Blog

Zo haal jij het maximale uit je marketinginvestering

Als trotse bezitter van een website of webshop wil je natuurlijk zoveel mogelijk leads genereren of producten verkopen. Waarschijnlijk doe je er van alles aan om via verschillende marketingkanalen bezoekers naar je website te trekken. Echter, wanneer je site geen logische opbouw heeft zullen slechts enkele bezoekers geneigd zijn een aankoop te doen of contact op te nemen.

Dat is natuurlijk enorm zonde van de investering in zowel tijd als geld. Door website optimalisatie structureel mee te nemen in je proces zorg jij ervoor dat je op de lange termijn de vruchten plukt en al op korte termijn meer waarde genereert voor je marketinginvesteringen.

Bepaal het doel van de website & gebruikers

Iedere website wordt gebouwd met een doel voor ogen. Echter, wordt dit doel regelmatig op de lange termijn uit het oog verloren. Ook gebruikers hebben een doel wanneer zij jouw website bezoeken. Zorg dat jouw doelen complementair zijn aan de doelen van je bezoeker en je staat aan het begin van een succesvolle website. Het is wel belangrijk dat je je bezoeker dan ook door en door kent! Hoe je dat doet?

Analyseer websitegegevens

Google Analytics is je beste vriend, maar bij de start van een website-analyse komt er veel op je af. Zorg ervoor dat je de data beperkt tot de basis, zodat de puzzelstukjes stap voor stap op zijn plaats vallen. Vergelijk resultaten per land, apparaat, browser en kanaal. Maak deze vergelijkingen voor zowel korte als lange termijn en je zult al snel interessante trends en nieuwe inzichten ontdekken. Deze nieuw verkregen inzichten zijn super waardevol om de gebruikerservaring te verbeteren of de distributie van je marketinguitingen anders in te richten.

Analyseer websitegedrag

Wanneer je enkele pijnpunten hebt ontdekt, kun je die informatie gebruiken om het websitegedrag van de gebruikers te bestuderen. Het gedrag van je gebruikers kun je eenvoudig en volledig anoniem vastleggen met een tool als Hotjar. Je kunt met de gratis versie tot wel 300 websitesessies vastleggen & bekijken. Zorg ervoor dat je enkel sessies opneemt van de pagina(‘s) waarvan je een pijnpunt wilt tackelen. Zo gebruik je de 300 websitesessies het effectiefst.

Vraag om feedback

Vraag de gebruikers van je website om feedback, identificeer klachten en bedenk oplossingen aan de hand van de inzichten die je verkregen hebt. Je kunt gebruikmaken van feedback software (Hotjar), enquêtes of persoonlijk contact. Hiermee creëer je interactie met jouw bezoekers en dit leidt regelmatig tot nieuwe input.

Evalueer-je-marketinginvestering

Experimenteer & evalueer

Experimenteer met de verkregen inzichten en vergroot zo de kans dat de gebruikers werkelijk een aankoop doen of contact met je opnemen. Evalueer je experimenten om je doelgroep écht te leren kennen en ontdek wat niet en wat wél werkt.  Zo verhoog je de waarde van iedere marketingeuro die jij investeert in je website.

Wil jij meer uit je geïnvesteerde marketingeuro halen? Kom dan eens langs om te sparren tijdens een goede kop koffie.