De online marketing wereld is altijd in beweging. Dat maakt het werken in deze branche ook zo boeiend en leuk. Wat de nieuwste trend ook uiteindelijk is of zal zijn, het blijft belangrijk om je hierin te verdiepen en mee te gaan met de laatste updates. Daarom hebben we de afgelopen periode artikelen geschreven over de nieuwste trends op het gebied van SEA en social advertising. Uiteraard mogen we ook de SEO trends niet vergeten! Wij hebben daarom enkele belangrijke SEO trends voor 2020 op een rij gezet.
1. Zero-click zoekopdrachten zullen verder stijgen
Door het toenemende gebruik en het aantal vertoningen van de featured snippets en de posities in de Local Pack zijn meer dan de helft van de klikken nu al “zero-click zoekopdrachten”. Dit betekent niets minder dan dat de gebruiker zijn antwoord al heeft gevonden in de zoekresultaten, zonder dat er een klik naar een website voor nodig was. Meestal gaat dit om zoekopdrachten die te maken hebben met het zoeken van een adres of telefoonnummer.

2. Optimalisatie rich en featured snippets
Met de gedachte dat zero-click searches steeds meer zullen toenemen, wordt het optimaliseren van je rich en featured snippets steeds belangrijker. Met rich snippets bedoelen we bijvoorbeeld snippets die je zoekresultaat verrijken en je CTR kunnen verhogen, zoals review sterren of productprijzen. Simpel gezegd: met rich snippets zullen je zoekresultaten meer opvallen.
Ook featured snippets zorgen ervoor dat mensen sneller op je zoekresultaat klikken, maar ze zijn wel lastiger te krijgen dan een rich snippet. Een featured snippet is bijvoorbeeld een hele blok met informatie in de zoekresultaten. Je hebt het vast wel eens gezien. Het ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Hoe krijg je uiteindelijk voor elkaar dat snippets vertoond worden? Zorg ervoor dat je gestructureerde data hebt geïmplementeerd. Let wel: dit betekent niet automatisch dat je snippets altijd worden vertoond. Deze keuze ligt nog altijd bij Google.
3. Werken aan brand awareness en brand mentions
Klinkt misschien logisch, maar het wordt nogal eens vergeten of op een laag pitje gezet. Dat is jammer, want brand mentions en het creëren van brand awareness kan uiteindelijk weer positief uitpakken voor je zichtbaarheid in de zoekresultaten. Dit is dus niet een SEO trend die uit de lucht komt vallen, maar die wel steeds belangrijker gaat worden, ook in 2020. Ga op zoek naar relevante en kwalitatieve domeinen waar jij een brand mention kan plaatsen en werk aan je overall online zichtbaarheid.
4. Invloed BERT-update
Het lijkt erop dat de uitrol van de BERT-update het komende jaar invloed kan gaan hebben op SEO. Dankzij de BERT-update, die nog níet in Nederland is uitgerold, gaat Google zoekopdrachten nog beter begrijpen. Dit kan invloed gaan hebben op de zoekresultaten, omdat Google natuurlijke taal beter zal gaan begrijpen en beter verbanden kan gaan leggen tussen woorden en woordcombinaties. Het is niet zo dat je nu meteen actie moet gaan ondernemen en je website en content aan moet gaan passen. Belangrijk is en blijft dat de structuur en opmaak van je website gebruiksvriendelijk is en je content relevant en informatief is. Daar moet je als het goed is niet meer van opkijken 🙂