Wel of niet adverteren op je bedrijfsnaam?

Wel of niet adverteren op je bedrijfsnaam?

Regelmatig krijgen we van klanten de vraag of het slim is om te adverteren op hun eigen bedrijfsnaam in Google Ads. Vaak zien ondernemers het nut hier niet van in aangezien ze in de organische zoekresultaten al op de eerste positie verschijnen en dit alleen maar extra kosten met zich meebrengt. Hieronder sommen we een aantal redenen op waarom je juist wél moet adverteren op je bedrijfsnaam!

1. Concurrenten

Je gaat er niet vanuit, maar het gebeurt vaker dan je denkt: concurrenten die opzettelijk (en onopzettelijk) inkopen op jouw bedrijfsnaam!

Heb je een generieke bedrijfsnaam of is een gedeelte van je bedrijfsnaam vrij generiek? Dan zullen concurrenten er onopzettelijk met je bedrijfsnaam vandoor gaan. Stel dat wij (Online Klik) breed inkoopt op ‘online’. Zonder twijfel zullen concurrenten ook op het zoekwoord ‘online’ inkopen. Mochten wij  niet adverteren op onze bedrijfsnaam, dan zal de concurrentie een hoge positie in de betaalde zoekresultaten in beslag nemen en zullen een deel van de potentiële klanten niet direct naar de website van Online Klik gaan.

Verder kunnen concurrenten ook op je bedrijfsnaam adverteren, ook al heb je geen generieke term in je bedrijfsnaam. Zo proberen concurrenten opzettelijk potentiële klanten weg te kapen van jouw website. Daarom is het dus van belang dat je adverteert op je eigen bedrijfsnaam. Niet alleen omdat je zo ervoor zorgt dat je zelf op de eerste positie staat in de zoekresultaten met je eigen bedrijfsnaam, maar dit ontmoedigt ook de concurrenten om nog te adverteren op je bedrijfsnaam. Aangezien mensen op zoek zijn naar jouw bedrijf, zullen ze eerder klikken op jouw advertentie dan die van je concurrent. Door de hoge CTR, heb jij een hogere kwaliteitsscore dan de concurrent met tot gevolg dat concurrenten meer moeten betalen voor jouw bedrijfsnaam.

2. Meer mogelijkheden met Google Ads advertenties

Google Ads biedt meer mogelijkheden voor de inhoud en uitstraling van je advertentie dan de organische resultaten. Daarbij kun je direct bepaalde informatie communiceren met je klanten. Heb je tijdelijk een actie? Dit kun je per direct uitlichten in je Google Ads advertenties.
Verder kun je de advertenties voorzien van extra informatie door gebruik te maken van extensies. Wil je dat je websitebezoekers bepaalde pagina’s zien, gebruik dan de sitelinkextensie. Licht je USP’s uit in highlight-extensies. En wil je potentiële klanten aanzetten om contact met je op te nemen, dan is de oproepextensie of leadformulierextensie erg handig!

3. Een groter aandeel op de zoekresultatenpagina

Door zowel in de betaalde zoekresultaten en organische zoekresultaten te staan én een vermelding van je Google Mijn Bedrijf account te hebben, besla je een groot deel van de eerste pagina. Een gebruiker moet dan al naar beneden scrollen om bij andere zoekresultaten uit te komen.

Ben je er nog niet zeker van, of wil je graag een keer sparren over je andere Google Ads campagnes? Aarzel niet en neem contact met ons op!