Ook dit jaar zijn onze Social Advertising specialisten er voor gaan zitten om samen de meest interessante Social Media Trends voor 2022 op een rij te zetten voor jou. Wil je weten hoe jij komend jaar het Social Media landschap controleert? Lees dan snel verder!
1. AR, VR & de Metaverse!
Een heel interessante trend is de transformatie van het Social Media landschap naar een digitale wereld. Dit heeft eind 2021 ook daadwerkelijk een naam gekregen: de Metaverse. Hoe de toekomst er uit gaat zien is nog onbekend, maar we hebben wel al een voorproefje gekregen van Facebook. De Metaverse is een digitale wereld waarin we middels AR & VR met elkaar kunnen communiceren en zelfs bewegen! Zo kun je met een vriend uit het buitenland samen in één (digitale) ruimte samenkomen. Maar ook zakelijke vergaderingen kunnen op deze manier in de Metaverse worden gehouden.
De ideeën zijn er, maar in 2022 zal de Metaverse steeds verder uitrollen en zullen er op technisch vlak grote ontwikkelingen plaatsvinden. Hoe gaat dit ons gedrag beïnvloeden op Social Media? Wat worden de kansen op het gebied van e-commerce? Welke bedrijven gaan hier profijt van hebben? Dit zijn zeer interessante vraagstukken die wij voor jou in de gaten gaan houden!
2. Een shift van Third-Party Cookies naar First-Party Cookies & Zero-Party Cookies
Het afgelopen jaar zijn er verschillende beperkingen opgetreden op het gebied van cookies. Denk aan het accepteren van cookies binnen Facebook die nodig zijn voor marketeers om jou gerichte advertenties te tonen. Of de iOS14 update van Apple waarbij ‘tracking toestaan’ standaard uitgeschakeld is, tenzij iemand dit zelf aanpast in de instellingen. Daarnaast heeft Google aangekondigd dat het eind 2023 niet meer mogelijk is om Third-Party Cookies te gebruiken.
Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat bedrijven beperkt worden in het opbouwen van klantdata, met als gevolg dat het lastiger wordt om de juiste doelgroep te bereiken met voor hen relevante advertenties. Bedrijven moeten dus op zoek naar alternatieven, waar iedereen in 2022 de focus op zal gaan leggen. Er gaat een shift plaatsvinden naar First-Party Cookies, of zelfs Zero-Party Cookies. Dit houdt in dat bedrijven zelf een eigen klanten database gaan opbouwen met persoonsgegevens die direct van de personen zelf zijn verkregen.
Pop-ups op de website, loyaliteitsprogramma’s en AI zijn ook belangrijke ontwikkelingen die bedrijven meer gaan toepassen. Als laatste zullen bedrijven op zoek gaan naar nieuwe attributiemodellen om de customer journey van de klant zo optimaal mogelijk inzichtelijk te maken.
3. Gaming en Social Media komt samen
Gaming en Social Media groeit steeds meer naar elkaar toe. Gaming is zelf al een lange tijd razend populair, maar heeft vaak los gestaan van Social Media. Op YouTube is wel al langer te zien dat grote gamers een grote, loyale volgersbase hebben waarbij dagelijks hun video skills worden bekeken.
Platformen als Reddit en Twitch zijn typische voorbeelden die laten zien dat er grote communities bestaan in het gaming landschap, waarbij mensen met elkaar communiceren en elkaars ervaringen delen. Reddit is een sociale nieuwswebsite waar veel gamers zich op bevinden. Twitch is een live streamingskanaal met gaming in de hoofdrol.
Reddit en Twitch kunnen door het community en netwerking aspect bijna gezien worden als Social Media platformen. Daarnaast zien we anderzijds dat ook op Facebook, Instagram en TikTok ervaringen door gamers worden gedeeld.
Het is echt een eigen cultuur die is ontstaan en deze zal naar verwachting alleen maar blijven groeien. Interessant om de ontwikkelingen rondom Reddit en Twitch nauwlettend te blijven volgen in 2022 om in te spelen op advertentiekansen.
4. Social Audio wordt steeds belangrijker
Deze trend is vorig jaar al gestart, maar zal ook in 2022 een grote rol gaan spelen. Zo heeft Clubhouse het afgelopen jaar zijn entree gemaakt, waarvan we in 2022 nog meer zullen gaan horen. Ook Spotify heeft hierop ingehaakt door audio advertenties te verwerken in gratis Spotify accounts. Spraak en geluid zullen dus steeds belangrijker worden op Social Media. Dit zien we ook terug in de interesse die men tegenwoordig heeft in het luisteren van podcasts. Uit onderzoek van NPO blijkt dat 10% van de Nederlanders wekelijks naar podcasts luistert. Een goede manier dus om potentiële klanten te bereiken.
5. Korte videocontent wordt steeds belangrijk
Een trend van 2021 was dat video content steeds belangrijker werd. In 2022 wordt deze trend verder opgepakt, maar zal de voorkeur specifiek naar korte videocontent gaan. Dit zien we binnen Snapchat terug in de vorm van Stories, binnen Instagram zien we de populaire Reels waarbij men niet kan stoppen met kijken en op TikTok komt deze trend terug in de korte viral video’s.
6. Influencer marketing wordt belangrijker
Influencer marketing is al groot en deze trend is sinds de coronapandemie alleen maar doorgezet. Dit gaat hand in hand met de user-generated content die binnen Social Media populairder wordt. Mensen vinden user-generated content geloofwaardiger en zien dat het echt is. Men heeft meer vertrouwen in de medemens dan in hetgeen wat vanuit merken zelf komt.
De inzet van influencer marketing is dan ook de perfecte oplossing. Bedrijven gaan steeds vaker een partnership aan met zowel macro- als micro-influencers. Door gebruik te maken van hun grote groep volgers is dit een erg interessante en effectieve manier om producten te promoten.
7. Shift van specifieke doelgroeptargeting naar brede doelgroeptargeting
Waarbij we eerst zeer specifieke doelgroepen konden samenstellen binnen bijvoorbeeld Facebook, zien we nu dat er door privacy redenen meer beperkingen komen op het gebied van targeting. De mogelijkheden zijn beperkter en doelgroepen worden door Facebook automatisch groter gemaakt wanneer het algoritme kansen ziet. Dit zorgt voor minder controle voor marketeers. Ze moeten juist meer vertrouwen op het algoritme. De targeting zal met name worden opgezet op basis van demografische gegevens, interesses en het gedrag van personen.
Samen met Online Klik de trends gaan benutten?
Dit zijn volgens ons de 7 grootste Social Media Trends voor 2022. Het ziet ernaar uit dat het een zeer interessant jaar gaat worden met ontwikkelingen die een grote impact gaan hebben op de manier hoe we Social Media gebruiken. Word jij al enthousiast bij het lezen van deze trends? Neem gerust contact op met een van onze Social Advertising Specialisten om samen te kijken hoe wij deze trends voor jouw bedrijf kunnen toepassen.