Blog

Spotify Advertising: wat is het en wat kan je ermee?

Spotify is de populairste muziekstreamingsdienst van dit moment. Met de dienst heb je toegang tot miljoenen albums, nummers en podcasts van jouw favoriete artiest(en), sprekers en merken. Wereldwijd maken zo’n 365 miljoen mensen gebruik van de streamingsdienst, waarvan ongeveer 165 miljoen een premium (betaald) abonnement hebben. Hierdoor biedt Spotify Advertising kansen voor jouw marketing!

Spotify advertenties

Spotify Advertising was tot voor kort alleen voor de grotere budgetten weggelegd, maar daar hebben ze nu verandering in gebracht! Bedrijven kunnen momenteel namelijk al vanaf € 250,- een campagne starten bij de streamingsdienst. Het advertentieplatform is volledig zelfbedienend en heeft wel wat weg van de Facebook Ads Manager. Er zijn veel targetingopties mogelijk, waarbij je zelfs heel specifiek kunt inhaken op het luistergedrag van je doelgroep. Een nadeel aan het adverteren op Spotify is dat het alleen mogelijk is om de gratis gebruikers te bereiken.

Advertentiemogelijkheden Spotify

Er zijn momenteel nog maar twee advertentiemogelijkheden beschikbaar binnen het platform: audio en video. Wellicht worden hier later nog andere plaatsingen of mogelijkheden aan toegevoegd.

Audio

Met Spotify advertenties maak je gebruik van de kracht van audio, zonder dat je daar een dure radiocampagne voor hoeft af te nemen. Audioadvertenties worden volgens de cijfers van Spotify tot 24% vaker herinnerd ten opzichte van traditionele advertenties (bron: Spotify).

Specificaties:

  • Lengte: 15 of 30 seconden
  • Afbeelding mogelijk ter versterking van de ad
  • Keuze uit diverse call-to-actions

Video

Het voordeel van videoadvertenties op Spotify? Audio! Waar videoadvertenties op andere platformen vaak zonder geluid worden gestart, wordt op Spotify zowel beeld als audio direct afgespeeld. De videoadvertentie kun je dus optimaal versterken door het gebruik van audio, zonder dat je rekening hoeft te houden met ondertiteling of een andere visuele boodschap.

Specificaties:

  • Lengte: maximaal 30 seconden
  • Verhouding: 16:9 (liggend), 9:16 (staand)
  • Keuze uit diverse call-to-actions

Custom Experience

Een derde advertentiemogelijkheid binnen Spotify is een Custom Experience. Dit omvat diverse advertentiemogelijkheden met opvallende plaatsingen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Gesponsorde Playlists (sponsorship)
  • Overlay (display)
  • Homepagina overname (display)
  • Leaderbord (display)

Deze campagnes kunnen helaas (nog) niet opgetuigd worden vanuit het Spotify advertentiecentrum en zijn alleen op aanvraag beschikbaar. Deze campagnes zijn dan ook prijziger dan eerdergenoemde mogelijkheden.

Welke vorm Spotify advertenties je het beste in kunt zetten is afhankelijk van je boodschap. Video biedt het voordeel dat je meer informatie kunt geven aan je doelgroep en je beter een ‘gevoel’ kunt losmaken, denk bijvoorbeeld aan het inschenken van een ijskoud biertje of het relaxen op een tropische vakantiebestemming. Welke advertentievorm het beste bij je bedrijf past is dus volledig afhankelijk van je doelstelling. Let hierbij wel op dat veel mensen Spotify op de ‘achtergrond’ kunnen hebben staan en dus niet direct je video zullen zien.

Campagnestructuur Spotify advertenties

Een Spotify Advertising campagne kent drie lagen, welke we ook terugzien bij andere advertentieplatformen. Dit zijn:

1. Campagne

Op dit niveau geef je het doel van de campagne aan. De opties hierin zijn vrij breed en veelal gericht op artiesten en muziek, maar het is ook mogelijk om een bepaald merk of product te promoten.

2. Advertentieset

Binnen de advertentieset heb je vele targetingopties. Zo kun je targeten op algemene zaken als demografische- en geografische gegevens, maar kun je je advertenties ook heel specifiek richten op bijvoorbeeld bepaalde artiesten, genres, interesses én zelfs muziekstijlen waar de doelgroep op dit moment naar luistert! Zo kun je optimaal inhaken op het moment waar je doelgroep in verkeerd. Daarnaast kun je ook bepaalde apparaten insluiten en/of uitsluiten.

3. Advertentie

Spotify biedt de mogelijkheid om gratis een advertentie voor je te maken. Hiervoor krijg je een (standaard) stemacteur welke je kunt briefen en kun je keuze maken uit bepaalde achtergrondmuziek. Maak je liever je advertentie helemaal zelf? Ook dat is mogelijk!

Kosten adverteren op Spotify

Misschien wel het belangrijkste van alles: de kosten. Wat kost het om een campagne te maken op Spotify? Dat ligt volledig aan je wensen, maar het is al mogelijk om een campagne te starten vanaf € 250,-. Hier zit geen specifieke looptijd aan gebonden. Wanneer je je doelgroepgrootte inzichtelijk hebt, kun je een betere inschatting maken van het benodigde budget.

CPM: vanaf € 15,- (audio), video vanaf € 50,-

CTR: 0,07% voor audio- en 0,64% voor videoadvertenties

Interesse in Spotify advertising?

Wij kijken graag samen met je naar de mogelijkheden die Spotify biedt voor jouw bedrijf. Neem vrijblijvend contact met ons op!