WhatsApp als marketing tool, wanneer begin jij ermee?

WhatsApp als marketing tool, wanneer begin jij ermee?

WhatsApp, wie kent het niet. Met haar 10,9 miljoen gebruikers is het de grootste speler in social media land. Een aantal jaren geleden vermelde WhatsApp nog om nooit advertenties te tonen aan haar gebruikers. Zelfs de CEO had een briefje op zijn tafel liggen met daarop de woorden : No Ads! No Games! No Gimmicks! Maar deze dag is uiteindelijk toch aangebroken, namelijk door WhatsApp Business.

In 2014 nam Facebook, WhatsApp over voor welgeteld 17,3 miljard euro. Direct na de overname werden de telefoonnummers van WhatsApp-gebruikers gekoppeld aan de Facebook profielgegevens van gebruikers. Deze koppeling werd uitgevoerd om relevantere advertenties te tonen aan gebruikers en daardoor specifiekere doelgroepen te creëren. Het uiteindelijk doel van de overname is het tonen van Facebook advertenties op WhatsApp. Facebook weet dat het schade aan het imago van WhatsApp kan aanrichten als ze teveel advertenties gaan tonen.

Wat is het uiteindelijke doel?

Het uiteindelijke doel is WhatsApp omtoveren tot een alles-in-een app. Hierbij moeten we denken aan het feit dat gebruikers aankopen kunnen doen via het platform, solliciteren op een bepaalde vacature of zelfs kunnen inchecken voor hun vlucht. WhatsApp business wordt voornamelijk gebruikt voor interactie met de klant.

Voor wie is het voornamelijk bedoeld?

Nu is WhatsApp business vooral bedoeld voor MKB’ers en eenmanszaken, omdat WhatsApp gericht is op persoonlijk gebruik. In de toekomst wordt het een platform dat interessant is voor ieder bedrijf. Momenteel is het een gratis platform maar dit gaat waarschijnlijk veranderen in de toekomst.

Welke nieuwe aspecten brengt WhatsApp Business met zich mee?

In het nieuwe platform worden statistieken weergegeven. Hierbij kun je denken aan berichten die zijn verzonden en gelezen maar ook de weergave van de reactiesnelheid en reactiepercentage. Daarnaast gaan gebruikers gesponsorde berichten ontvangen. Let hier wel bij op dat je als bedrijf niet te opdringerig overkomt, omdat gebruikers straks de optie hebben om bedrijven te blokkeren.

Wil je graag meer weten over het inzetten van WhatsApp Business voor jouw bedrijf en wat wij daarin voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. Onze consultants helpen je graag verder.