Kies jij voor long tail of short tail zoekwoorden?

Kies jij voor long tail of short tail zoekwoorden?

Stel je deze situatie eens voor: je hebt een klant die via zijn webshop allerlei soorten schoenen verkoopt. Van enkellaarsjes en wandelschoenen tot sportschoenen en slippers. Deze klant komt naar je toe en zegt: “Ik wil beter gevonden worden in Google en organisch op nummer één staan op het zoekwoord schoenen”. Wat is dan jouw reactie? Ga je volle bak aan de slag om dit te realiseren, zelfs als een klein stemmetje in je hoofd roept dat dit praktisch onhaalbaar is door de hoge concurrentie en de huidige ranking? Of breng je, met de wens van je klant in het achterhoofd, een betere SEO strategie in kaart waar de klant écht iets aan heeft? Misschien heeft de klant namelijk meer baat bij een hoge positie op online schoenen kopen.

Wij vertellen je in dit blogartikel graag wat meer over het gebruik van short tail of long tail zoektermen voor je SEO strategie. Laten we beginnen met een korte uitleg over short tail en long tail zoekwoorden.

Short tail vs. long tail zoekwoorden

Zoals de naam short tail wellicht al doet vermoeden, bestaat een short tail zoekwoord uit één of twee termen. Short tail zoekwoorden zijn vaak erg algemeen en hebben een hoog zoekvolume. Long tail zoekwoorden bestaan juist uit drie of meer zoektermen. Je kunt het zien als een uitgebreidere variant van de short tail versie. Deze zoektermen zijn minder algemeen, waardoor het zoekvolume lager ligt. Dit is duidelijk te zien in het voorbeeld hieronder.

long tail zoekwoorden

Omdat de concurrentie op short tail zoekwoorden vaak erg hoog is op het gebied van SEO, is het een uitdaging om op een dergelijk zoekwoord een toppositie in te nemen in de zoekresultaten. Zeker als je ziet dat je moet gaan opboksen tegen grote A-merken. De vraag is dan: ga je deze uitdaging aan of verschuif je de focus naar long tail zoekwoorden? Je SEO strategie wijzigen en aan de slag gaan met long tail zoektermen kan wellicht meer opleveren voor je klant. Uiteindelijk is dat ook het doel, toch?

Long tail zoekwoorden: de voordelen

Oké, de kogel is door de kerk! Na flink wat analyses en vooronderzoek heb je ervoor gekozen om je tijdens je SEO werkzaamheden te focussen op long tail zoektermen. Op zich sowieso geen slechte keuze, want wist je dat 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit long tail zoekwoorden? Door de focus te leggen op long tail zoekwoorden heb je bovendien een grotere kans om een hogere positie te scoren in de zoekresultaten. Het zoekvolume en de concurrentie is hier immers lager. Laat die organische bezoekers maar binnenstromen! Vergeet ook niet dat wanneer mensen een long tail zoekopdracht in Google intypen, ze dus al op zoek zijn naar een specifiek product of dienst. Hierdoor wordt de kans dat deze mensen converteren op je website hoger. De grafiek hieronder geeft het wat duidelijker weer.

long tail zoekwoorden

Zoals je kan zien, zal je meer moeten investeren om op een short tail zoekwoord een hoge positie in te nemen in de zoekresultaten. De concurrentie kan moordend zijn, dus zal je flink moeten uitpakken om een stijging te kunnen realiseren. Ga je meer richting de long tail zoekwoorden, dan is de kans groter dat je met een goede strategie en de juiste werkzaamheden een stijging kunt realiseren in Google.

De juiste zoekwoorden gebruiken

Voordat je een keuze maakt in de zoekwoorden die je wilt gaan gebruiken, voer je een zoekwoordanalyse uit. Gebruik hiervoor zowel short en long tail zoekwoorden, zodat je een goede analyse kunt maken van de mogelijkheden en kunt spotten waar er nog kansen liggen. Houd hierbij je doelgroep in het achterhoofd.

Vind je het moeilijk om de juiste zoekwoorden te vinden of ben je op zoek naar wat inspiratie? Er zijn online verschillende tools te vinden die je hierbij kunnen helpen. Uiteraard kunnen onze SEO specialisten je hier ook mee helpen. Neem gerust eens contact met ons op als je wat hulp kunt gebruiken.