Blog

Verwachting in 2017: een online omzet van € 22,6 miljard

De Nederlandse economie trekt weer aan en dat is terug te zien in de online bestedingen. In het eerste half jaar van 2017 hebben de Nederlandse consumenten € 10,66 miljard uitgegeven aan het online aankopen van producten en diensten. Dat is 13% meer ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Het aantal aankopen in het eerste half jaar komt uit op 92,59 miljoen. Volgens de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor is de verwachting dat in heel 2017 maar liefst 200 miljoen online aankopen (+13%) worden gedaan en het totaal bedrag meer dan € 22,6 miljard bedraagt (+12%).

Producten en diensten

Van alle bestedingen aan producten en diensten werd in het eerste half jaar 23% online gedaan (21% in 2016). Van de € 10,66 miljard euro is bijna € 6 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed.

De overige € 4,77 miljard is besteed aan de online aankoop van diensten, zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. De grootste groei komt voort uit de productcategorieën Speelgoed en Health & Beauty, deze zijn respectievelijk met 43% en 41% gestegen.

Thuiswinkel markt monitor

Nederlandse detailhandel

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “Het gaat weer beter met de Nederlandse detailhandel en dat is goed nieuws: het CBS meldt een groei van 3,3% in het eerste half jaar van 2017. Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 48,9 miljard in de eerste zes maanden van 2017 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van € 5,9 miljard inmiddels 12,0% (was 10,6% in het eerste half jaar van 2016).”

89% van de Nederlanders koopt online

In de eerste 6 maanden van 2017 wordt (binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor) 7% van alle aankopen van producten en diensten online gedaan. 89% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in dit eerste half jaar weleens een online aankoop gedaan, wat neerkomt op 12,4 miljoen online kopers.

Van het totaal aantal aankopen (92,59 miljoen) zijn er 73,26 miljoen toe te schrijven aan producten en 19,33 miljoen aan diensten. Het gemiddeld aantal online aankopen van een online koper neemt toe van 6,5 in eerste half jaar van 2016 naar 7,4 in eerste half jaar van 2017.

Prognose voor heel 2017

De verwachting is dat de online bestedingen voor heel 2017 uitkomen rond de € 22,6 miljard. Dit zou een stijging van 12% ten opzichte van vorig jaar betekenen. Qua aantal aankopen wordt waarschijnlijk de grens van 200 miljoen bijna gehaald (+13%).

De online bestedingen blijven het tweede half jaar dus doorgroeien. Wil je weten wat Online Klik voor jouw onderneming kan betekenen om deze groei te bewerkstelligen? Neem contact met ons op en laat je vrijblijvend informeren en adviseren!