Verwijzingsuitsluitingen in Google Analytics

Verwijzingsuitsluitingen in Google Analytics

Beheer jij een webshop? Dan wil je dat behaalde omzetten aan de juiste bron worden toegekend. Dit is helaas niet altijd het geval, doordat klanten tijdens het betaalproces naar een ander domein – bijvoorbeeld het domein van hun bank – worden geleid.

Voorbeeld

Je bereikt jouw klanten via een campagne in Google Ads. In de afgelopen maand heb je €500,- besteed aan succesvolle campagnes. De totale omzet uit deze campagnes bedraagt €5000,-. Vervolgens zie je in Google Analytics dat €2.500,- is toegewezen aan Google Ads campagnes en €2.500,- aan verwijzingen (referral).

Vervolgens open je het kanaal verwijzingen en zie je dat de omzet is verdeeld over verschillende domeinen met betrekking tot betalingen, bijvoorbeeld banken, iDeal of Mollie. Dit komt doordat  iemand tijdens het bestellen even de website verlaat en nadat hij of zij betaald heeft terugkomt op de bedankt-pagina van de website. Google Analytics denkt dat een bezoeker dan afkomstig is van een ander domein (bijvoorbeeld de website van de Mollie).

Hoe voeg je een verwijzingsuitsluiting toe?

Gelukkig kun je verwijzende domeinen eenvoudig uitsluiten in Google Analytics. Dit doe je via de volgende stappen:

Beheerder  -> trackinginfo  -> lijst met verwijzingsuitsluitingen  -> + verwijzingsuitsluiting toevoegen

Overzicht beheer

Toevoegen van verwijzingsuitsluitingen

Wanneer je deze stappen succesvol hebt doorlopen zul je merken dat er geen bedragen meer worden toegekend aan deze verwijzende domeinen. De omzet zal voortaan worden toegewezen aan het juiste kanaal (bijvoorbeeld Google Ads).

Meerdere verwijzende domeinen in één keer uitsluiten?

Het uitsluiten van verwijzende domeinen kan een tijdrovende klus zijn, zeker als het een nieuw Google Analytics account betreft. Gelukkig is er een manier om in één keer een hele lijst met verwijzende domeinen uit te sluiten.

Ga naar de website Realhe.ro en sleep de knop ‘GA Import domain exclusions 2.0’ naar je bladwijzerbalk. Vervolgens ga je naar de verwijzingsuitsluitingen in Google Analytics. Klik daarna op de knop in je bladwijzerbalk en kopieer en plak de lijst met verwijzingsuitsluitingen die je hebt gemaakt.

Importeren van verwijzende domeinen

Wat kunnen wij voor jouw bedrijf betekenen?

Ben jij door het lezen van deze blog enthousiast geworden over de mogelijkheden van Google Analytics of online marketing in het algemeen, maar heb je vragen over het opzetten en inrichten van een Google Analytics account? Neem gerust eens contact met ons op, zodat wij je van advies kunnen voorzien of eventueel kunnen helpen met het opzetten van een account.