Clubhouse kansen

Clubhouse: Wat is het en waar liggen de kansen?

Het kan je de afgelopen tijd niet zijn ontschoten: Clubhouse. Scroll een keer door Facebook, Instagram of LinkedIn en je komt gegarandeerd een geplande ‘kamer’-meeting tegen. Clubhouse is dé laatste trend op social media gebied. Omdat Clubhouse niet meer gloednieuw is, kunnen we de eerste inzichten en ervaringen onder de loep gaan nemen. Zeker in deze tijden van pandemie, waar het aan sociale interactie ontbreekt, geeft Clubhouse goede invulling aan dit missende sociale aspect.

WAT IS CLUBHOUSE?

Clubhouse is hét nieuwste social media kanaal, het biedt een uniek platform waar verschillende mensen het gesprek met elkaar aan kunnen gaan over specifieke onderwerpen. Doordat de app audio-only is, kunnen gebruikers altijd en overal deelnemen aan het platform. De app werkt vrij simpel. Op het platform zijn verschillende ‘kamers’ te vinden waar je in deel kunt nemen. In deze kamers worden de gesprekken gehost door een kleine groep gebruikers, de overige bezoekers kunnen zich niet direct in het gesprek mengen. Door middel van een knop in de app kunnen de bezoekers hun virtuele hand opsteken, waardoor ze host ze aan het woord kan laten komen. Hierdoor wordt voorkomen dat iedereen door elkaar gaat praten.

De groottes van de kamers variëren enorm, zo heb je kamers waar bijvoorbeeld maar tien gebruikers in zitten, maar heb je ook kamers met duizenden bezoekers. Iedere kamer heeft een ander onderwerp waarop wordt ingegaan. De onderwerpen lopen enorm uiteen: van sport of eten tot politieke kwesties. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een kamer van op Clubhouse! De kamers kunnen openbaar toegankelijk zijn waardoor iedere appgebruiker het gesprek kan meeluisteren, maar er zijn ook ruimtes die besloten zijn. Clubhouse richt zich op live-audio en sluit daarmee goed aan op de enorme populariteit van podcasts. Om deel te nemen in de besloten kamers dien je een uitnodiging van de kamer host te hebben.

In enkele maanden tijd heeft Clubhouse een enorme groei doorgemaakt. Zo had de app in december nog maar 3500 gebruikers en maken er momenteel enkele miljoenen gebruikers wekelijks actief gebruik van de app.

Clubhouse slaat de gesprekken niet op. Je moet dus ook echt tijdens het gesprek in de kamer aanwezig zijn om niks te missen. Uiteraard zijn er wel (externe) mogelijkheden om de gesprekken op te nemen of terug te luisteren, echter behoort dat niet tot de standaard opties van de app. De app staat nog wel in de kinderschoenen. Zo is de app bijvoorbeeld regelmatig in het nieuws gekomen vanwege haar gebrek aan privacy instellingen. Daarnaast is het vanwege het live-audio element (nog) lastig voor het platform om schending van het beleid tijdig te herkennen.

Waar liggen de kansen voor merken en marketeers?

Hoewel je via Clubhouse niet direct producten kan pushen, biedt het platform wel interessante kansen voor merken en marketeers. Zo kan Clubhouse een enorm goede bijdrage leveren aan het bouwen van een community rondom je merk. Denk aan een reisbureau wat bepaalde reizen uitlicht in een ‘kamer’ of een kledingmerk dat de laatste modetrends bespreekt. Wanneer je interessante onderwerpen kunt bieden die voor de gebruiker van toegevoegde waarde is, kan dit indirect resulteren in meer verkopen of een sterker imago.

Direct adverteren is voor bedrijven momenteel (nog) niet mogelijk. Of dit in de toekomst wel tot de mogelijkheden behoort is nog onduidelijk. Emerce.nl

Clubhouse zit momenteel helaas nog in de testfase, waardoor de praat-app alleen nog maar toegankelijk is op uitnodiging. Hierdoor brengt de app een bepaalde exclusiviteit met zich mee. Mensen willen hier deel van uitmaken omdat ze bang zijn dat ze iets missen. Iedere (nieuwe) gebruiker mag twee extra vrienden uitnodigingen. Hier heeft Clubhouse voor gekozen zodat de (server)capaciteit langzaam opgeschaald kan worden. Daarnaast is de app momenteel alleen nog maar beschikbaar op het iOS besturingssysteem, Android-gebruikers zullen nog even geduld moeten hebben voordat ze gebruik kunnen maken van de app.