Heeft jouw website al een HTTPS-verbinding?

Heeft jouw website al een HTTPS-verbinding?

Begin dit jaar heeft Google het al aangekondigd, maar nu komt het steeds dichterbij: vanaf oktober 2017 worden websites met een onveilige verbinding afgestraft door Google. Waarom? Omdat we in wereld vol online ontwikkelingen en digitalisering leven. Er wordt steeds meer data verzameld en uitgewisseld, wat uiteindelijk tot steeds meer vraagtekens leidt rondom onze privacy. Je wilt immers niet dat er onzorgvuldig met je belangrijke persoonlijke gegevens omgegaan wordt en dat data uiteindelijk op straat komt te liggen. Google treedt daarom steeds harder op tegen onbeveiligde websites. Vanaf oktober krijgen websites met een veilige (https) verbinding voorrang in de organische zoekresultaten.

Wat als mijn website geen https-verbinding heeft?

Een ding dat zeker is, is dat websites met een https-verbinding voorrang krijgen in de organische zoekresultaten. Een onbeveiligde (http) verbinding op je website gaat daardoor gevolgen krijgen voor je ranking. Je kunt nog dus zo’n mooie site hebben, met kwalitatief goede content en een gebruiksvriendelijke structuur, maar als je nog steeds een onbeveiligde verbinding hebt doet dit afbreuk aan alle website gerelateerde zaken waar je zoveel tijd in hebt gestopt. Zonde natuurlijk!

Naast het feit dat een onbeveiligde verbinding een negatief effect gaat hebben op je ranking in Google, is er nog iets waar je rekening mee moet houden. Als je een website beheert met een onbeveiligde http-verbinding zul je gemerkt hebben dat links van de adresbalk, naast je url, een waarschuwing wordt getoond. Dit icoontje waarschuwt bezoekers dat ze op een onbeveiligde webpagina zijn beland.

Dit icoontje valt bezoekers wellicht niet meteen op, maar daar gaat komende maand verandering in komen. Dan wordt de huidige waarschuwing vervangen door zoiets als de waarschuwing hieronder. Dat is toch even schrikken als je dit als bezoeker tegenkomt!

Vergeet de checklist niet!

Als je de knoop hebt doorgehakt en je gaat je website omzetten naar een https-verbinding, houd dan in de gaten dat het in feite ook een SEO-migratie is. Hieronder staan een paar taken die belangrijk zijn wanneer je een http-verbinding migreert naar een https-verbinding:

  • Redirect de http variant naar je nieuwe https website
  • Controleer je interne links
  • Controleer de url’s van je social media kanalen
  • Pas redirects aan
  • Wijzig je url in Analytics
  • Voeg een nieuwe property toe in Google Search Console
  • Check of de redirects van je (belangrijkste) backlinks goed zijn gegaan

Zorg dus voor een goed uitgedachte plan van aanpak wanneer je jouw website overzet naar een https-verbinding! Houd alle veranderingen die je hebt aangebracht goed in de gaten en analyseer ook zeker wat de overstap voor effect heeft gehad op je websiteverkeer.