Het houdt de wereld in zijn greep: de coronacrisis. Het ene bedrijf is genoodzaakt de deuren te sluiten, terwijl de verkopen bij sommige webshops door het dak schieten. Er spelen vragen op zoals: ‘moet ik mijn online marketing budget nog wel inzetten?’ of ‘hoe zorg ik dat mijn klanten zo goed mogelijk geïnformeerd worden?’. Er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden om dit te doen, maar in dit artikel willen we dieper ingaan op de manier hoe we dat binnen de Google Zoekresultaten kunnen doen. Want ook Google heeft niet stilgezeten!
Er zijn twee manieren om extra aandacht te geven aan speciale aankondigingen: het toevoegen van structured data of een aankondiging toevoegen via Google Search Console.
Structured data: SpecialAnnouncement
Google heeft een nieuwe structured data mark up gelanceerd: SpecialAnnouncement (nog in BETA-versie). Dit is ook de beste manier volgens Google om je SpecialAnnouncement te verkondingen. Het is de meest eenvoudige manier voor Google om de informatie op te pikken en het geeft je de mogelijkheid om updates toe te voegen aan je structured data.
Als je de structured data hebt toegevoegd, dan kan deze inhoud in aanmerking komen om te worden weergegeven in een snippet. Met de nadruk op: ‘in aanmerking komen’. Dit is geen garantie dat deze snippet ook daadwerkelijk wordt vertoond.
Hier vind je een uitleg die jou, of jouw webbouwer, kan helpen bij het instellen van de SpecialAnnouncement structured data
Aankondiging toevoegen via Google Search Console
Heb je geen toegang tot de HTML van je site of wil je de aankondiging snel indienen? Dan kun je dit doen via Google Search Console. De tool is alleen bedoeld voor aankondigingen op korte termijn, want na 30 dagen vervalt de aankondiging ook weer. Je kunt de aankondigingen ook niet bewerken. Dat kan met structured data bijvoorbeeld wel, je kunt details toevoegen of de datum verlengen.
Als jouw bedrijf in aanmerking komt, kun je een aankondiging via Google Search Console toevoegen:

Hoe ziet dit eruit in de Google Zoekresultaten?
Heb je gebruik gemaakt van structured data of de mogelijkheid via Google Search Console, dan komt jouw aankondiging in aanmerking om vertoond te worden in de Google Zoekresultaten.
Nog meer mogelijkheden om aandacht te geven aan belangrijke zaken rondom Covid-19
Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden om aandacht te geven aan activiteiten die door Covid-19 worden beïnvloed. Hieronder hebben we er nog een aantal voor je op een rijtje gezet:
- Geef extra aandacht aan jouw veelgestelde vragen pagina met de FAQ mark-up
- Wijzig je openingstijden in Google Mijn Bedrijf en plaats een Covid-19 post
- Maak gebruik van de nieuwe ‘EventAttandanceMode’ sturctured data. Lees er hier meer over.