Wat leveren Google Reviews nou op?

Je kent ze vast wel: de sterretjes die bij een bedrijf of product staan wanneer je iets hebt gegoogled. Maar hoe krijg je nou die sterretjes voor jouw bedrijf of product en wat zijn de voor- en nadelen van Google Reviews?

Google Mijn Bedrijf

Google Reviews is onderdeel van Google Mijn Bedrijf. Om gebruik te kunnen maken van Google Reviews dien je dus eerst een Google Mijn Bedrijf voor je bedrijf aan te maken. Wanneer een potentiële klant naar jouw bedrijf zoekt op Google kan deze aan de rechterkant alle informatie zien over jouw bedrijf.

Hier vinden ze adresgegevens, openingstijden, uitgelichte diensten en natuurlijk ook de Google Reviews. Zo hoeft de potentiële klant dus niet lang te zoeken naar jouw openingstijden of adresgegevens en zorgt een Google Mijn Bedrijf ervoor dat je lokaal beter vindbaar bent. Bijvoorbeeld mensen die op zoek zijn naar een slager zullen jouw profiel zien wanneer jij (als slager) een profiel hebt aangemaakt. Tot slot hebben goede recensies een positief effect op het aantal organische bezoeken en conversies op jouw website.

De voordelen van Google Reviews

Uit onderzoek blijkt dat circa 97% van de klanten van lokale bedrijven reviews online lezen. Daarnaast bleek ook dat 85% van de consumenten veel waarde hecht aan positieve reviews en ook echt vertrouwden. Hieruit kunnen we concluderen dat een positieve review het verschil kan maken of een nieuwe klant voor jou kiest of toch voor een concurrent. Er kan dus gesteld worden dat het schrijven van een review hetzelfde effect heeft als mond-tot-mondreclame.

Andere voordelen zijn onder andere:

  • Understand the customer: je kunt de reviews gebruiken om je (potentiële) klanten beter te begrijpen
  • Longtail zoekwoorden: de reviews kun je analyseren op zoekwoorden die je vervolgens weer kan gebruiken voor je Google Ads-campagne en voor je SEO-teksten.
  • Contact onderhouden: door te reageren op geplaatste reviews onderhoud je contact met je klant en zien (potentiële) klanten ook dat je als bedrijf betrokken bent met de klant
  • Betere organische ranking: een positieve balans in reviews levert een belangrijke bijdrage aan je organische ranking

Al met al is het dus de moeite waard om een positieve review te vragen aan je klanten.

Keerzijde

Jammer genoeg zijn er ook klanten of ‘internettrollen’ die een negatieve review achterlaten. Helaas kun je deze niet verwijderen, maar je kunt wel aangeven bij Google als je vindt dat deze niet in lijn is met de richtlijnen. Aan de ‘internettrollen’ kun je helaas weinig doen. Maar wat je wel kunt doen is reageren op negatieve recensies van klanten. Ondanks je het misschien niet altijd eens bent met de reactie, kun je het beste begripvol reageren en kun je eventueel nog contact met de klant opnemen. Dit is tenslotte ook een leermoment voor je bedrijf.

Conclusie: gebruik Google Reviews in je voordelen en vraag klanten om een review over je bedrijf / product te plaatsen. Probeer negatieve reviews altijd samen met de klant op te lossen om er nog een positieve draai aan te geven. Maak het ook zo laagdrempelig mogelijk voor je klant om een review te plaatsen; denk hierbij aan bijvoorbeeld een het sturen van een digitale link na het plaatsen van een bestelling.