Bol opende in 1999 haar virtuele deuren van het platform. Vanaf 2016 hebben verkopers op het platform ook de mogelijkheid om de zichtbaarheid van hun producten bij de potentiële doelgroep te vergroten door middel van advertenties. Bol biedt 3 soorten advertentiemogelijkheden, namelijk Display Banners, Sponsored Products en Online Magazines.
In dit blogartikel bespreken we alle ins en outs van de advertentiemogelijkheid Sponsored Products.
Sponsored products: hoe werkt het?
Met Sponsored Products kun je ‘inkopen’ op zoektermen, waarvan jij denkt (of weet) dat jouw (potentiële) klanten deze woorden gebruiken bij de zoektocht naar jouw product. Het advertentiesysteem werkt op basis van een advertentieveiling, waarbij een prijs per klik betaald wordt. Dit betekent dat je voor elke klik op jouw advertenties in de zoekresultaten een bedrag betaalt. Hoe hoger het bod op een bepaald zoekwoord, des te hoger zullen jouw advertenties vertoond worden in de zoekresultaten.
Middels het veiling systeem kun je bepalen wat jij wilt uitgeven aan bepaalde advertenties. Je betaalt pas wanneer een bezoeker op jouw advertentie klikt. De bezoeker wordt doorgestuurd naar de productpagina. Je kunt kiezen voor de advertentieopties ‘automatisch optimaliseren’ en ‘handmatig optimaliseren’.
Automatisch optimaliseren
Wanneer je kiest voor automatisch optimaliseren zal het algoritme van Bol.com automatisch zoeken naar de beste plaatsen om jouw advertenties te vertonen. Je hebt minder invloed op de gemiddelde kosten per klik. Je kunt zoektermen – waarvoor jouw advertenties vertoond zijn – eenvoudig uitsluiten door de status op rood te plaatsen. Daarnaast zien we dat de gemiddelde kosten per klik (CPC) per zoekterm aardig kunnen verschillen.
Inkomende zoektermen in een ‘automatisch optimaliseren’ campagne
Handmatig optimaliseren
Wanneer je kiest voor handmatig optimaliseren bepaal jij zelf het maximale bod voor een klik. Je kiest zelf het maximale bod op zoekwoord- of productniveau. Je hebt hierbij keuze uit 2 soorten zoekwoordtypen, namelijk:
- Exacte zoekwoorden: “tuinslang”
- Brede zoekwoorden: tuinslang
Zoals je uit de naam al kan opmaken worden jouw advertenties met een exact zoekwoord ook daadwerkelijk alleen vertoond wanneer een bezoeker dat exacte zoekwoord gebruikt. Een breed zoekwoord wordt getriggerd wanneer iemand een zoekopdracht invoert waar het door jou gekozen brede zoekwoord in terugkomt.
Handmatig zoekwoorden invoeren
Sponsored products: PONSORED PRODUCTS: DE VOORDELEN
We hebben een aantal voordelen van Sponsored Products opgesomd:
- Bereik relevante shoppers op het juiste moment in hun klantreis
- Controle over je uitgaven: geef nooit meer uit dan het door jou ingestelde (dag)budget
- Verhoog het aantal gebruikers dat jouw producten bekijkt en verhoog hiermee de organische rankings van deze producten
WAAR WORDEN MIJN ADVERTENTIES VERTOOND?
Sponsored Products advertenties worden vertoond op de productdetail pagina van een categorie of bij een zoekopdracht, waarbij een zoekterm – waar jij als adverteerder op inkoopt – wordt getriggerd.
Vertoningen op productdetail pagina’s
Vertoningen in de zoekresultaten
Wat kunnen wij voor jouw bedrijf betekenen?
Verkoopt jouw bedrijf producten online? Dan is Bol.com – en de advertentiemogelijkheden dat het platform biedt – zeker het proberen waard.
Ben jij door het lezen van deze blog enthousiast geworden over de advertentiemogelijkheden van Bol.com, maar heb je vragen over het opzetten en inrichten van een bedrijfsaccount? Neem gerust eens contact met ons op, zodat wij je van advies kunnen voorzien of eventueel kunnen helpen met het opzetten van een Bol.com verkopersaccount.