Misschien heb je er inmiddels wel van gehoord, hét upcoming social platform van het moment: Tik Tok. Het mobiele platform staat bekend om zijn korte video’s waarin mensen dansjes nadoen, trucs laten zien, gekke stunts doen en nog veel meer wat je niet voor mogelijk houdt. We hebben Tik Tok eerder laten vallen in onze blog over de nieuwe trends voor 2020, maar welke mogelijkheden liggen er voor jou als bedrijf?
De doelgroep van Tik Tok
Voordat we in de mogelijkheden van Tik Tok duiken, is het handig om te weten welke doelgroep er actief is op Tik Tok. Met ruim 1 miljoen gebruikers in Nederland is één ding zeker; het is razend populair! Het is vooral populair onder de Generatie Z. Dit zijn jongeren geboren tussen 1995 en 2010 die zich geen leven zonder internet en nieuwe gadgets voor kunnen stellen. Hieronder in de afbeelding (bron: Multiscope) is het Tik Tok gebruik in Nederland per leeftijdscategorie te zien. Het platform is dus voornamelijk populair bij jonge tieners.
Adverteren op Tik Tok
Je ziet vooral gekke filmpjes op Tik Tok, maar er liggen ook veel kansen voor bedrijven om het platform op te nemen in de social media marketing strategie. Grote namen als McDonald’s en Rexona, maar ook een voetbalclub als Ajax maken gebruik van Tik Tok. Wil jij ook meegaan met de trend en profiteren van de kansen die er liggen?
De mogelijkheden van Tik Tok op een rijtje
Tik Tok kent verschillende mogelijkheden om je in de kijker te spelen als bedrijf bij een jonge doelgroep.
- Samenwerken met influencers om te profiteren van hun grote bereik.
- Zelf een profiel aanmaken op Tik Tok en (organisch) video’s plaatsen om zoveel mogelijk volgers te krijgen en de aandacht van zoveel mogelijk mensen te trekken.
- Adverteren op Tik Tok (nog niet beschikbaar in Nederland)
Samenwerken met influencers en zelf video’s plaatsen zijn goede opties, maar als marketeer focussen we ons voornamelijk op het adverteren binnen Tik Tok. Dit is namelijk een ideale manier om snel je bereik te vergroten en de juiste doelgroep te bereiken.
Voordat je kunt starten met adverteren op Tik Tok, dien je je aan te melden op de website van Tik Tok. Nadat je aanmelding is goedgekeurd, kun je officieel starten met adverteren. Helaas is het adverteren op Tik Tok nog niet beschikbaar in Nederland, maar je kunt als bedrijf maar beter goed voorbereid zijn, want het komt eraan!
Welke mogelijkheden zijn er qua adverteren?
Enkele weken geleden was het nog niet mogelijk om zelf advertenties te maken op Tik Tok, maar nu zijn de self-service ads gelanceerd (nog alleen beschikbaar voor enkele grote bedrijven en grote mediabureau’s). Er zijn vijf mogelijkheden op Tik Tok:
- Pre-roll ads: advertentie van 3 tot 6 seconden die de gebruiker ziet voor een Tik Tok video
- Vertical ads: advertentie van ongeveer 15 seconden die tussen de Tik Tok video’s worden getoond. Deze kunnen geskipt worden.
- Branded content & product placement: gespecialiseerde content dat lijkt op de overige ‘normale’ content.
- Billboard: voordat een video begint krijgt de gebruiker een gesponsorde 2 seconden video te zien
- Overlay ads: deze advertenties zie je boven de TikTok-video’s
De Tik Tok ads interface is nog nieuw. Om je alvast nieuwsgierig te maken, is hieronder een sneak preview van de interface te zien.
Binnen Tik Tok kunnen we dus sturen op drie advertentiedoelstellingen: verkeer naar je website krijgen, aankopen realiseren of app downloads genereren.
Daarnaast biedt Tik Tok al enkele targetingmogelijkheden, waardoor je ervoor kan zorgen dat je relevante doelgroepen kan bereiken die voor jouw bedrijf interessant zijn. Naast mogelijkheden om te targeten op geslacht, locatie, etc. kun je zelfs ook een custom audience maken van bijvoorbeeld mensen die al op je website geweest zijn.
Zoals we hebben kunnen zien, biedt Tik Tok veel kansen voor bedrijven. Momenteel is het vooral populair bij jongeren, maar hoe lang gaat het duren voordat de oudere doelgroep het gaat ontdekken? Zorg er dus voor dat je er als bedrijf vroeg bij bent wanneer het voor iedereen beschikbaar komt!
Overige voordelen om te adverteren op Tik Tok:
- Tik Tok bestaat uit video content, wat toevallig erg populair is tegenwoordig!
- Alleen te gebruiken via mobiel, wat tegenwoordig het populairste device is
- Je kunt een jonge doelgroep bereiken, de Generatie Z
- Er is nog weinig concurrentie omdat het nieuw is!