naar lokale nieuwswebsites en blogs
• Produceer content voor jouw dorp of stad, zodat het lokaal wordt gedeeld
Meer informatie over local SEO en Google Mijn Bedrijf vind je hier.

4. Technische SEO: User Experience
BrightonSEO besteedde naast content en linkbuilding ook aandacht aan technische SEO. De techniek heeft een grote invloed op User Experience (UX), waar Google voortaan steeds meer waarde aan hecht. Google Algoritme updates zijn dan ook steeds meer gericht op UX. Het gebied waar UX en SEO elkaar raken wordt Search Experience Optimization (SXO) genoemd. Zo is een snelle laadtijd van essentieel belang voor een goede gebruikerservaring. Als je website binnen 2 seconden laadt, zit je goed. De kern van User Experience is dat je de bezoeker een positief gevoel geeft en de bezoeker snel het antwoord vindt waar hij of zij naar zoekt.

De volgende technische SEO tips delen we graag met je. Maak gebruik van:
• 301 redirects
• Robots.txt bestand
• Canonical tags
• Sitemaps
• Alt tags: afbeeldingen worden nog steeds onderschat
• Verbeter het crawl budget: voorkom ‘crawl waste’

5. Virtual Reality en Augmented Reality
Met Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) kun je informatie op een nieuwe manier aanbieden waarbij het gaat om beleving. Virtual Reality is een virtuele 3D omgeving die wordt geproduceerd door computers en is via een speciale VR bril te bekijken. De gebruiker ziet en hoort een levensechte ervaring waardoor hij of zij zich bijna echt in jouw wereld bevindt. Augmented Reality geeft meer een toevoeging aan de echte fysieke wereld om je heen en is te bekijken via een AR bril. Een van de bekendste AR brillen is Google Glass.

Op deze manier kun je veel makkelijker informeren, inspireren en enthousiasmeren. Voor mond-op-mondreclame en social sharing zijn Virtual Reality en Augmented Reality ook zeer geschikt. Er wordt al lang gesproken over Virtual Reality, maar de opmars komt er nu aan! In 2020 zal er 61x zoveel Virtual Reality content zijn dan nu. Virtual en Augmented Reality kan nieuwe behoeftes stimuleren en is zo de ultieme marketingtool voor de toekomst.

Een tip hierbij: het gaat niet om de vorm van je content, maar om de content zelf. Denk dus niet: ik ga nu een 360° video op Facebook plaatsen, omdat dit aanslaat. Bedenk eerst wat je over wilt brengen. Misschien kun je hetzelfde verhaal beter op een andere manier overbrengen.

Onze komst naar BrightonSEO is niet onopgemerkt gebleven

Onze komst naar BrightonSEO is tussen alle 3500 SEO’ers niet onopgemerkt gebleven bij de oprichter van BrightonSEO Kelvin Newman. SEO Specialist Patricia Verwoert heeft tijdens haar netwerk lunch haar Nederlandse roots kenbaar gemaakt en werd bij Kelvin op Twitter aangeschreven als ‘meest toegewijde BrightonSEO deelnemer’.

Meer weten over SEO?

Online Klik houdt marktontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Deze up-to-date inzichten hebben ons nuttige aanknopingspunten gegeven om onze SEO strategieën en adviezen nog verder aan te scherpen voor de toekomst. Wees je concurrentie voor en speel in op de laatste SEO trends. Door nu aan de slag te gaan met de juiste content, zal je straks profijt hebben naarmate de wereld van SEO verandert. Benieuwd wat dit voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op!