Google gaat naar een mobile-first index: de focus op de mobiele gebruiksvriendelijkheid van je website is nu belangrijker dan ooit! Werk je met een responsive website? Dan is er geen probleem: de content verschilt dan niet van elkaar. Soms wordt er gebruik gemaakt van twee verschillende versies: de desktop (welke primair is) en de mobiele versie. De mobiele versie wordt vaak als ‘light variant’ gezien. Is dit bij jouw website ook het geval? Dan moet je goed nadenken of je dit zo wilt houden. De light variant bestaat vaak uit minder backlinks en content, wat invloed heeft op de rankings van je website in Google.
Inmiddels hebben we het punt bereikt dat er meer mobiele bezoekers zijn dan desktop bezoekers. Vorig jaar is er, volgens Statcounter, een kantelpunt geweest: het mobiele marktaandeel won het van het aandeel desktop. Eerlijk is eerlijk: in Nederland is nog steeds de desktop die het wint. Weliswaar wordt het gat tussen mobiel en desktop ook hier steeds kleiner. We gebruiken steeds meer onze mobiel om ons online te oriënteren en aankopen te doen.
Naast het totale websiteverkeer, ziet Google ook dat het aantal opdrachten binnen de zoekresultaten van Google via mobiel groter is. Daar waar eerst ‘mobielvriendelijke’ websites voorrang kregen in ranking, doen ‘niet mobielvriendelijke’ websites nu al bijna niet meer mee! Is jouw website al wel klaar voor mobiele SEO? Super, dan kun je hier veel winst mee behalen. De release van de officiële uitrol van de mobile-first index is nog niet bekend, het streven is volgens Google 2018.
Handige checklist voor mobiele content
Dat het belangrijk is om aandacht te schenken aan mobiele SEO, mag nu wel duidelijk zijn. Maar waar moet je beginnen? We hebben een checklist voor je gemaakt om je een handje te helpen:
- Zorg voor meer relevantie: definieer buyer persona’s
Het is namelijk belangrijk dat jouw online doelgroep zich herkent in jouw content. Het is dan wel belangrijk dat jij je zaakjes goed op orde hebt, en ook de juiste content voorschotelt. - Bepaal relevante focus zoekwoorden
51% of smartphone users have purchased from a company/brand other than the one they intended to, because the information provided was useful (bron: Google Micro Moments Guide). Als je content zo goed mogelijk aansluit met relevante zoekwoorden, kun je in verschillende fasen van de customer journey de klant voorzien van de juiste content. Zorg ook dat alle focus zoekwoorden terugkomen in bijvoorbeeld de URL, metadata en on-page op je website. - Vertel je belangrijkste boodschap als eerste: het moet namelijk je bezoekers overhalen om op je website te blijven. Tegenwoordig heeft niemand meer zin en tijd om hele lappen tekst te lezen die niet to-the-point zijn. Dan komen we dus gelijk bij het volgende punt.
- Schrijf to-the-point. Het is lang niet altijd gemakkelijk om met zo weinig mogelijk tekens zoveel mogelijk te vertellen. Is schrappen van je content dan de oplossing? Niet per definitie! Het is belangrijk dat je met minder, veel meer vertelt!
- Structuur, structuur en nog eens structuur. Duidelijke (sub)koppen, korte en relevante alinea’s, opvallende buttons en handige opsommingen/bullets maken een tekst overzichtelijk.
- Een pakkende of interessante titel afgestemd op je doelgroep: klikt ‘ie of klikt ‘ie niet? De headline is waarmee je een bezoeker triggert om door te klikken op jóuw artikel.
Hopelijk helpt deze checklist om je voor te bereiden om het optimaliseren van jouw mobiele content. Heb je nog vragen? Ons SEO team staat graag voor je klaar!