Slecht weer zorgt voor impuls online (kerst)aankopen

Slecht weer zorgt voor impuls online (kerst)aankopen

De online omzet voor webwinkels in de weken voor kerst lopen op tot ongeveer 25-30% boven een reguliere weekomzet. Daarbij is nog geen rekening gehouden met extreme weersomstandigheden die de online bestedingen van consumenten een extra impuls kunnen geven. Dat maakte branchevereniging Thuiswinkel.org donderdag bekend.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “Een rondje langs onze leden heeft ons geleerd dat de sneeuwstormen van de afgelopen paar dagen zorgt voor een boost in het aantal online bestellingen. Mensen kiezen onder extreme weersomstandigheden vaker voor het gemak van online winkelen en dat is precies wat we op dit moment zien gebeuren.”

Nu Sinterklaas weer vertrokken is, zetten Nederlanders massaal de kerstboom weer op en gaan ze op jacht naar het perfecte kerstcadeau. “Consumenten gebruiken online shops allang niet meer alleen voor cadeaus en outfits, maar bestellen werkelijk alle denkbare kerstzaken online: van kerstbomen tot kerstballen, van uitgebreide kerstdiners tot mooie wijnen”, aldus Jongen. “Met kerst vinden mensen het fijn om bij elkaar te zijn, elkaar een cadeautje te geven en vooral ook samen te koken en te eten. Het zijn juist de online actieve supermarkten en speciaalzaken die hierop inspelen met bijvoorbeeld speciaal voor de kerst ontwikkelde maaltijdboxen.”

Populair onder de kerstboom
Welke cadeaus zijn nu het populairste onder de kerstboom? Gezelschapspellen, boeken en kleding zijn van oudsher al populair. Maar tegenwoordig gaan duurdere cadeaus zoals tablets, games en kleine huishoudelijke apparatuur over de (digitale) toonbank. Dit komt omdat de kerstman gemiddeld meer uitgeeft aan cadeaus dan Sinterklaas. Daarnaast zijn horloges, kookboeken en luxere geschenkpakketten populair onder de kerstboom.

Sinterklaas
Eerder maakte Thuiswinkel.org bekend dat in de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond de goedheiligman 358 miljoen euro aan online sinterklaasproducten heeft besteed (31% meer dan vorig jaar). Ook dit jaar deden Nederlanders hun feestdagen aankopen eerder in het jaar. Nederlandse acties rond Black Friday en Cyber Monday eind november hebben daartoe zeker bijgedragen, zegt Thuiswinkel.org.